Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Bron: Autoweek
PSA (Citroën en Peugeot) werkt samen met Bosch aan een nieuwe hybride aandrijflijn die bestaat uit een verbrandingsmotor en hydrauliek.
De hydraulische hybride aandrijflijn is een vervolg op de Hybrid4-aandrijflijn die PSA en Bosch – partners sinds 2008 - samen ontwikkelden voor gebruik in personenauto’s. Bij Hybrid4, dat in 2011 voor het eerst werd toegepast in de Peugeot 3008 (foto 2) werkt een dieselmotor samen met een elektromotor; de eerste drijft de voorwielen aan, de tweede neemt de achteras voor z’n rekening.
Het hydraulische hybride systeem bestaat uit twee hydraulische eenheden met bijbehorende drukvaten; deze zorgen voor aandrijving van de achterwielen. Aan de voorwielen zit een verbrandingsmotor (benzine of diesel) gekoppeld. Daardoor zijn drie vormen van aandrijving mogelijk: alleen op de voorwielen via de verbrandingsmotor, alleen op de achterwielen via de hydrauliek of een combinatie van die twee, waardoor je feitelijk vierwielaandrijving hebt.
Het hydraulische systeem werkt als volgt: tijdens het remmen wordt de vrijgekomen kinetische energie omgezet in hydraulische energie, die wordt opgeslagen in een drukvat. Die energie kan vervolgens weer worden ‘losgelaten’ op de achterwielen bij het accelereren. De auto kan bij lage belasting optrekken en rijden op alleen de hydrauliek, waardoor de uitstoot nul is. Volgens Bosch levert dit een Co2-reductie van gemiddeld 30 procent op, in stedelijke gebieden kan dat oplopen tot 45 procent.
De hybride hydraulische aandrijflijn is in principe geschikt voor elk formaat auto en elk type verbrandingsmotor maar PSA gaat de nieuwe techniek het in eerste instantie toepassen in z’n compacte modellen.
Totaal aantal Berichten: 27888
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Wat is dan het voordeel? Lichter omdat je geen accu’s heb?
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe lang je dan hydraulisch kan rijden. Want bij de Hybride4 is dat maar een kort stukje.
In elk geval interresant om in de gaten te houden wat ze hiermee allemaal geen doen de komende tijd
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Heel mooi. Nu zijn we ook in één keer af van het gezeur over dat citroen geen hydrauliek meer in z’n auto’s zet!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Precies,
Dat het in de verkeerde richting zit nemen we maar voor lief.
Totaal aantal Berichten: 7581
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Nou - bij de DS schijnt toch ook nog even gedacht te zijn over een hydraulische aandrijving. Grappig dat dit dan nu weer terug komt.
Kunnen ze mooi combineren met de vering: hoe meer energie je bij elkaar geremd hebt, hoe groter de wagenhoogte
Hoe gaan ze dat doen? Een accumulatorbol van 1 meter doorsnee of door de hele auto heen op elke (on)denkbare plek een veerbol stoppen ?
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 1802
Geregistreerd: 25-06-2007
- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Op Autoblog.nl staat bijgaande afbeelding met uitleg over het systeem. Daar hebben ze het over een systeem met perslucht, wat de naam Hybrid Air zou ondersteunen. Anderzijds staan er wel hydraulische componenten in de afbeelding. Raar.
Totaal aantal Berichten: 7581
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Niet zo gek natuurlijk: de Citroens veren feitelijk op gas, een hydraulisch systeem legt de verbinding. Dat willen ze hier blijkbaar ook doen. Kan me ook voorstellen dat een hydraulisch motortje stiller is dan een motor op perslucht - want dat zou het alternatief zijn.
Totaal aantal Berichten: 17397
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
van de voorpagina
De C3 Hybrid Air rijdt op lucht
Het eerste nieuws over een nieuwe hybridetechnologie kwam eind januari al naar buiten. Vandaag pakt Citroën groots uit met een persbericht over Hybrid Air. Op de autosalon van Genève zal de Citroën C3 Hybrid Air zeker veel bekijks trekken. Daarvoor zal niet alleen het fraaie, opengewerkte studiemodel zorgen, maar ook het opzienbarend lage verbruik van 2.9 liter per 100 km.
Wanneer een bedrijf nieuwe logo’s en slogans presenteert, drukken die meestal meer een wens uit dan dat ze een beschrijving van de toestand bieden. Zo ook Citroën met haar “créative technologie”; wat moest je ermee? Vandaag wordt dat duidelijk: de ‘Hybrid Air’-technologie wordt uitgebreid in een persbericht voorgesteld.
Hybrid Air staat voor de combinatie van een interne verbrandingsmotor met een door luchtdruk gevoede hydraulische motor. Rijden op lucht wordt nu werkelijkheid. Dit is een enorme stap voorwaarts ten opzichte van een e-hybride. Het achterwege laten van een batterijenpakket bespaart ruimte, gewicht, aanschafwaarde en recyclagekosten! De prestaties zijn haast niet te geloven. Ingebouwd in een Citroën C3 VTi 82 beloopt het brandstofverbruik in de Europese testcyclus 2.9 liter per 100 km en blijft de uitstoot beperkt tot 69 gram CO2 per km. In het stadsverkeer komt deze hybride C3 met 45% minder brandstof toe dan een C3 met alleen de VTi 82 verbrandingsmotor.
Hybrid Air heeft al een lange geschiedenis. De grootste doorbraak in de automobiele toepassing van hydrauliek was de verschijning van de DS in 1955. In de DS zorgde de hydrauliek niet alleen voor vering, maar ook voor stuur- en rembekrachtiging, en voor de semi-automatische koppeling. Al in 1958 ontwikkelde Citroën een 2CV waarin de verbrandingsmotor door perslucht en hydrauliek werd ondersteund. In die tijd was er echter nog te weinig belangstelling voor en ontbraken de technieken om het systeem serierijp te maken. Hieruit wordt wel duidelijk dat Hybrid Air niet zomaar uit de lucht komt vallen. Het is een technologie die Citroën in de genen zit! Deze claim wordt gestaafd door de 80 patenten die PSA bij de gezamenlijke ontwikkeling met Bosch op zijn naam geschreven heeft.
Gezien het gewicht, de ruimte en de prestaties van het systeem, is Hybrid Air in zijn huidige ontwikkelingsfase vooral geschikt voor compacte auto’s en kleine middenklassers. Ook kleine bestelvoertuigen kunnen ervan profiteren. In het C3-studiemodel zijn de verbrandingsmotor en de luchtaandrijving gekoppeld aan een automatische versnellingsbak met continu variabele transmissie. De electronica van het systeem laat de gebruiker kiezen uit drie modi. In de luchtmodus is de verbrandingsmotor buiten gebruik. De energieterugwinning tijdens vertragen en remmen is zo efficient dat de luchtmodus op 60 tot 80% van alle stadskilometers gebruikt kan worden. De benzinemodus is bedoeld voor ritten buiten de bebouwde kom. Natuurlijk wordt ook in deze modus tijdens vertragen en remmen de hydrauliekpomp aangedreven om energie in de vorm van luchtdruk op te slaan. In de combinatiemodus helpt de hydrauliekmotor de verbrandingsmotor. Zo komen niet alleen extra paardekrachten beschikbaar, maar vooral extra draaimoment dat bij optrekken en versnellen van pas komt.
Op de autosalon van Genève zal een vergaand opengewerkte C3 Hybrid Air getoond worden. Michelin mag delen in alle aandacht, omdat het model op nieuwe banden staat. De speciale maat van 165/50 R16 zorgt voor minder rolweerstand, geluid en gewicht. Zo worden bijna 0,2 liter per 100 km bespaard. Speciale kleuren en materialen zorgen voor aanvullende showeffecten. Wil je de Citroën C3 Hybrid Air zelf zien, dan kun je van 7 tot en met 17 maart terecht op de 83e Salon International de l’Automobile in Palexpo te Genève. Om de voorpret te verhogen, kun je nu al dit filmpje kijken.
bron: persbericht Citroën, redactie: RensKorevaar
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 27888
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Klinkt als een veel lichtere oplossing dan met accu’s.
Het zou mij niet verbazen als we hier een vrij direct aftrek snel op de markt terug gaan vinden.
Mooi filmpje ook om het duidelijk te maken
Totaal aantal Berichten: 17397
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Op 22 februari zal Citroën meer foto’s verspreiden. Natuurlijk zullen we die direct hier plaatsen!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 107
Geregistreerd: 18-01-2013
- C4 (2004-heden) C4 1.6 e-HDi 115 Airdream BMP6 98g Exclusive
Uit helaas slechte ondervinding neem ik de cijfers die Citrôen de wereld instuurt met een hele grote korrel zout ...
Totaal aantal Berichten: 17397
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Dat ligt aan de onrealistische definitie van de Europese testcyclus.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 17397
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
In afwachting van de fotoserie die vrijdag openbaar gemaakt wordt, hier nog even een plaatje van de C3 Hybrid Air:
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 7581
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
‘t Idee spreekt me echt heel erg aan. Maar ik zit me toch af te vragen of je nou echt zover komt als je hoopt op een paar flessen perslucht. We wachten het maar eens af.
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 20-11-2004
- ID/DS Break20
- ID/DS DS19M
- 2CV AK400
- C5 Break ph2 2.0 16V
Ik ben erg benieuwd. Mooi dat Citroën / PSA weer vernieuwend bezig is!
Hydropneumatiek, de techniek waarmee Citroën zich al 58 jaar onderscheidt van de meute, maar dan op een heel andere en eigentijdse manier toegepast.
En dat in combinatie met de Nederlandse CVT-transmissie…
Het is wel de vraag wat het rendement in de praktijk zal zijn, want de Europese testcyclus is totaal onrealistisch voor werkelijk verbruik op de openbare weg. Speciaal bij vernieuwende technieken zijn de afwijkingen gigantisch. Zoals laatst ook in het nieuws gekomen is.
Omdat Citroën alleen oude aandrijftechniek leverde hebben wij eind 2011 een Fiat 500 TwinAir 85 Turbo gekocht.
Die 950 cc tweecilinder met hydraulische onafhankelijk bediende inlaatkleppen en turbodruk zou een verbruik van 1:24,5 halen volgens de Europesche testcyclus. Maar wij hebben de afgelopen 40.000 km er 1:17 mee gereden… 30 % meer!
De meest zuinige 500 TwinAir rijder haalt net 1:21. De meest onzuinige halen 1:11…
De enorme afwijking is het gevolg van het volstrekt onrealistische rijpatroon wat de Europese autoproducenten afgesproken hebben voor de test, om aan zo gunstig mogelijke verbruikscijfers te komen.
En verder vinden wij het te moeilijk om de verrassende power van de TwinAir niet af en toe te benutten.
Stel dat de 2,9 ltr/100 km van de C3 Hybrid Air CVT in werkelijkheid ook een afwijking heeft van 30 %, dan is het verbuik nog steeds 1:27. Wil ik wel zakelijk mee thuiskomen.
Citroën-rijder sinds 1977. Voor goed ID/DS onderhoud, cursussen en advies ga je naar echte specialisten en de techneuten van de ID/DS club.