Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
Heb even gekeken, de draaiknop duwt een palletje weg die voor de vergrendeling zorgt. Je kunt de knop volledig ronddraaien? lam? Kleine draai naar rechts is voldoende voor ontgrendelen. Denk dat er echt iets stuk is, zag zo ook niet hoe je op een andere manier de klep open krijgt. Misschien kun je de knop eraf wippen aan de buitenkant?
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
O, stom, jij hebt natuurlijk een type 2 en ik een 1. Geen idee hoe het bij een type 2 zit
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
Bij een type 2 moet je er op drukken en dan draait dat palletje een kwartslag. Ik denk dat die nu niet meer wil draaien.
1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk
Totaal aantal Berichten: 752
Geregistreerd: 26-02-2011
- 2CV 6 club
- Dyane acadiane
- 2CV AZU
@Zandvoorta, toch bedankt voor de moeite, heb idd. een type 2.
Als ik er een schroevendraaier tussen steek, wil ik eigenlijk wel zeker weten dat het draaimechanisme stuk gaat, en niet de klep.
Heb nl. een blauw dashboard, en die kleppen liggen niet voor het oprapen, maar als het draaimechanisme sneuvelt, is dat geen probleem, daar hoop ik zelfs op…....
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Het ‘losse’ plastic plaatje wat in de klep gelijmt zit waar het draaimeachisme in gaat en verdraait zal hoogstwaarschijnlijk afbreken. Is gewoon los te vervangen waardoor je je blauwe klep behoud. Dat plaatje breekt vaak ook gewoon af tjdens ‘normaal’ gebruik.
Dat plastic plaatje is makkelijker te vervangen dan het draaimechanisme wat op het dashboard zit.
Ik heb geen visuele ondersteunig helaas om e.e.a. te verduidelijken helaas. Kan evt. vanavond wel even wat foto’s maken.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 752
Geregistreerd: 26-02-2011
- 2CV 6 club
- Dyane acadiane
- 2CV AZU
Ik kijk uit naar de foto’s! Maar als ik de klep open heb, moet er dus waarschijnlijk een nieuw plaatje in de klep, maar het probleem zal denk ik zitten in het draaimechanisme, die moet dus ook worden vervangen.
Is dat spul nieuw te krijgen of zou ik dat uit een andere BX (de Deauville van Marviin b.v. ) ook kunnen gebruiken!
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Toevallig had ik nog een dashboardkastje liggen waarbij dat beruchte plaatje kapot is!
Even een overzicht:
En dat beruchte plaatje wat hier al afgebroken is:
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Precies dat plaatje was bij mij ook kapot, dus om m dicht te doen moest ik dus drie keer drukken
1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk
Totaal aantal Berichten: 752
Geregistreerd: 26-02-2011
- 2CV 6 club
- Dyane acadiane
- 2CV AZU
Ik begin nu wel te vermoeden dat als je een dashboardkastje vind met een heel plaatje, het wel weer niet mogelijk zal zijn om dat plaatje heel uit het deksel te halen…....
En het draaiding is dus ook niet makkelijk te verwijderen uit een ander kastje?
Er staat op MP. een zwart kastje te koop, als ik die nu laat invliegen, zijn het dan 2 kouwe kunstje’s om het hele kastje te vervangen met daarop wel weer mijn blauwe klep met het goede plaatje uit het zwarte deksel?
Hm, ik stel nu wel 2 keer de zelfde vraag…...
Volgens mij zit dat plaatje er aan vast. Ik weet niet of die klep die op mp staat de zelfde kleur is, anders zou ik die er gewoon in zetten.
1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Dat plaatje zit gelijmt, zou theoretisch los te halen moeten zijn..
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 752
Geregistreerd: 26-02-2011
- 2CV 6 club
- Dyane acadiane
- 2CV AZU
M.P. klep is zwart, de mijne = blauw…..
Zou zo’n plaatje ook zelf te maken zijn?
En zit het draaiding ook gelijmd?
Bert, ik heb hetzelfde ondervonden.
Ik heb uiteindelijk de schroevendraaier er ingezet en het grendeltje gebroken.
Op zich is het niet moeilijk te herstellen, je hebt alleen een nieuw grendeltje nodig.
Dit zit in een houdertje die je er zo uit kan halen.
Het plastic klepje in de deksel heb ik eens vervangen met een stukje van een CD, maar het kan ook te dik worden.
Daarom is mijn laatste oplossing een paar maal gevouwen ductape. Dat past zich een beetje aan.
Het hele handschoenenkastje zit vast met een paar schroeven, maar daar kan je pas bij als je de klep open hebt…
Mijn advies is toch nog een paar keer proberen met hard/zacht slaan, als het na 6 uur nog niet is gelukt de schroevendraaier o.i.d. erin zetten bij het slotje en dan krak.
Het is handig als je al een reserve slotje hebt, want een open klepje rijdt irritant.
Edit: ow, ik zie dat bij Timo het klepje zelf ook een stukje is afgebroken.
Misschien valt dat nog te lijmen?
Vaak breekt zoiets omdat het palletje niet goed is gedraaid.
Dat komt weer omdat het palletje het deksel niet goed raakt, dat luistert vrij nauw.
Daarom heb ik de ductape er in geplakt.
Werkt al jaren…
Totaal aantal Berichten: 752
Geregistreerd: 26-02-2011
- 2CV 6 club
- Dyane acadiane
- 2CV AZU
@H@ans; jij gaat er dus van uit dat bij “grof geweld ” dat draaidingetje sneuvelt, en die is dus makkelijk te vervangen!?
Timo verwacht dat de klep sneuvelt, laat ik binnenkort eerst maar eens nog maar ong. 1458 keer slaan/drukken en als dat niet het gewenste resultaat oplevert kan ik altijd nog de schroevendraaier er onder zetten.
Dan kan ik kijken wat er stuk is.
@Marviin, is jouw draaiding nog goed die in je deauville zit? Die wil ik dan wel van je over nemen.
Als mijn klep sneuvelt kan ik daar duct tape voor gebruiken.
Ben i.i.g. blij dat er oplossingen mogelijk zijn waarbij het blauwe deksel gewoon blijft
Ik zit net te denken dat je misschien ook voorzichtig een gaatje kan boren boven het palletje.
Waarschijnlijk moet het palletje net iets dieper ingedrukt worden om te draaien.
Ik had inderdaad geluk dat het palletje afbrak en niet het klepje.
Maar ja, je hebt met de andere methode wel een gaatje in de klep.
Leuk stickertje erop?