Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Vanmorgen meegekregen (bij Oldenhage) dat de bobines van de C6 onbetrouwbaar zijn.
Ook dat er alternatieven zijn voor een bescheiden bedrag.
Wie weet welke en waar die verkrijgbaar zijn?
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 1800
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Beru
http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?p=435130#p435130
Citroën 2CV AZ-A Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
JanSr schreef:
Wie weet welke en waar die verkrijgbaar zijn?
http://www.mister-auto.nl/fl/bobine/citroen-c5-dc-3-0-v6-207ch_v15913_g689.html
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 459
Geregistreerd: 16-08-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDI BVA6 Exclusive
Jan, meeste troubles en ervaring met v6 potlood bobines is inderdaad binnen de C5Club.
In de C5 is men begonnen met een type dat redelijk snel stuk ging. Daar is een modificatie op gekomen, dat helpt niet. Toen is men overgegaan op Delphi bobines die vanaf dag één in de C6 zitten. Dat helpt ook niet. Dus de drie types die Citroen levert voor de V6 zijn allemaal niet geweldig.
Binnen de C5Cub is men nu aan het experimenteren met een ander merk, Beru, dat niet door Citroen geleverd wordt. Afwachten wat dat gaat worden op de langere (35-50.0000km) termijn.
Zijn niet de duurste onderdelen, maar als zo´n ding kapot gaat wordt er een cylinder uitgeschakelt en later nog één omdat een 6-cylinder op 5 poten nog rotter loopt dan op 4. Tis geen fijne ervaring kan ik je vertellen. Een bobine of 15, gedeeltelijk preventief, laten vervangen in twee C5 V6´en. Nu C6 diesel, haha.
gr. Ronald
C6 2.7 V6 HDI Exclusive, BVA6, 10/2006, 180.000 km, Blue Mauritius Nacre, ORGA 10914CJ
Jinba Ittai Mazda ‘92 Black Miata, 180.000 mijl, ‘04 Mazdaspeed Miata, 42.000 mijl
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia en 3x C5)
http://images.spritmonitor.de/477229_5.png
In dat draadje op het C5-Club Forum is te lezen dat ik, proactief, de Delphi bobines met witte kop vervangen heb door BERU’s.
Hoe lang die Delphi’s er bij mij ingezeten hebben weet ik niet, ze zaten er in toen ik de auto in mei 2010 kocht met een km stand 130 kkm.
Inmiddels staat hij op 170 kkm, en al die tijd was ik nooit helemaal happy met de manier waarop de motor liep, met name als hij koud was. Dan liep hij wat schokkerig, dat had ook z’n weerslag op de interactie met de AM6 bak.
Met de Lexia gecontroleerd of ergens storingen zaten, maar dat bleek niet het geval. Ook nooit een storingsmelding gehad.
De BERU’s blijken een duidelijk ander gedrag van mijn motor op te leveren. Smeuïgheid troef meteen na het starten, ook nu de auto een paar dagen in de vrieskou buiten gestaan heeft en tussendoor niet gelopen heeft. Ook de interactie met de Aisin-6 is duidelijk verbeterd.
Ik kan dat eigenlijk alleen verklaren uit een kennelijk wat andere constructie van deze bobine.
Hij weegt duidelijk meer dan de Delphi, dat zou een indicatie kunnen zijn voor meer koper en kermateriaal. Dat kan dan tot een sterkere vonk leiden met andere ionisatie in de vonk van de bougie, met een betere loop van de motor als gevolg.
Hoe het zit met de levensduur van deze bobines, daar kan ik uiteraard nog niks over zeggen.
Ik weet echter wel dat BERU als zeer goed en innovatief merk bekend staat, dat geeft ook vertrouwen
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor