Mijn eerste auto was een Citroen GSA Special uit 1981. Later heb ik een BX GT en daarna een BX GTI 16v gereden. Nu begint het te kriebelen en zou ik graag weer een GSA of nog leuker een GS gaan rijden, ook omdat ik zeker de GS een mooie auto vind.
Toch zit ik met wat vragen, ik hoop dat jullie mij hiermee verder kunnen helpen. Ik weet nog goed dat ik maar wat blij was dat ik de GSA kon inruilen tegen de BX GT, deze reed veel beter, en starte altijd.
Mij eerste vraag is of de GSA inderdaad minder goed rijdt vergeleken met bv de BX.
2de vraag: Mij lijkt de GS de mooiere auto (bv chrome bumpers), maar ook minder praktisch oa. vanwege de kleinere motor, 4 ipv 5 versnelling en kofferbak ipv de 5de deur (handig om bv een hond mee te nemen). Zijn er leden die zowel een GS en GSA rijden en wat kunnen jullie mij adviseren?
Gr. Toine
Fiat 500L 1968
Ook een belangrijke vraag is , ga je de GS(A) als dagelijkse auto rijden of hobby auto.
Zelf vind ik het veercomfort van een GS(A) veel beter dan van de BX. Zelf heb ik 3 BX’en gereden en heb ik nu als hobby auto ook een GS(A). Een BX is wel veel stiller, (kan) luxer zijn, ruimer interieur en sterkere motoren. Daarnaast ook minder roestgevoelig.
Wel rijd een GS(A) naar mijn mening veel “leuker” dan een BX. Al zou ik toch zelf wel weer een BX willen hebben hoor, maar dan naast de GSA.
Veel wijsheid met de keuze..
CX 25 GTi 1983
GSA X1 1984
Voorheen:
BX 16 Aut type 1, BX 14 Deauville + Cannes
Xantia HDi, Xsara 19 D, AX 10 E, AX 11 RE
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
GSA rijd beter door het o.a. minder geluid door betere isolatie en de al genoemde eventuele 5 bak.
GS heeft meer karakter. Qua motor vermogen maakt het allemaal niet zoveel uit.
@Quo: Ik wil de GS(A) niet dagelijks gaan rijden, maar wel als hoofdauto in de weekenden, als het weer het toelaat. Wat mij nog bij staat van mij oude GSA was dat het altijd weer afwachten was of hij ‘s ochtends zou starten. Je zou het karakter kunnen noemen, maar destijds was dat vooral stressen.
@Citro-Power: Je hebt het over het betere rijden en je haalt het geluidcomfort aan. Is dat het enige verschil, of rijdt de GSA ook op andere vlakken beter?
Ik zou eigenlijk eerst met een GS(A) moeten rijden om een mij een beter beeld ter vormen. Ik heb afgelopen jaar gekeken of er bijeenkomsten in zuid oost Nederland waren, maar het lijkt of bijna alles in het noord oosten is.
Fiat 500L 1968
Je zou idd eerst met een gs/a moeten gaan rijden(proefrit)bij iemand die er een aanbied, eigenlijk voel je meteen wat je er van vind, gedateerd, of valt wel mee, of super, enz enz.
Over dat slecht starten/lopen, dat heeft natuurlijk te maken met de conditie van de techniek en het onderhoud, wat allemaal te verhelpen is. Ja en die 4 of 5-bak, das ook maar wennen, maar bij 140km met 4-bak zoef je niet muisstil over de wegen!
Succes met de zoektocht, Gr. Wim.
Totaal aantal Berichten: 7581
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Toen ik GSpecial reed, bleek het voor het vlot starten nogal nauw te komen dat de ontsteking op orde was. Mijn garage rade toen aan om bij elke beurt de bougies te laten wisselen. Sindsdien startte het ding altijd probleemloos - tot het moment dat de distributieriem klapte dan. Met andere woorden: met iets meer onderhoud zou een GS net zo probleemloos moeten starten als welke andere auto dan ook.
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Al mijn GSA’s starten heel vlot, zelfs bij temperaturen ver onder nul. Lies heeft alleen een te lichte accu, waardoor de starter bij vrieskou tergend langzaam rondgaat. Ondanks dat slaat ze gewoon binnen enkele slagen aan. Ik verbaas de buren er dagelijks mee…
Het is natuurlijk even wennen aan de choke als je injectie gewend bent. Koude start is het makkelijkste: de choke helemaal aantrekken, koppeling indrukken, de sleutel omdraaien en dan slaan ze altijd aan. Het is uiteraard lang niet altijd nodig om de choke helemaal aan te trekken maar de nuances vogel je in de loop der tijd wel uit.
Bij half-warme of hete motor moet je van de choke afblijven. Het is hooguit nodig om dan wat gas bij te geven tijdens het starten maar meestal niet. Het is even zoeken en per auto verschillend. De hoofdregel: nooit pompen want pompen = verzuipen.
Een veel voorkomend probleem is dat de benzinepomp intern kan gaan lekken waardoor de brandstof terug naar de tank zakt. Hoe langer de auto in dat geval stilstaat, hoe langer je moet doorstarten om ‘m aan te krijgen. Nieuwe pompjes zijn gelukkig nog wel te krijgen.
En wat ook wel eens voorkomt is dat men de bougies zo uit het doosje installeert. Verkeerd afgestelde elektrode-afstand kan echter resulteren in zeer slecht startgedrag. De afstand kan beter iets te ruim dan te krap zijn.
De elektronische ontsteking van de 1299-blokken is onderhoudsvrij en minder vochtgevoelig dan analoge ontsteking met contactpuntjes, dat is een voordeel t.o.v. de GS voor wat betreft de betrouwbaarheid. Een 1129 of 1220 blok loopt echter ook prima met een elektronische ontstekingsunit uit een 1299. De vervroegingscurve zal wel niet helemaal overeenkomen maar ik merkte alleen voordelen. De ombouw is eenvoudig.
Kortom: GS/A’s kunnen met normaal onderhoud en eventuele kleine aanpassingen net zo betrouwbaar zijn als elke andere auto.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Qua rijgedrag maakt het niks uit, ze hebben in al die jaren niks veranderd aan het onderstel van de gs/a.
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Als je de 5de deur makkelijk vindt maar toch GS wil rijden is de break de aangewezen wagen
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973
Dus als ik het samenvat zijn de technische verschillen relatief klein tussen de GS en GSA. Een lichtere motor, een andere ontsteking en altijd een 4-bak ipv een 5-bak.
Ik neem aan dat je zelf de geluidsisolatie kunt verberen tot op GSA niveau?
Qua carrosserie is het verschil groter. De GS heeft geen 5de deur, ik neem aan dat hij dus ook geen omklapbare achterbank heeft?
Op foto’s van GSM dashboarden zie ik of drie ronde klokken of de snelheidsmeter als ‘oog’. De GSA heeft deze ‘ogen’ ook. Is het GS dashboard met 1 oog van een latere generatie GS en die met ronde klokken van de eerste GS’n?
Gr. Toine
Fiat 500L 1968
Aelf02 schreef:De GS heeft geen 5de deur, ik neem aan dat hij dus ook geen omklapbare achterbank heeft?
De GS break wel, de berline niet
Op foto’s van GSM dashboarden zie ik of drie ronde klokken of de snelheidsmeter als ‘oog’. De GSA heeft deze ‘ogen’ ook. Is het GS dashboard met 1 oog van een latere generatie GS en die met ronde klokken van de eerste GS’n?
Nee, net andersom.
De eerste GSen hadden een oog, met als extra een toerenteller met wijzer ernaast.
Ik meen vanaf ‘77 kwamen de klokken.
En er was ook nog een GSX/GSX2 met een Jaeger tableau met sportklokken zoals in de Birotor.
Een paar jaar gemaakt, persoonlijk vind ik dat de mooiste.
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
De ronde klokken horen bij de sportievere X-versies meen ik. In elk geval is het oog ‘het origineel’.
Ik neem aan dat de 1220 motor er als laatste is bij gekomen, in de volgorde 1015, 1130 en daarna de 1220. Heeft een GS met het 1220 blok automatisch de ronde klokken of is daarin geen relatie?
Fiat 500L 1968
Totaal aantal Berichten: 43270
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nee. Introductie met 1015 motor, kort daarop een 2e motor verkrijgbaar, de 1220. De 1130 is de opvolger van de 1015, de 1300 de opvolger van de 1220.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 98
Geregistreerd: 08-06-2011
- 2CV 6special
- ID/DS Dspecial
- XM 2.0 16v SX
- 2CV 6Special
- 2CV AZ
Ik meen eerst 1015, later de 1220 erbij, weer later is de 1015 vervangen door de 1130. Rond de invoering van de Gsa kwam de 1299, na verdwijning van de Gspecial kwam de 1130 ook in de Gsa special.
In de laatste jaren van de Gs berline was het mogelijk een opklapbare achterbank als optie te bestellen.
Totaal aantal Berichten: 98
Geregistreerd: 08-06-2011
- 2CV 6special
- ID/DS Dspecial
- XM 2.0 16v SX
- 2CV 6Special
- 2CV AZ
Sorry waterman je was me voor.