Radiateur lek
Raevin
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 21-11-2011

Gepost: 22 januari 2013 02:49 PM

Een tijd geleden ontdekte ik een lek in het plastic van mijn radiateur, de radiateur moest dus vervangen worden.Ik heb toen via internet een nieuwe radiateur besteld op kenteken en wou die dus in mijn auto plaatsen. Ik heb daarna de oude eruit gehaald om vervolgens de nieuwe er in te zetten. Hij zat er helemaal in tot ik erachter kwam dat de onderste slang een andere fitting heeft, dus paste deze niet. De slang zelf loopt in “de auto” zelf (afgesloten boven het wiel ?) dus vervangen lijkt me redelijk moeilijk. De nieuwe eruit gehaald om vervolgens de oude er weer in te zetten die nu helaas onderin niet meer goed afsluit en vrijwel lekt als een zeef. Ik zit momenteel dan ook vrijwel letterlijk met de handen in het haar omdat ik geen flauw idee heb wat ik moet doen.

De vraag is dan ook, wat doe ik momenteel fout ? Hij sluit niet meer goed aan, de o-ring is vervangen en dit hielp ook totaal niet. Wat de andere aansluiting van de nieuwe radiateur is weet ik niet precies, een nieuwe slang zou tot de mogelijkheid behoren echter is de onderste slang vervangen volgens mij een hele moeilijke klus aangezien het “in” het frame zelf zit.

Ik heb er drie foto’s bij gedaan in de hoop dat iemand wat meer weet. Het is een Citroen Xsara (SX-VB-71).



Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 22 januari 2013 03:01 PM
  [ # 1 ]

Het ziet eruit alsof de keerring er scheef tussen zit.
En er is vast wel een andere koppeling op de slang te zetten om de nieuwe radiateur te laten passen.

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 22 januari 2013 05:03 PM
  [ # 2 ]

Bij de oude moet het haast iets met de O-ring zijn. Dat even goed nakijken en hij moet dicht zijn.
Verder de radiateur terug brengen en de juiste halen.
Op bv mister-auto zie ik er een hoop staan. Lijkt op 58823 of 58923 van NRF. Maar kijk zelf even goed naar de afbeelding en de maten.
Wat je nu hebt gekocht lijkt op de 58184.

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 22 januari 2013 05:36 PM
  [ # 3 ]
Midfriesland schreef:

En er is vast wel een andere koppeling op de slang te zetten om de nieuwe radiateur te laten passen.

Nee, dat bestaat echt niet hoor Wink

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Raevin
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 21-11-2011

Gepost: 22 januari 2013 05:47 PM
  [ # 4 ]
Midfriesland schreef:

Het ziet eruit alsof de keerring er scheef tussen zit.
En er is vast wel een andere koppeling op de slang te zetten om de nieuwe radiateur te laten passen.

Het plastic eraf snijden zou niet snel lukken aangezien het al heel strak staat zodra het aangekoppeld is en eruit trekken lukt niet. Welke koppeling zou er op de nieuwe radiateur moeten ? En moet er dan gelijk ook een nieuwe slang besteld worden ?

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 22 januari 2013 06:01 PM
  [ # 5 ]

Ik ben bang dat de slang duurder is dan de radiateur. Zou je bij dealer moeten vragen.

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
ronjo
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 546
Geregistreerd: 15-07-2008

Gepost: 23 januari 2013 01:36 AM
  [ # 6 ]

Ik ben bang dat de slang duurder is dan de radiateur. Zou je bij dealer moeten vragen.

Ook 4 verschillende slangen om aan te sluiten tussen € 31 en € 40.

Zoeken op vin nummer bij Citroën Service dit onderdeel nummer invoeren bij Mister Auto en je krijgt vanzelf het goede model.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook