5 van de 6
« Eerste  < Vorige 3 4 5 6 Volgende > 
   
Verschillen BX uitvoeringen?
Marviin
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1312
Geregistreerd: 20-06-2011

- BX 16 TRS
Gepost: 27 januari 2013 02:39 PM
  [ # 61 ]

Probeer eerst het stationair wat hoger te zetten, dat is zo gedaan. Wat voor carburateur zit er op?

1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 27 januari 2013 02:39 PM
  [ # 62 ]
joppevg schreef:

Volgens mij werkt dat bij bxen met carb niet zo, is het bekende choke verhaal waarschijnlijk

Inderdaad. Bereid je maar vast voor dus haha

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
rustyduck
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 356
Geregistreerd: 28-08-2007

Gepost: 27 januari 2013 03:05 PM
  [ # 63 ]

Dat van die tenaamstelling was ons idd ook opgevallen, t verhaal was dat de bx voor moeder was, maar die vond em te groot.

Voor die koude start is vast wel een oplossing te vinden met een beetje creativiteit!

Greetzzzzzz

heeft er nog iemand een doosje met tijd in de aanbieding??

Profiel  
 
rustyduck
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 356
Geregistreerd: 28-08-2007

Gepost: 27 januari 2013 03:09 PM
  [ # 64 ]

Is dit trouwens t beruchte onderdeel?

https://www.atp-autoteile.eu/Artikelgruppen/CITRON/BX_Break_XB-_/16/Leerlauf_/Warmlaufregelung_2201_102805.htm

( weet niet zeker of ik t goede motortype te pakken heb)

Greetzzzzzz

heeft er nog iemand een doosje met tijd in de aanbieding??

Profiel  
 
joppevg
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 132
Geregistreerd: 04-04-2012

- GS/GSA 1220 Club
- Xantia Break 1.8i 16v LPG
Gepost: 27 januari 2013 04:32 PM
  [ # 65 ]

ab Bj.:  01/1991 staat er bij dat onderdeel dus dat lijkt me niet, weet niet precies wat het is maar lijkt me iets voor injectiemodellen. Ik zou eerst maar eens kijken wat voor carb er op zit

huidig: GS Club ‘77, Renault 4 GTL ´85,  Xantia Break 1.8 16v ´01
ex: CX 20 RE ‘88, BX TZD Turbo ´93, BX 19TZI ´90, Trabant 601S ´74, AX 1.1 First Impression ´94

Profiel  
 
rustyduck
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 356
Geregistreerd: 28-08-2007

Gepost: 27 januari 2013 04:44 PM
  [ # 66 ]

Hmmm niet goed gekeken….. 😳 Zal komende week wel s ff de carb van dichtbij gaan bekijken.

Greetzzzz

heeft er nog iemand een doosje met tijd in de aanbieding??

Profiel  
 
Visserkevis
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 140
Geregistreerd: 17-09-2012

Gepost: 28 januari 2013 08:36 PM
  [ # 67 ]

Zo net even met de neus op de carburateur gezeten om te kijken of ik het merk / type kan achterhalen.
En misschien iets kan zien aan de choke.

Ik heb gezien dat het in ieder geval een Weber carburateur is.
Het precieze type is zo niet echt te lezen.

Herkent iemand deze carburateur? Weet iemand wat er staat op de plek van de cijfertjes die niet te lezen zijn?

De chokeklep blijft driekwart dichtstaan bij een warme / hete motor.
Dat verklaart het hoge verbruik van de eerste 100km rit: 1 op 9,5 (vrij droevig voor een 1600 vind ik).
Daarnaast verklaart het ook het gepruttel, inhouden op lage toeren. Met een koude motor is er niks aan de hand, hij start snel en goed maar slaat direct af.
Bij een warme motor start hij gelijk en blijft dan mooi stationair lopen.

Overall is de motor slapjes te noemen.

Met de choke klep driekwart dicht krijgt hij veel teveel benzine, dus dacht ik om eens te kijken als we daar de juiste hoeveel lucht bij doen. Dus rondje zonder luchtfilter gereden. Van de DIKKE BLAF zegt men wel eens in brabant Smile In ABN: hij reed VEEL beter, veel meer vermogen overall en nauwelijks pruttelen op lage toeren (een mini prutteltje).

Kortom: choke blijft hangen.
Zie foto img_3033, daar is de boosdoener.
Het heveltje zat helemaal vast. Alles gangbaar gemaakt, beweegt weer soepeltjes nu.
Maar het heveltje lijkt niet ver genoeg naar buiten te komen.
Dat zal dus wel het wassen ding zijn, dat stuk is toch?
Of is hier iets aan te redden?

Het viel me trouwens wel op dat bij flink gas geven de choke klep vanzelf langzaam open ‘rammelt’. Maar dat is echt alleen bij vol gas even vasthouden. En om nou alleen maar plankgas overal te rijden omdat ie dan zuiniger is gaat misschien ook wat ver Smile

Afbeelding Bijlagen
IMG_3035.jpgIMG_3034.jpgIMG_3033.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Dyane ‘81 blauw met bruine roest, broemt altijd goed
BX 16 RE BREAK K6 ‘89 AKA Das Boot 19TZI
HY ex-brandweer ‘77, restauratie te volgen op: https://www.facebook.com/groups/149847185089247/
GSpecial ‘79
XM ’ sept. 2000 -kopen?-

Profiel  
 
Bertje beige
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 752
Geregistreerd: 26-02-2011

- 2CV 6 club
- Dyane acadiane
- 2CV AZU
Gepost: 28 januari 2013 09:06 PM
  [ # 68 ]

Allereerst nog gefeliciteerd met je break, alls hij beter rijd zonder luchtfilter, is volgens mij het luchtfilter zelf behoorlijk vuil Confused

Je kunt het luchtfilter wel verwijderen, maar als de chokeklep voor 3/4 dicht blijft staan…...

Hoe rijd ie als je de choke klep helemaal open zet?

Ik zou als ik jou was bij BCCP in Gramsbergen vragen of er voor deze carburateur een ombouwset naar handchoke te krijgen is, of anders een nieuw waspatroon (het waspatroon word warm door het koelwater en bedient de chokeklep)

Ik heb zelf een 1.6RS met Solex carbu en omgebouwd naar handchoke en ik heb nu een gemiddeld verbruik van rond de 1 op 14.

Profiel  
 
Visserkevis
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 140
Geregistreerd: 17-09-2012

Gepost: 28 januari 2013 09:25 PM
  [ # 69 ]

De klep helemaal openzetten gaat niet zonder al te veel te rommelen, hij zit vast aan het heveltje van het waselement.
Ik zou hem eventueel vast kunnen zetten op de Open-stand, maar dan heb ik ook geen choke meer. En dan start ie morgenvroeg weer niet…

Het zonder filter rijden was alleen een test om even te kijken of deze chokeklep verband houdt met het pruttelen in lage toeren.

Ik zou het toch wel heel erg tof vinden om deze carburateur, of een andere carburateur, netjes aan de praat te krijgen mét automatische choke!

Dyane ‘81 blauw met bruine roest, broemt altijd goed
BX 16 RE BREAK K6 ‘89 AKA Das Boot 19TZI
HY ex-brandweer ‘77, restauratie te volgen op: https://www.facebook.com/groups/149847185089247/
GSpecial ‘79
XM ’ sept. 2000 -kopen?-

Profiel  
 
Marviin
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1312
Geregistreerd: 20-06-2011

- BX 16 TRS
Gepost: 28 januari 2013 09:32 PM
  [ # 70 ]

Ik zou, zoals Bert al zegt, even contact opnemen met BCCP. Ik heb daar vorige week ook een ombouwset naar handchoke gekocht voor mijn Solex carburateur. Of ze ombouwsets voor Weber carburateurs hebben zou ik zo niet durven zeggen, maar het is het proberen waard!

1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6135
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 28 januari 2013 09:48 PM
  [ # 71 ]

Voor je van alles uit elkaar gaat halen, probeer eerst deze tip die ik ooit van een gepensioneerde Citroën-monteur kreeg: demonteer de auto-choke, reinig alles grondig (de veer, met name) en smeer de naald van de auto-choke in met wat vaseline. Als dat niet helpt moet je inderdaad op zoek naar een nieuw waspatroon. Volgens deze monteur was het “niet onderhouden” van het choke-gedeelte van de carburateur de voornaamste oorzaak van het hoge verbruik van deze BX-en.

Profiel  
 
Visserkevis
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 140
Geregistreerd: 17-09-2012

Gepost: 28 januari 2013 09:58 PM
  [ # 72 ]

Goede tips!

Ik heb trouwens net nog even gekeken naar de stand van het wasdingetje, en zag dat hij nu de chokeklep helemaal dicht heeft getrokken (op een klein naadje na). Er zit dus wél beweging in het ding!

Nu de stelschroef van de choke zo ver mogelijk ingedraaid als mogelijk, waardoor de pin uit het wasgedeelte als het ware langer wordt (door de kop van het stelboutje), en dus de choke klep verder opentrekt. Mijn inschatting is dat het nèt niet genoeg is, maar dan is pas echt te zien als de motor weer warm is gelopen (en daar heb ik nu ff geen zin in). Als het nog niet genoeg is kan het moertje dat om het stelboutje zit er nog wel af, weer een paar slagen extra.

Toch raar dat de choke klep voorheen toch voor driekwart open stond, maar dat hij niet stationair wilde lopen bij een koude motor.

Morgenochtend maar even kijken hoe ie op gang gaat komen en hoe hij loopt als de motor warm is.

Dyane ‘81 blauw met bruine roest, broemt altijd goed
BX 16 RE BREAK K6 ‘89 AKA Das Boot 19TZI
HY ex-brandweer ‘77, restauratie te volgen op: https://www.facebook.com/groups/149847185089247/
GSpecial ‘79
XM ’ sept. 2000 -kopen?-

Profiel  
 
Citrofreak Bram
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1141
Geregistreerd: 24-10-2012

- XM 2.0i Turbo CT VSX Automaat
- Xantia 1.8i 16V Cituning
- GS/GSA X1
Gepost: 28 januari 2013 10:46 PM
  [ # 73 ]

Het lijkt erop dat ik van foto 3 nog wel nieuwe delen heb liggen, en ook gebruikte delen waarschijnlijk.
Ik kan het niet helemaal zeker zeggen, maar het lijkt me het proberen waard?

Zit er ook een label aan de carburateur, waar bijv. 32/34 opstaat?

Life’s too short to drive without comfort!!!

http://www.citroengsa.nl

Profiel  
 
Marviin
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1312
Geregistreerd: 20-06-2011

- BX 16 TRS
Gepost: 28 januari 2013 11:06 PM
  [ # 74 ]

Volgens mij is het een Weber 32/34 DRTC. Die is in ieder geval standaard geleverd in een Bx 1600, heb ik geleerd in mijn zoektocht naar carburateurs de afgelopen tijd.

1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk

Profiel  
 
bx16vert
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 211
Geregistreerd: 16-10-2008

Gepost: 28 januari 2013 11:09 PM
  [ # 75 ]

Het kan geen 32/34 zijn, 32/34 is een 2traps carburateur (2 gaskleppen).
Die van de foto is een enkel traps carb, een 36TLP om precies te zijn.
Deze werden geleverd op de 1600 S en RS.
Dit zijn en waren rampen carburateurs, ze werden dan ook vaak vervangen voor een Weber 32-34 DRTC/100 of Solex 32-34 Z1
Dat zijn de carbs. van een 16TRS, hierdoor kreeg de bx dan ook meer vermogen.

Profiel  
 
 
5 van de 6
« Eerste  < Vorige 3 4 5 6 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook