Dit week-end bleef bij het schakelen mijn koppelingspedaal van mijn Berlingo 1.6 HDI plots onderin hangen.
Na even aan de kant kon ik deze met de hand gewoon weer terug trekken en kon ik weer een keer of 5 a 6 gewoon koppelen, daarna bij het intrappen bleef ie weer hangen.
Terug naar huis gereden en merke dat ie een keer of wat gewoon koppelde, en dan random bleef hangen.
Zag dat onder de motorkap waar de kabel naar buiten komt een rubberhoes zit die “ineen krimpt” als het pedaal blijft hangen.
Iemand een idee of tip of dit zelf op te lossen is, voordat ik naar de garage ga?
Totaal geen verstand van auto’s
Totaal aantal Berichten: 546
- Berlingo Berlingo 1.9D WJY DW8
Bij mijn 2 Berlingoos bleef het koppelingspedaal ooit ook hangen.
Was niets mis met de kabel, maar de voorspanningsveer boven het pedaal was defect.
In beide gevallen heb ik dat zelf hersteld met een bankschroef en ijzerdraad..
Maar meestal is het gewoon slijtage van de binnenkabel in de buitenmantel.
Gezien je onderschrift zou ik zeggen: naar de vriendelijke dealer!
Succes.
Citroen Berlingo 1.9D bestel uit 2004 nieuw, nu 290k km, en eigenlijk probleemloos..
Citroen Berlingo 1.6i Een ouwe Subaru Forester is toch beter…
[edit mod] quote gewist, quoten van het laatste bericht is niet toegestaan!Zie regel 10 [/edit mod]
Thx.
De veer die in de cabine aan/boven het pedaal zit is niet gebroken o.i.d.
Zal het misschien toch slijtage van de binnenkabel zijn.
Totaal aantal Berichten: 440
- C5 2.0 16v Berline Difference 2 LPG G3
- Saxo 1.4i exclusive
Of je koppeling gaat te zwaar waardoor de zelfstellende kabel soms door schiet. Heeft de auto veel gelopen?
[edit mod] quote gewist, quoten van het laatste bericht is niet toegestaan!Zie regel 10 [/edit mod]
Auto heeft 148.585 km op de teller staan (uit 2007), in vergelijking met mijn oude 1.9D ging deze koppeling wat “zwaarder” en was het net of je aan het eind een beetje moest doortrappen.
Ik vraag me soms af of het met de koude te maken kan hebben of zou dit toeval zijn. Auto rijdt niet zoveel en staat soms wel een paar dagen in de week stil.
Ik had hetzelfde probleem. Nieuwe koppelingskabel laten monteren en sindsdien geen last meer gehad. Kostte 62 euro incl montage.
Haal maar in, de brandweer knipt je er wel uit
Koppelingskabel is een gekend probleem bij de berlingos van dat type… drie maal vervangen hierzo
@allen
Inmiddels zijn de temperaturen weer ruim boven 0 en blijkt mijn koppeling het gewoon weer normaal te doen. Na een keer of 25 intrappen bij stillstaande auto, blijft ie gewoon gaan.
Begin toch te denken dat het met de (strenge) vorst te maken had/heeft.
Totaal aantal Berichten: 15707
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Ijsvorming kan natuurlijk de vreemdste symptomen geven.