Mighel schreef:
Verder zul je altijd een “band” moeten opbouwen met een garage. Hoe vaker jij komt hoe aardiger de mannen daar.
Ga jij alleen voor zo goedkoop mogelijk, dan zul je van hen niet veel moeten verwachten.
Deze (gespecialiseerde) garage’s zijn vooral gericht op liefhebbers, en hebben meestal geen zin in de “als het maar door de apk komt” klant. Daarvoor moet je bij een universele garage zijn, maar die durven niet altijd aan een BX te beginnen.Wil je goedkoop rijden, dan wordt het zelf sleutelen. Laat jij je remmen door een garage doen, dan krijg je brembo schijven en blokken, doe je het zelf dan kun je voor andere merken gaan.
Maar dan kun je ook niet klagen als je schijven snel krom zijn (al hoeft dat natuurlijk niet zo te zijn).
Verder ken ik helaas geen “mannetjes” die iets met citroen’s hebben.Overigens is 300 euro voor een benzinepomp niet duur, kijk maar eens wat die dingen origineel kosten. Dan heb ik het niet over chinese namaak, of 2de hands delen (waar dan geen garantie op zit).
Beste Mighel,
Dat “band opbouwen” is een eenzijdig gebeuren. Als de garage weet dat je een onkritische melkkoe bent, beginnen zal al te glimlachen wanneer je binnenkomt. Ik ben niet te groen om een redelijke prijs te betalen maar ik verdom het om nog langer de afbetaling van Peter’s pandaankoop(plannen) en de perikelen van Ger te financieren.
Dat de kundige monteur, met goede apparatuur, een goed uurloon krijgt is billijk maar dat ik bij de onderdelen getild wordt bevalt me niet. Waarom zou men dubbel en tripel aan mij moeten verdienen?
Nieuwe gedachte terwijl ik dit zit te schrijven: Ik durf bijna te stellen dat het goedkoper is om er een 2e BX op na te houden zodat je altijd in alle rust aan 1 exemplaar kunt werken, en zelf te sleuten.
Dit ga ik eens uitrekenen…
Voorbeelden:
- nieuwe uitlaat vanaf de kat kocht ik voor 80,-;
- 2 Bosch of ATE schijven voor 45,-. Krijg ik bij de genoemde bedrijven hoogstens 1 Valeo exemplaar voor…;
- Bosch remblokken voor 13,-;
- Sensor koelvloeistof 15,- ipv 35,-;
- De benzinepomp waar de dealer 300,- voor vroeg en de reguliere automaterialenhandel 100,- tot 150,- heb ik voor 25,- nieuw uitgehaald. Merkartikel. Nieuw;
- Castrol GTX motorolie 5l voor 13,95 ipv ???
- Indertijd koppeling voor mijn diesel: 65,- Sachs
- Distriset incl. rollen: 50,- Gates riem
etc, etc, etc.
De originele (dealer)prijzen zijn volstrekt irrelevant. De prijs af fabriek/groothandel is relevant. Daarmee kun je bepalen hoe zwaar je getild wordt…
Je denkt toch niet dat de Chinezen spul voor de BX maken. Dat is immers qua aantallen geen markt meer…
Wat je als BX rijder niet moet vergeten is dat er van heel wat onderdelen nog gigantische voorraden (NOS, new old stock) liggen. Veel meer dan er nog rijdende BXen zijn. Er is dus veel te besparen door op plekken in te kopen waar men beseft dat een redelijke prijs vragen beter is dan over een paar jaar alles weg te moeten gooien…
Ik ben geen “als het maar door de APK komt” klant. Integendeel, ik zou graag mijn BX helemaal/zoveel mogelijk van nieuw spul willen voorzien. Qua onderdelen weet ik het meeste goedkoop uit te halen, maar dankzij de onwelwillendheid van de garages om eigen spul te monteren, zit dat er helaas niet in.
Daar ik de komende maanden ivm ziekte niet zelf kan sleutelen is dat de reden dat ik een monteur zoek en geen “mannetje”!
En een monteur werkt weer bij een garage… en die garage betaalt weer geld om de monteur te scholen.
Jij wil daar dan weer “voordelig” gebruik van maken. Mooi is dat.
Edit,
Het liefst zou je de onderdelen zelf meenemen? Ik geloof dat je dan niet veel vrienden maakt.
Ik ga vanavond naar de snackbar hier in het dorp. En ik neem echt wel mijn eigen aardappels mee!
Die kosten 60 cent. Waar hij 2 euro voor vraagt.
Z’n gas/licht en personeel zijn gratis! Die werken er denk ik vrijwillig…
Totaal aantal Berichten: 662
Geregistreerd: 16-02-2008
- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
drjaegers schreef:
Nieuwe gedachte terwijl ik dit zit te schrijven: Ik durf bijna te stellen dat het goedkoper is om er een 2e BX op na te houden zodat je altijd in alle rust aan 1 exemplaar kunt werken, en zelf te sleuten.
Dit ga ik eens uitrekenen…
Dat was ook mijn plan, maar dit plan is bij mij stuk gelopen op laksheid.
6 December begaf namelijk BX nummer 1 het, afgelopen zondag BX nummer 2. Nu heb ik gelukkig nog een reserve Vitara, maar het houd een keer op
René schreef:En een monteur werkt weer bij een garage… en die garage betaalt weer geld om de monteur te scholen.
Jij wil daar dan weer “voordelig” gebruik van maken. Mooi is dat.
Edit,Het liefst zou je de onderdelen zelf meenemen? Ik geloof dat je dan niet veel vrienden maakt.
Ik ga vanavond naar de snackbar hier in het dorp. En ik neem echt wel mijn eigen aardappels mee!
Die kosten 60 cent. Waar hij 2 euro voor vraagt.Z’n gas/licht en personeel zijn gratis! Die werken er denk ik vrijwillig…
Als je 50,-/60,- per uur moet afrekenen voor het frites bakken, dan gaat die vergelijking van je wel op…
Het enige dat ik wil is een redelijke middenweg waar zowel de garage als ik wel bij varen. Dankzij de crisis komt die middenweg er ook wel…
Weet je, ik zoek geen ruzie, ik wilde gewoon een monteur vinden en m’n gedachten delen vwb de tariefstelling in garages. Dus: amen, wat mij betreft.
Ik snap het volledig, je wil gewoon iemand die tegen een schappelijk tarief je BX fixt. Normaal vragen mensen 60 - 80 euro per uur. Mijn BX is gefixt voor 45 euro per uur bij een garage, gewoon buiten de uren. Naar mijn weten hanteert de YoungTimerGarage datzelfde tarief, probleem is dat die in Vught (of breda, waar was het nou….) zit.
Trouwens, heb ook de remmen van mijn BX zelf gedaan, en hij doet het gewoon prima…
drjaegers schreef:
Weet je, ik zoek geen ruzie, ik wilde gewoon een monteur vinden en m’n gedachten delen vwb de tariefstelling in garages. Dus: amen, wat mij betreft.
Tuurlijk zoek je geen ruzie. Maar wat ik je duidelijk wilde maken is dat die garage zn lasten ook doorlopen, en dat zijn er nogal wat. Dus die betaalt….....................de klant!
En dat wil je niet.
Ik begrijp dus dat je zwart wilt gaan.
Geen belasting (loonbelasting), geen sociale zekerheid, geen BTW en geen kosten voor afschrijving van een pand etc.
Feitelijk ben je dus op zoek naar “garage het stoepje”.
Ik zou zeggen: vraag het eens in je kennissenkring. De term is vriendendienst. Is ook niet te verzekeren.
Ik heb er ervaring mee en het werkt in principe best goed zolang er niet iets raars gebeurt. Werk wat gedaan wordt is jouw risico (ookal heeft je maat je wielbouten vergeten aan te trekken), garantie of iets dergelijks heb je niet.
Tarief van de buurtgarage in een achtergelegen industriegebiedje ligt in de buurt van de 30 euro ex per uur. Dat is dan in geval van een zelfstandig automonteur die het gereedschap heeft en verder geen personeel of niets. Garantie, kennis en ervaring is onduidelijk, zul je moeten ervaren. Onderdelen meenemen doen ze meestal niet aan omdat ze er op worden aangekeken als het niet goed gaat. Ze willen daar zelf controle op houden en daar dus ook hun marge op pakken. Ze hebben daar ook recht op omdat ze er moeite voor moeten doen de leverancier te vinden, het werk voor te schieten etc.
Betaling meestal contant en anders krijg je de auto niet mee.
Lagere tarieven kun je niet vinden. Jij wilt toch ook niet dat je baas tegen je zegt dat je twee keer zoveel tijd moet werken zonder dat je er voor betaald krijgt?
Bovendien moet een bedrijf ook een accountant inschakelen voor de boekhouding, de kachel laten branden, zich verzekeren etc. Vergis je ook niet in de kosten die een zelfstandige moet betalen aan premies voor arbeidsongeschiktheid en ziekte. Denk eraan dat hij geen ziektewet kent (ziek zijn betekent geen inkomen) en als er toevallig niemand is die de auto wil repareren hij ook helemaal geen centen krijgt.
Bedankt voor ieders input.
Op naar de garage, dus!
Dat zei ik niet…
Ik heb alleen zijn tarieven verdedigd.
[edit mod] quote gewist, quoten van het laatste bericht is niet toegestaan!Zie regel 10 [/edit mod]
Mijn conclusie is gewoon een logisch gevolg van nadenken over de aangevoerde argumenten en van het feit dat ik geen obscure “mannetjes” of achteraf garages aan mijn geliefde BX wil laten sleutelen…
Nogmaals dank!
Mijn Keetje gaat nu weer met een defecte drukgroep naar “de Markt” in Simpelveld. Gratis leenauto. SERVICE dus. En excuus dat het pas woensdag kon. Wel meteen de leenauto.
En zoals eerder gezegd: redelijke tarieven.
Maitre Sable,
Ik denk dat ik “De Markt” maar eens ga testen…
Wie mag ik zeggen dat zo enthousiast over ze is?
Dank je!