3 van de 5
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende > 
   
Mijn vaders DS,we gaan weer dagelijks rijden.
nltecoko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 10-12-2006

- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Gepost: 17 januari 2013 08:13 PM
  [ # 31 ]

De pulsen zijn zeer kort, hebben niet zo’n grote energie-inhoud en worden zodanig door de accu geabsorbeerd dat ze nog niet eens makkelijk te meten zijn.

Bij moderne auto’s gaat het ook prima en die hebben actieve elektronica die vele malen gevoeliger is dan de nogal basale componenten in de injectie-modulator van een DS of SM.
Ik ben er geen moment bang voor, zelfs als je het contact wél aan zou zetten met de lader er op: volgens mij kan dat geen kwaad.
Ik maak er op mijn auto’s in elk geval geen punt van.

‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 17 januari 2013 08:45 PM
  [ # 32 ]
camemBert schreef:

De ECU is toch uitgeschakeld de accu als de druppellader op de accu laadt? Pas bij contact-aan krijgt de ECU 12V.
Ik neem aan dat de druppellader dan los is gekoppeld?

Je hebt helemaal gelijk. Helemaal niet aan gedacht.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27883
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 17 januari 2013 09:07 PM
  [ # 33 ]

Een dynamo geeft toch ook een hoge laadspanning (ruim 14 volt), daar blijft de ECU ook van heel.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 17 januari 2013 09:13 PM
  [ # 34 ]

Is waar, maar ik weet niet hoe hoog die piekjes zijn, vandaar de vraag.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
jellejawa
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 214
Geregistreerd: 22-11-2012

Gepost: 20 januari 2013 10:46 AM
  [ # 35 ]

Wat ik met mijn oude motor voorheen deed was de accu er uuit halen enop de werkbank zetten. Af en toe opladen en weer met een lampje er aan ontladen. Deed ik af en toe en werkte ook altijd prima.

C4 1.2 Pure Tech Shine van 2016.
16 inch “Boston” velgen met winterbanden.
16 inch “Boston” velgen met zomerbanden.

Profiel  
 
Goddess'71
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 410
Geregistreerd: 23-04-2008

Gepost: 22 januari 2013 10:41 PM
  [ # 36 ]
jellejawa schreef:

en weer met een lampje er aan ontladen

Precies werkt het beste ! Vergeten een hoop mensen altijd maar ik doe precies hetzelfde. Niet alleen opladen maar ook ONTladen.

Zet gewoon de mistlampen in de keienvanger aan, is ie zo leeg en vervolgens weer op spanning brengen.

Tijdens de wintermaanden ook zo nu en dan starten en even een kwartiertjes laten lopen, hoogte niveau laten dansen en de banden laten rollen.

C’est une voiture du ministre !

Profiel  
 
Jeroen ID19P
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 18-06-2009

- ID/DS ID 19 P
Gepost: 22 januari 2013 11:17 PM
  [ # 37 ]

Kwartiertje laten lopen? Dat is garantie voor condens in de motor en olie en een uitlaat vol water.Ik zou het niet doen.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25569
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 22 januari 2013 11:19 PM
  [ # 38 ]

Precies! Stationair laad een ds niet! Ga een uur rijden en anders NIET starten!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 23 januari 2013 01:31 AM
  [ # 39 ]

Het sulfateringsproces is onomkeerbaar en krijg je door een lege batterij niet te laden.
Maar gooi hem aan een druppellader en het blijkt soms toch te gaan, er mag niet teveel sulfatatie zijn en je moet lang en langzaam laden, zelf heb ik een Optimate en al verscheidene batterijen terug tot leven gewekt, wat je soms wel moet doen is hem even aan een gewone lader hangen om een beetje prik erop te krijgen, druppellader begint niet bij te weinig prik.
Wat zeker niet aan te raden is om even startkabels te nemen en er prik op te zetten met een goede batterij, veel te veel kans op vonkvorming, vergelijk het met elektrisch lassen, je hebt een plaat die geen energie bezit en daar ga je veel energie naar brengen, lasboog, een lege batterij is die plaat en de volle je lastoestel, dus niet doen.
Daarom ook moet je een auto die je met startkabels wilt helpen eerst de rode klem bij beide auto’s aansluiten en daarna de zwarte en wel op het motorblok, vonk zit dan verder van de batterij weg.
Als een batterij veel water verbruikt dan is de laadstroom te hoog of begint ze te verslijten wat je bij een witte batterij kunt herkennen aan de grijze kleur die ze krijgt, de zwevende deeltjes, draai een batterij dus ook nooit op z’n kop (fabeltje dat je soms hoort)
Een batterij vul je enkel met gedemineraliseerd water en ook nooit zuur bijvullen (enkel het water verdampt)
Een batterij die in een warme garage staat zal niet zo snel uitdoven als eentje bij -5°C

http://youtu.be/qmnbJdAPk1g

Topic naar algemeen elektrisch?

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
robbedoes
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 309
Geregistreerd: 08-12-2004

Gepost: 23 januari 2013 09:47 AM
  [ # 40 ]
bogaard77 schreef:

Precies! Stationair laad een ds niet! Ga een uur rijden en anders NIET starten!

Laat ‘m af en toe starten zonder het contact erop !

DS21 i.e. Pallas 1971
C6 3.0 HDi Exclusive 2012

Profiel  
 
Goddess'71
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 410
Geregistreerd: 23-04-2008

Gepost: 23 januari 2013 11:53 AM
  [ # 41 ]
Jeroen ID19P schreef:

Kwartiertje laten lopen? Dat is garantie voor condens in de motor en olie en een uitlaat vol water.Ik zou het niet doen.

Komt inderdaad een hele vloed met water uit de pijpen, vooral op LPG. Met een beetje gas geven gorgelt het er letterlijk uit.

Maar wat bedoelen jullie nu met vocht in de motor precies, bedoel als alles gewoon lekker warm wordt dan is er toch niets aan de hand ?

Dit deed ik overigens toen de dame naast het huis van mijn ouders stond onder een carport met een ademend zeil over de gehele lengte. Dit jaar kan ik er gewoon zonder pekel de oprijlaan mee op en neer rijden waardoor de olie door arbeidsslagen ook verwarmd wordt.

C’est une voiture du ministre !

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4909
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 23 januari 2013 12:34 PM
  [ # 42 ]

Niet doen hoor, de tip van even starten zonder contact is beter, dan krijgt alles een andere stand in de motor. Een halve seconde is genoeg. De batterijverhalen zijn prachtig.

Ik heb de accupolen los en een zonnecelletje onder de lichtplaten van het dak en straks in het voorjaar is het starten en lopen. De Bosch accu’s gaan vele jaren mee op deze manier, maar wellicht is een goede druppellader nog beter. Een echt goede druppellader kost wat meer, maar is ontworpen door mensen die echt verstand hebben van accu’s.

Profiel  
 
Jeroen ID19P
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 18-06-2009

- ID/DS ID 19 P
Gepost: 23 januari 2013 12:52 PM
  [ # 43 ]
Goddess’71 schreef:

Maar wat bedoelen jullie nu met vocht in de motor precies, bedoel als alles gewoon lekker warm wordt dan is er toch niets aan de hand ?

Dit deed ik overigens toen de dame naast het huis van mijn ouders stond onder een carport met een ademend zeil over de gehele lengte. Dit jaar kan ik er gewoon zonder pekel de oprijlaan mee op en neer rijden waardoor de olie door arbeidsslagen ook verwarmd wordt.

Door de motor een kwartier te laten draaien wordt íe echt niet goed warm. Minstens 30km rijden en dan wamt de motor goed door. Doe je dit niet dan blijven er diverse onderdelen en ook de olie relatief koel en dit zorgt voor condens.Vocht verdwijnt alleen als de gehele motor goed warm is en dat red je alleen door hem te belasten=rijden.

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4909
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 23 januari 2013 01:07 PM
  [ # 44 ]

Dat vraag ik me af Jeroen. Als de motor een goede thermostaat heeft warmt de boel vrij snel op. Condens krijg je als vocht uit de lucht op een koud oppervlak terecht komt. Bij de verbranding van benzine of LPG komt er ook veel waterdamp, maar de zuigers zullen vrij snel heet worden. Als de thermostaat opent en er KV door de radiateur gaat stromen zal er binnen de motor geen condensvorming meer zijn lijkt me. De olie is dan nog niet op temperatuur en dat kan wellicht een nadelig effect zijn.

Profiel  
 
Jeroen ID19P
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 18-06-2009

- ID/DS ID 19 P
Gepost: 23 januari 2013 01:29 PM
  [ # 45 ]

Ik denk toch dat het lagere gedeelte onder de zuigers (carter met olie) relatief koel blijft. Het klopt dat de thermostaat ervoor zorgt dat het koelsysteem vrij snel opwarmt maar dat zorgt er niet voor dat de hele motor goed opwarmt. Als je een olie temperatuur meter hebt zie je dat de olie veel later op temperatuur komt dan het koelsysteem.

Profiel  
 
 
3 van de 5
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook