Goedendag BX-broeders en zusters!
Ik heb weer een vraagje. Volgens mijn Haynes boek hebben latere Biksen een geintegreerde peilstok voor de radiator. Eigenlijk is het meer een buis, een zwart plastieken buis om precies te zijn. Mijn 16 TGI uit ‘93 heeft zo’n ding echter niet, en alle BX’en die ik op de sloop heb zien staan ook niet. De sloop-meneer wist ook niet waar ik het over had.
Heeft één van jullie wel eens zo’n ding mogen aanschouwen, want ik vraag mij af of hij wel echt bestaat. Bij gebrek daaraan, hoe weet ik of er een ideale hoeveelheid koelvloeistof in zit? Op de ene pagina staat dat er 25 a 30 cm vloeistof in de radiator hoort te zitten en ergens anders staat dat het nivo 25 a 30 cm onder de vulopening zou moeten staan.
Met vriendelijke groet,
JM
Vlgs instruktie boekje:
“Verwijder met stilstaande motor de radiateurdop en neem de zwart plastic peilstaaf uit de radiateur.”
Komt uit boekej van 1985. Weet niet of het bij andere modeljaren ook zo is.
Visa 11 RE 1986 1996-1999
ZX 19D Reflex 3 drs 1996 1999-heden
Ah. Bij mij staat er slechts “Draai de dop tot hij stuit, vervolgens indrukken om verder te kunnen draaien” en nog het een en ander over niet meer dan een halve liter toevoegen bij warme motor en zo. Niets over een peilstaaf. Misschien heeft het Haynes boek het verkeerd en zijn het juist de oudere BX’en die er een hebben.
peilstok ?¿
ik heb er eerlijk gezegt nog nooit van gehoord, ik vul mijn radiateur tot ie bijna boven aan staat, en dat werkt gewoon prima, en heb er nooit problemen mee, mocht ie te vol worden, stroomt het er toch wel uit.
misschien dat de 1ste modellen het hebben, maar dat heb ik nooit geweten of gehoord. bel citroen nederland eens, en vraag het aan hun
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
zx19d schreef:Vlgs instruktie boekje:
“Verwijder met stilstaande motor de radiateurdop en neem de zwart plastic peilstaaf uit de radiateur.”Komt uit boekej van 1985. Weet niet of het bij andere modeljaren ook zo is.
Ik denk dat het inderdaad alleen 1 van de eerste type-1’s betrof (immers bj. 1985) van 1983-85.
Ik moet zeggen dat ik ze vanaf ‘86 heb gereden en daar heb ik nooit een peilstok voor de koelvloeistof van gezien.
En bij de 1 zit het expansievat in de radiateur geintegreerd…...en bij andere type’s zit er een speciaal vaatje….zoals bij die van mij.
(kijk maar naar mijn avatar.)
En die moet ongeveer half vol zitten (of half leeg zo je wilt )
Ook ik heb bij mijn BX-en nooit een peilstaaf voor de koelvloeistof gezien, al bestaat mijn vergelijkingsmateriaal uit modellen van 86 (een 14 Leader, destijds nieuw gekocht) en 93 (14 Deauville). En van die laatste weet ik het helemaal zeker, want zowel de wegenwachter die ik vorig jaar eens nodig had, als ook de Citroën-monteur draaiden gewoon de dop open om het peil te checken.
Hans
Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville
Ik had het inderdaad uit instruktie boekje van het eerste type bouwjaar 1985.
Visa 11 RE 1986 1996-1999
ZX 19D Reflex 3 drs 1996 1999-heden
Er zat bij de Bx vanaf het begin tot aan het tweede type inderdaad een soort peilstok in de radiateurvulopening. Deze is vanaf het tweede type vervallen. Het was overigens niet meer dan een plastic buisje van zo’n 15 cm.
2CV R.I.P (1977)
2CV R.I.P. (1980)
BX 16rs R.I.P. (1985)
BX 19TZI R.I.P. (1991)
BX 16 TZI R.I.P. (1992)
BX Chic R.I.P. (1992)
Xantia 1.8i 16V sold (1996)
Xantia 1.8i 16V R.I.P.(1997)
Xantia 2.0i 16V Break Exclusive sold (1999)
Xsara Picasso 1.8 16v (2000)
JanS schreef:Er zat bij de Bx vanaf het begin tot aan het tweede type inderdaad een soort peilstok in de radiateurvulopening. Deze is vanaf het tweede type vervallen. Het was overigens niet meer dan een plastic buisje van zo’n 15 cm.
Mijn ex-BX, een 19TZi, uit 1991 heeft vanaf het begin altijd een peilstok gehad voor de koelvloeistof.
Veel van die peilstokken verdwijnen overigens in de garage omdat de monteur de stok vergeet terug te plaatsen na het vervangen of bijvullen van de koelvloeistof.
Overigens het juiste peil voor de koelvloeistof is ong. 15 cm onder de rand van de vuldop.
JanS schreef:Er zat bij de Bx vanaf het begin tot aan het tweede type inderdaad een soort peilstok in de radiateurvulopening. Deze is vanaf het tweede type vervallen. Het was overigens niet meer dan een plastic buisje van zo’n 15 cm.
Hé, dan moet mijn 86-er Leader dat ook gehad hebben? Dat was er een van juni ‘86, net voordat type 2 uitkwam. Nooit gezien.
Hans
Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville
Tsja…..en mijn allereerste BX was een Break-RD uit 1986….ook nog (net) eentje van het eerste type.
Maar misschien dat de diesel-uitvoering een andere radiateur had en dus geen peilstokje ?
introductie september 1985
einde juli 1986
Ok, bedankt voor de antwoorden allemaal!