











Totaal aantal Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-10-2003
- CX CX 25 GTI Turbo
- C5 C5 2.0 16v exclusive break ph2
De kabels van de ABS sensoren van mijn turbo zijn op een aantal plaatsen kapot, de buitenmantel is gescheurd en op een paar plaatsen ook de mantel om de draadjes zelf.
Is dit te reparen dmv doorknippen, krimkousje erom, weer solderen en kousje erom krimpen ?
Of evt een nieuw stuk draad ertussen solderen en weer met kousje afwerken ?
Is het een speciaal soort kabel, of kan ik deze gewoon vervangen door een ander stukje 2 aderig snoer met koperkern ?
Iemand hier ervaring mee ?
Wat is Citroën rijden toch formidabel !





















Totaal aantal Berichten: 2355
Geregistreerd: 06-10-2005
- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
Arjan is eens bezig geweest met zijn ABS van zijn Turbo 2, misschien kan hij je helpen












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Wie niet met ABS
Maar heb ik nooit een volledige kabel hoeven vervangen.
Bij de voorwielen is het wel te doen, dat is ongeveer maar 75 cm tot de volgende stekker onder de motorkap.
Dan moet je wel van die stekkers hebben, maar die zijn denk ik wel te krijgen.
Bij de achterwielen ligt de volgende stekker onder de achterbank.
Ik twijfel alleen even of de draden een twisted pair zijn, en of dat wel nodig is.
Was dit een restauratie project waar je mee bezig was?
Als heel de boel open ligt zou ik denk ik wel overwegen om de kabels te vervangen, zeker voor zit er toch veel beweging op de kabels tijdens het rijden, dus kans op een breuk.




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Probeer de gehele kabel te vervangen.
En als het niet nodig is ,niet te solderen,( lees dit heeft geen lange levens duur)
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Dan moet je alsnog solderen bij de sensor…
Of je moet nieuwe sensoren zien te vinden met daar nog draad aan vast.
Maar ik geloof niet dat ik ooit nieuwe ABS sensoren te koop heb zien staan…




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Dat snap ik ,maar ga 1 draad niet op meerdere plaatsen repareren..
Zijn die sensoren het zelfde als van de eerste xm’s
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ja helemaal mee eens.
Van de XM’s wist ik niet…
Ik heb wel begrepen dat je een XM sensor er lastig uit krijgt omdat deze in aluminium vast gerot kunnen zitten.
Zijn ze nog nieuw te krijgen voor een XM?






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Met het gevaar dat ik nu ga vloeken in de kerk en het is geen antwoord op je vraag, maar goed bedoeld: is het misschien het overwegen waard de gehele ABS eraf te halen?
Dit geeft namelijk zó gigantisch vaak storingen en problemen dat je er horendol van kunt worden en het is onherroepelijk APK afkeur als het lampje blijft branden. Je kunt er dan werkelijk weken aan spenderen en dan sta je niet te juichen als je APK binnenkort afloopt. (been there)
Ik weet al wat je gaat antwoorden: “Leo, ik ga uiteraard het geheel werkend maken voordat ik naar de APK ga” en ik geloof zeker dat dit mogelijk is, maar ik bedoel meer de volgende APK, en die daarna…
Natuurlijk is het cool om een CX met werkende ABS te hebben, maar het is niet voor niets een publiek geheim dat bij de meeste auto’s met ABS het lampje simpelweg is doorverbonden met het olielampje, zodat de APK toch doorgang kan vinden.
Nogmaals: ik schrijf dit niet om je te ontmoedigen, maar ik wil je meer waarschuwen voor een langdurige weg vol zoekerijen, irritatie en frustratie. Je kunt nu nog terug.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
F.SvM schreef:
Zijn die sensoren het zelfde als van de eerste xm’s
Zelfs al was dit zo, dan zou ik die al helemaal niet monteren, want als er één auto berucht staat om storingen in ABS-sensors.
Sorry dat ik misschien zuur klink, maar echt.. been there…
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Om toch nog een beetje met een positieve, opbouwende noot te eindigen: ze zijn wel te koop, gereviseerd, maar pak je spaarvarken erbij als je ze allemaal wilt vervangen:
http://cx-basis.de/eshop/product_info.php?cPath=28403&products_id=3736
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D












Totaal aantal Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-10-2003
- CX CX 25 GTI Turbo
- C5 C5 2.0 16v exclusive break ph2
wat móet ik verder vervangen en aanpassen als ik het ABS wil uitbouwen ?
Al neigt ik er toch naar om het te laten zitten. Het functioneerde in ieder geval toen de auto nog liep.
Mocht het echt een lijdensweg worden kan ik het altijd nog buiten werking stellen.
Wat is Citroën rijden toch formidabel !




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
La Léo schreef:F.SvM schreef:
Zijn die sensoren het zelfde als van de eerste xm’s
Zelfs al was dit zo, dan zou ik die al helemaal niet monteren, want als er één auto berucht staat om storingen in ABS-sensors.
Sorry dat ik misschien zuur klink, maar echt.. been there…
Maar daar is de elektronica waar de sensoren op aangesloten zitten toch de boosdoener?
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
La Léo schreef:Om toch nog een beetje met een positieve, opbouwende noot te eindigen: ze zijn wel te koop, gereviseerd, maar pak je spaarvarken erbij als je ze allemaal wilt vervangen:
http://cx-basis.de/eshop/product_info.php?cPath=28403&products_id=3736
Dat is goed nieuws, die hadden ze eerst nog niet!
Beter duur te koop dan helemaal niet te koop.
Na het inleveren van je oude sensor kost die 135, ik denk dat er genoeg auto’s zijn waar zo’n sensor nieuw bij de dealer nog ff een stukje duurder is
Het ABS systeem is niet al te betrouwbaar, maar ik denk ook dat het net als een CX zelfs is, als je eenmaal een aantal zwakke plekken heb gehad dan kan je er weer een tijd mee vooruit.
Ik kocht bij CX met een kappote sensor, die vervangen.
Daarna 1x een draadbreuk gehad van een oude reparatie.
En 1 of 2x lossen contacten gehad met de relais onder het reservewiel. Eigenlijk me eigen schuld want toen ik ze de eerste keer los had had ik ze direct in het vet moeten zetten, inmiddels staan ze dat wel en geen last meer gehad.
Als je de juiste documentatie heb kan je wel weer zelf het volledige systeem helemaal doormeten, dat vind ik dan wel weer grappig












Totaal aantal Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-10-2003
- CX CX 25 GTI Turbo
- C5 C5 2.0 16v exclusive break ph2
heb jij die dofumentatie arjan ?
Wat is Citroën rijden toch formidabel !












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Pb je mail adres maar even












Totaal aantal Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-10-2003
- CX CX 25 GTI Turbo
- C5 C5 2.0 16v exclusive break ph2
Ik heb al wat gevonden, 16 paginas officiele citroen documentatie over het ABS, specifiek voor de serie 1 turbo zelfs.
hierin staan ook allerlei metingen ed die zelf uit te voeren zijn met een multimeter.
wellicht dezelfde docu als jij hebt ?
Wat is Citroën rijden toch formidabel !