C4 II Servo.. “zwaar” stuur
BDK
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 26-01-2013

Gepost: 26 januari 2013 01:25 PM

Hallo allen!

Deze week was mijn 5-maanden jonge C4II business binnen voor afgebladerde lak op de bumper dat hersteld is geweest onder fabrieksgarantie.

In tussentijd heb ik gereden met een C3 vervangwagentje.
Nu ik gisteren terug in mijn C4 reed, viel het mij op hoe “zwaar” het stuur van de wagen eigenlijk is. Is het servosysteem van de C4 dan niet elektrisch?

Ik reed vroeger met een ford fiesta, waarbij dankzij variabele elektrische servo het stuur lichter werd hoe trager je ging en het met 1 vinger in stilstand te verdraaien viel. Het aanvoelen van het stuur van de C4 doet me eerder denken aan dat van een peugeot 206 (althans toch de reeks van vroeger) waarbij het stuur gewoon zwaarder wordt hoe trager men gaat, met in stilstand de nood heeft met 2 handen te draaien.

Ik denk echter niet dat er iets fout is met de servo want er is een duidelijk groot verschil merkbaar wanneer de motor uit of aanstaat, maar het blijft toch vrij lomp vind ik.

Op de C3, DS3, en de nieuwe C4 Picasso is dit echter wel een elektrisch aangedreven stuur dat dubbel zo licht draait in stilstand. Ook in de opel Astra draait het stuur eveneens soepel via een elektrische servo en dit is dezelfde klasse als de C4. Ik vraag mij af waarom dit niet op de C4II op die manier werkt.


Hoe zijn jullie ervaringen met de servo op de C4II?

Brecht

Profiel  
 
vtske
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1891
Geregistreerd: 03-02-2012

- C4 (2004-heden) 16 e HDI 112 PK Exclusive EGS 6V
- (Grand) C4 Picasso 16 e HDI 115 PK Intensive MAN 6V
Gepost: 26 januari 2013 03:54 PM
  [ # 1 ]

Die van mijn C4 werkt perfect zowel met de 17 inch zomerbanden als de 16 inch winterbanden.

September1978-Juli1989) 2CV6, Acadiane (Service wagen), Visa Club 650 2x, Visa Super X, Visa 11RE, Visa Chrono, GSA Pallas 5V 2x, CX Reflex, CX 2400 Pallas 2x, CX 2500 Diesel 2x, AX 3D TZS,BX 16 TRS 3x,BX TRD 1x, BX 19D 1x, BX 19RD Break 2x, BX TRD Turbo, Augustus1989-tot-Augustus1990 AX 14 D 3D, AX 11RE 3D Cituningkit. Prive Sept1990-tot-heden) Ford Taunus Coupe 1300, Renault 5 1200 3D, BMW 315, Hyundai S Coupe 1500, BX TRD Turbo, AX 11 TRE 5D, Saxo 15D SX 3D, Xsara 19D SX Break, Saxo VTS 14
3D, Peugeot 307 14 HDI 2x, C4 Exclusive 16 EHDI 112 pk EGS6, C4 Grand Picasso 16 EHDI 115 pk man6.

Profiel  
 
tilanus
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007

- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Gepost: 26 januari 2013 04:01 PM
  [ # 2 ]

Iets soortgelijks heb ik met mijn C4 I gehad. Pomp bleek stuk en is toen onder garantie vervangen.

Profiel  
 
jellejawa
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 214
Geregistreerd: 22-11-2012

Gepost: 27 januari 2013 09:47 AM
  [ # 3 ]

Ik vindt onze C4 van ruim een jaar oud ook minder licht sturen dan de Roomster die we voorheen hadden. Ook koppeling en schakelen gaat wat zwaarder dan in de Roomster. Maar ik vind het verder niet te zwaar gaan. Is de aard van het beestje.
Maar als je het echt zwaar vind gaan, zou ik er toch mee naar de garage gaan.

C4 1.2 Pure Tech Shine van 2016.
16 inch “Boston” velgen met winterbanden.
16 inch “Boston” velgen met zomerbanden.

Profiel  
 
BDK
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 26-01-2013

Gepost: 27 januari 2013 01:26 PM
  [ # 4 ]

Moeilijk te zeggen; op zich valt er perfect mee te rijden, al heb ik ook wel al gemerkt dat wanneer ik tijdens het rijden een duwtje aan het stuur geef die nooit 100% terugkomt naar het midden waardoor ik blijf afbuigen… ik moet het stuur dus altijd een beetje ‘helpen’. Ik ben dat intussen wel gewoon hoor en het stoort me niet, ‘t is alleen het feitdat ik niet weet wat een andere c4 doet want misschien is dit gewoon het gedrag eigen aan de auto. k vind het alleen raar dat pakweg een C4 picasso lichter stuurt terwijl het een zwaardere auto is en dat is tenslotte binnen dezelfde reeks. Bandenspannning heb ik rondom op 2.5, datzal het dus al niet zijn Smile maar moesten jullie zoiets hebben van ‘mijn c4 valt in stilstand moeiteloos te sturen met 1 vinger’ dan weet ik wel dat het niet klopt natuurlijk.

Cheers!

Profiel  
 
jellejawa
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 214
Geregistreerd: 22-11-2012

Gepost: 28 januari 2013 08:45 AM
  [ # 5 ]

Bij gelegenheid zal ik eens testen hoe de C4 stuurt bij stilstand. Maar ik rij er weinig in, omdat mijn vrouw de auto gebruikt voor woon/werk. Maar is mij niets speciaals opgevallen tov andere auto’s die ik eerder heb gereden. En een autostuur komt nooit helemaal terug in zijn oorspronkelijke stand.

C4 1.2 Pure Tech Shine van 2016.
16 inch “Boston” velgen met winterbanden.
16 inch “Boston” velgen met zomerbanden.

Profiel  
 
ronama
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3660
Geregistreerd: 27-02-2005

Gepost: 28 januari 2013 12:47 PM
  [ # 6 ]

waarom ga je niet terug naar de dealer, en vraag je of je even in een andere C4 mag rijden..
dan weet je het toch meteen…

Profiel  
 
BDK
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 26-01-2013

Gepost: 10 maart 2013 04:02 PM
  [ # 7 ]

Even terugkomen op dit topic;

Het peil van de servovloeistof staat koud onder de aanduiding van minimum. Het onderhoudsboekje zegt dat het pijl bij maximum moet staan in koude toestand. Hoewel dit maar een klein verschil is in de schacht van het reservoir, kan het misschien toch daar aan liggen. Over 4000km moet de auto in de garage en zal ik het probleem melden. Tegen dan zal ik nog een update geven Smile

Profiel  
 
BDK
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 26-01-2013

Gepost: 23 maart 2013 08:36 PM
  [ # 8 ]

Beste allen,

Zoals beloofd een update. Het probleem is opgelost en er zat te weinig LHM olie in het reservoir van de stuurbekrachtiging van de levering af.
Rijden is terug plezier!

Cheers

Profiel  
 
vtske
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1891
Geregistreerd: 03-02-2012

- C4 (2004-heden) 16 e HDI 112 PK Exclusive EGS 6V
- (Grand) C4 Picasso 16 e HDI 115 PK Intensive MAN 6V
Gepost: 23 maart 2013 08:47 PM
  [ # 9 ]

LHM olie??????????? in een C4II ????????????????

September1978-Juli1989) 2CV6, Acadiane (Service wagen), Visa Club 650 2x, Visa Super X, Visa 11RE, Visa Chrono, GSA Pallas 5V 2x, CX Reflex, CX 2400 Pallas 2x, CX 2500 Diesel 2x, AX 3D TZS,BX 16 TRS 3x,BX TRD 1x, BX 19D 1x, BX 19RD Break 2x, BX TRD Turbo, Augustus1989-tot-Augustus1990 AX 14 D 3D, AX 11RE 3D Cituningkit. Prive Sept1990-tot-heden) Ford Taunus Coupe 1300, Renault 5 1200 3D, BMW 315, Hyundai S Coupe 1500, BX TRD Turbo, AX 11 TRE 5D, Saxo 15D SX 3D, Xsara 19D SX Break, Saxo VTS 14
3D, Peugeot 307 14 HDI 2x, C4 Exclusive 16 EHDI 112 pk EGS6, C4 Grand Picasso 16 EHDI 115 pk man6.

Profiel  
 
BDK
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 26-01-2013

Gepost: 23 maart 2013 08:50 PM
  [ # 10 ]

Ga ik van uit maar ik weet niet precies wat er in gegaan is. Wat het ook was… iets licht-geel gekleurd Smile

Profiel  
 
BDK
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 26-01-2013

Gepost: 23 maart 2013 09:35 PM
  [ # 11 ]

Ja goed er staat dus TOTAL FLUIDE DA, excuseer mij voor mijn leekheid zijde Smile zal dus iets ATF zijn vermoed ik.

In ieder geval, topic closed =)

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook