8 van de 11
« Eerste  < Vorige 6 7 8 9 10 Volgende >  Laatste »
   
De CX van Jaap; trillen boven 80 km/h
Redbird
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 213
Geregistreerd: 18-01-2007

- BX BX 19 GT mk2
Gepost: 10 januari 2013 09:45 PM
  [ # 106 ]

Ikzelf zou gewoon de pomp snel over steken, dan komt er amper benzine uit en ben je geen uur aan het klooien met benzine in een jerrycan te stoppen en weer terug.

Goede raad is voorraad

Profiel  
 
Gepost: 10 januari 2013 09:58 PM
  [ # 107 ]

Toch, een aantal dingen kun je denk ik wel van dat lijstje afstrepen. Even wetenschappelijk benaderen. Geconstateerd feit is, dat het probleem zich pas merkbaar voordoet, op het moment dat vermogen van de motor verlangd wordt. Toch?
Dus als we dan het lijstje bekijken:

- groot lek in het inlaatlucht traject.
Dit is erg aannemelijk, ook al heb je het nog niet kunnen ontdekken.

- schakelaar in de LMM
Niet heel waarschijnlijk, aangezien je dat ding vorig jaar nieuw gekocht hebt. Maar goed.. theoretisch mogelijk.

- brandstofrelais stekker en bedrading
Hmmm… dan zou hij ook stationair beroerd (of niet) lopen. Dit relais stuurt de pomp aan en die werkt dan wel of niet.

- stekker en bedrading van de watertemperatuurmeter van L-jetronic
Ook hierbij geen directe link met accelereren, want dan zou er toch verschil merkbaar moeten zijn met warme of koude motor.

- ontstekingstijdstip veel te vroeg
Zo plotseling? Heb je daaraan gedraaid dan?
Zo nee: niet waarschijnlijk dat dit de oorzaak is.

- benzinefilter
Hmmm… dan zouden beide filters dicht moeten zitten en zowel met een gloednieuwe als met een oud filter treedt het probleem op. Dus in dit geval lijkt ‘t me geen oorzaak.

- benzinedrukregelaar
Is een mogelijkheid. Komt niet heel vaak voor, maar kan en zeker ook plotseling.

- benzinepomp
Zie boven. Ze kunnen lang meegaan, maar kunnen beslist overlijden. Het geeft wel exact de symptomen zoals jij beschrijft.

- breuk in ontstekingsbedrading (12V deel)
Dit kan wel ‘spontaan’ optreden, maar ook dan lijkt het me dat de auto alleen gaat stotteren of knallen.

En als de vervroeging niet werkt, merk je dit alleen aan dat de acceleratie minder fel is en de auto meer gaat verbruiken.

Het best is inderdaad door de benzinedruk te testen. Er zijn best bedrijven die dat kunnen doen. (al hebben wij geloof ik niet zo’n metertje). Maar ja.. de auto loopt nu niet dus hoe laat je dat testen\?

Ik heb me met mijn Chevy destijds in alle wanhoop maar naar een specialist laten slepen door een vriend (relaxed & spannend, van Delfgauw naar Naaldwijk met het dak open! Laughing)
Conclusie: pomp geeft veel te weinig druk. Verbazend, aangezien hij mijn oksel toch aardig wist te vullen, dus dat testen in een jerrycan is nog een avontuur op zich, ik zeg het maar vast…  Very Happy

Succes Jaap!!


Edit: ik bedenk me nu dat het ook zou kunnen dat de stekker op de LMM geen goed contact maakt. Dan zit hij er wel op, maar dan is bijvoorbeeld één van die ‘vrouwtjes’ binnenin naar achteren geschoven.  Heb ik ook al eens meegemaakt. Zóeken dat je dan doet!

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
Jaap Comfort
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 69
Geregistreerd: 19-07-2011

- CX 2400 GTi
- C6 (2005-2012) 3.0 V6 Lignage
Gepost: 11 januari 2013 08:58 AM
  [ # 108 ]

La Leo,

Precies ook mijn redenering. De meeste dingen op de lijst zijn niet aannemelijk.
Daarom ga ik ook beginnen met het uitwisselen van de benzinepomp.

Voor wat betreft de ontsteking is de theorie dat de vervroeging op vacuum wel werkt maar dat de basisinstelling plotseling is verlopen. Daarom zal bij het in werking treden van de vervroeging de onsteking veel te vroeg zijn waar de motor stopt. Inderdaad niet erg waarschijnlijk.

Problemen met de bedrading zou ook nog kunnen omdat de motor niet alleen meer benzine nodig heeft maar ook gaat kantelen als er vermogen gevraagd wordt.

Dat slepen is idd nogal een avontuur. Ik ben van de week naar huis gesleept over een afstand van 30 km en dat is toch wel heel spannend. Gelukkig kon ik wel de motor stationair laten draaien zodat ik nog normaal kon sturen en remmen.

Groeten,
Jaap

Profiel  
 
Jaap Comfort
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 69
Geregistreerd: 19-07-2011

- CX 2400 GTi
- C6 (2005-2012) 3.0 V6 Lignage
Gepost: 12 januari 2013 04:17 PM
  [ # 109 ]

De tank leeggemaakt.
Het laatste beetje afgetapt via de plug onder aan de tank.

De opbrengst van de oude pomp is ongeveer 2 liter per minuut. Dat is zoals het zijn moet.
Maar dit is zonder tegendruk.

De oude pomp eraf.
Uit de pomp komt een stukje lagerschaal (zie foto)

De nieuwe pomp erop gezet en de tank weer met 10 liter benzine gevuld.
De auto gestart en loopt.
Nog even op diverse punten aan de bedrading gerommeld maar geen effect.
Ontstekingstijdstip ook nog even gecontroleerd. Geen afwijking.

Ik weet nog niet of het probleem is opgelost maar de oude pomp was in ieder geval niet meer in topconditie.

Afbeelding Bijlagen
P1020061.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Groeten,
Jaap

Profiel  
 
Gepost: 12 januari 2013 07:46 PM
  [ # 110 ]

Dus je hebt er nog niet echt mee gereden begrijp ik? Dus kijken of de auto nu wel vermogen levert.

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10402
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 12 januari 2013 08:34 PM
  [ # 111 ]

Kom op, rijden!

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Jaap Comfort
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 69
Geregistreerd: 19-07-2011

- CX 2400 GTi
- C6 (2005-2012) 3.0 V6 Lignage
Gepost: 13 januari 2013 09:07 PM
  [ # 112 ]

Ik heb er vandaag mee gereden.
Wel 50 meter Evil or Very Mad  daarna hetzelfde euvel.
Starten, stationair draaien, gas geven dat gaat prima.
Maar wegrijden niet.

Ik heb alle elektrische verbindingen gecontroleerd door er bij draaiende motor de bedrading te bewegen.
Bij de kabel die naar de ontstekingmodule gaat begon de motor te stotteren en uit te vallen.
Het is de kabel die komt vanaf de spoel in de verdeler die dient om een puls te maken (ipv contactpuntjes)

De kabel was hard geworden en intern gesmolten. (zie foto)
Nameten gaf aan dat er tijdens bewegen van de kabels sluiting naar de aarding ontstaat.
Een hele gemene storing.

Probleem gevonden dus.  very good

De oplossing is om een nieuwe kabel te leggen vanaf de spoel naar de ontstekingsmodule.

Ik heb daarvoor een poging gedaan om met gewone draad iets provisorisch te maken.
Dat was geen succes. Bij het starten van de motor krijg je een soort terugslag.
Waarschijnlijk pakken de losse aders storing op en ontstaat er een willekeurig ontstekingstijdstip.
Lijkt me heel slecht voor de motor.

Ik heb afgeschermde kabel 2 x 0.5 mm besteld en hoop dat dit werkt.

Heeft er iemand een tip hoe ik de kabel aan de spoel krijg ?

Afbeelding Bijlagen
P1020062.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Groeten,
Jaap

Profiel  
 
cx25gtit2
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005

- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Gepost: 13 januari 2013 09:20 PM
  [ # 113 ]

goed dat je het gevonden hebt. het moest zoiets simpels (en stoms) zijn.

Citroen CX - magnifiek zweven !!  mijn Flickr foto stream  mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje

Profiel  
 
Gepost: 13 januari 2013 10:19 PM
  [ # 114 ]
Jaap Comfort schreef:

Heeft er iemand een tip hoe ik de kabel aan de spoel krijg ?


Goed dat je het gevonden hebt Jaap!!! Inderdaad iets waar je niet zo gauw aan denkt en wat ook lastig te lokaliseren is!

Zit die draad niet met een stekker vast in het verdelerhuis?  (of is dat alleen op de 20/22 modellen?)  huh

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 13 januari 2013 10:30 PM
  [ # 115 ]

Als het een zelfde is als bij de 2200 heb ik er nog wel 1

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
Jaap Comfort
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 69
Geregistreerd: 19-07-2011

- CX 2400 GTi
- C6 (2005-2012) 3.0 V6 Lignage
Gepost: 13 januari 2013 11:11 PM
  [ # 116 ]

Het is voor een GTi met een SEV Marchal verdeler.
Volgens mij zit de kabel gesoldeerd aan de spoel.
Ik kan het niet goed zien want de verbinding zit in de verdeler in het stuk waar de vacuumvervroeger ook aan vast zit.
Er moet daar iets zitten want de spoel heeft een blauwe en een rode draad. Buiten zit een witte en een rode draad.

De vraag is eigenlijk: hoe krijg ik het los zodat ik de nieuwe kabel er aan kan bevestigen ?

Groeten,
Jaap

Profiel  
 
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 13 januari 2013 11:45 PM
  [ # 117 ]

Is 2* 0,5 niet heel erg dun?
Afscherming maar aan een kant vastmaken, en heb je kabel die het klimaat onder de motorkap een beetje aankan?

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10402
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 14 januari 2013 07:30 PM
  [ # 118 ]

Is wel goed, er gaat maar een heel klein stroompje door.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Jaap Comfort
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 69
Geregistreerd: 19-07-2011

- CX 2400 GTi
- C6 (2005-2012) 3.0 V6 Lignage
Gepost: 19 januari 2013 07:43 PM
  [ # 119 ]

Het is vandaag veel te koud om aan de CX te klussen.
Maar toch gestart met het maken van een nieuwe kabel tussen de spoel in de stroomverdeler en de ontstekingsmodule.
De stroomverdeler moet daarvoor los omdat daarin de draadjes zitten die je opnieuw moet solderen.

Ik zal van het geheel nog foto’s maken.

Na montage liep de motor en heb ik er even mee kunnen rijden.
Daarna ben ik opnieuw met de kabels en de stroomverdeler bezig geweest om een en ander netjes te maken.
Na montage was de motor niet meer te starten. idiot

De bijgaande foto van het tandwiel aan de stroomverdeler geeft echter aan dat er nog een probleempje is.
Even snel naar Raamsdonksveer voor een nieuwe tandwiel geweest.
En de zaak weer gemonteerd.

KLAAR. clap

Afbeelding Bijlagen
P1020064.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Groeten,
Jaap

Profiel  
 
Gepost: 19 januari 2013 08:38 PM
  [ # 120 ]

Super Jaap!!  very good

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
 
8 van de 11
« Eerste  < Vorige 6 7 8 9 10 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook