Goeiemorgen zeg, dat was een hele klus! Daar kan ik alleen maar een diepe buiging voor maken!
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007
- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
Zo, de bodemplaat onder de dwarstraverse zit erin! Ook is een deel van het linkeroor vervangen. Een resultaat waar ik trots op ben. Vlak en strak.
Het maken van de bodemplaat is me mee gevallen. Gelukkig had ik nog meer als de helft van de oude bodemplaat, zodat die als mal kon dienen. Het omzetten van de aansluiting op de longerons lukte ook in een keer, na eerst een proefstrookje gevouwen te hebben. En de ronde gaten maken was een kwestie van boren, vijlen en frezen.
Ik heb een vraag over de vervanging van de longerons: de vertikale plaat aan de binnenzijde moet aan de onderzijde vervangen worden. Al eerder heb ik foto’s van de gaten laten zien. Wat is de beste/sterkste/mooiste wijze om die las te maken: stuiklassen of met een overlap/verzet? Eerlijk gezegd vind ik overlap/verzet niet fraai, maar ik vraag me af of een stuiklas in dit constructieve deel wel verstandig/toegestaan is.
De buitenste vertikale plaat wil ik geheel vervangen, die is op teveel plekken weg en kan (relatief) gemakkelijk vervangen worden. Zonder dat de maatvoering zoek raakt…
Graag advies.
Alle foto’s staan op januari 2013
Moooi!!
Ouderwets vakwerk, goed om te zien en met veel geduld uitgevoerd.
Terecht trots!!
en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen
Ziet er zeker goed, ga zo door .....
Je bent goed bezig, heel interessant. Deze dame is behoorlijk aangetast, veel meer dan de mijne. Ik heb de buitenplaat gemaakt van 2 mm plaatstaal en aan de bovenkant vastgelast met om de vijf a zes centimeter een rups.
De bodemplaat heb ik over een breedte van 17 cm vervangen door ook 2 cm plaatstaal met aan de buitenzijde het schuin omhoog lopende stukje, net als het origineel zit. Omdat het 2 mm dik is heb ik het stomp gelast aan de buitenste plaat van de doos. Eerst om de zoveel cm een hechtlas en uiteindelijk in kleine stukken helemaal van voor tot achter doorgelast zodat er geen vocht meer in kan. Het ziet er bijna hetzelfde uit als op jouw foto’s.
De binnenste verticale plaat was nog vrij goed in orde en die heb ik op veel plaatsen vast kunnen lassen aan de bodemplaat, welke ik er in heb gelast voordat ik de buitenste plaat heb vastgelast. En aan de binnenzijde heb ik aan de voorkant tussen de plaat bij de pedalen en de ruimte boven de uitlaat/voorste demper een stuk 2 mm plaatstaal haaks omgezet, dus een hoeklijntje gemaakt van 4 bij 1 cm en die heb ik aan de binnenste staande plaat gelast met om de zoveel cm een rups en ik heb hem aan de bodemplaat helemaal doorgelast. Hetzelfde heb ik gedaan met het deel tussen de stoelen en de achterbank.
Achteraf had ik daar geen hoeklijn van hoeven maken want stomp lassen had ook prima gegaan met 2 mm.
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007
- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
Dag Han,
Leuk om te lezen hoe jij het hebt aangepakt. Dat moet een stevige constructie zijn. Wat me aanspreekt in je verhaal is de onafhankelijke wijze waarop je de voordelen van 2 mm plaat hebt gebruikt: geen imitatie puntlassen, maar stuiklassen, een stevige doos maken door de dikte van het materiaal te benutten.
Zelf zit ik meer op de lijn om alles zo onzichtbaar mogelijk te repareren, en conform de oorspronkelijke constructie. Dat betekent werken met plaat van 0,8 of 1 of 1,25 mm. Ik schat dat de vertikale profielen van de longeron 1 mm dik zijn. En ik vraag me af of een stuiklas van ca. 2,5 m lengte mogelijk is, en of eea constructief verantwoord is.
Vandaag hebben we ongeveer een meter stuiklas in de hoedenplank gemaakt (er is een doorgeroest gedeelte vervangen ), en dat lukte zonder kromtrekken of doorbranden (0,8 mm plaat). Qua uitvoering zou het dus kunnen…
Qua sterkte twijfel ik: nu zit er nauwelijks materiaal (20%?, uiteraard onverantwoord). Na stuiklassen en slijpen schat ik dat er gemiddeld 80% van het oorspronkelijke materiaal aanwezig is op 100 mm van de bodem (plaats van de las). Dat zou bij een statische belasting voldoende moeten zijn om de schuifkrachten in het vertikale profiel op te vangen. Maar het effect van de dynamische belasting op zo’n lange stuiklas ken ik niet….
De keuze is dus tussen een technisch meer geziene oplossing die ook jij hebt toegepast (overlap) en een esthetische oplossing die wel veel tijd kost, maar meer naar mijn zin is (stuiklas).
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
dickesse schreef:Zelf zit ik meer op de lijn om alles zo onzichtbaar mogelijk te repareren, en conform de oorspronkelijke constructie..
En dat is voor de waarde en originaliteit van je auto dan ook zeer belangrijk!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007
- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
Even een update over de afgelopen maand waarin de hoedenplank is aangepakt. Het knooppunt van wasbordje, hoedenplank en binnenscherm is uit elkaar gehaald, zodat het mogelijk werd om de hoedenplank te repareren. Uiteraard een paar schoren aangebracht voordat het binnenscherm is verwijderd.
Nog een paar verschillen ontdekt tussen een 58’er binnenscherm en een Belgische 61’er/ latere types.
Ik heb het binnenscherm van de Belgische sloper gebruikt en opgeknapt. Ook alle specifieke details overgezet. Daarbij voor het eerst een krimpschijf gebruikt om “kikkers” weg te halen. Dat ging snel en goed.
Meer hierover en foto’s op februari 2013
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
heel mooi werk. Ook heel goed dat je er eerst een paar dwarssteunen ingelast hebt!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Zeker mooi gedaan, blijft toch een hele uitdaging
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Prachtig laswerk, wat een vakwerk!
Respect voor dit hele project. Een ver heen chassis weer helemaal restaureren!!
Leen een keer een TIG apparaat, dan krijg je de lassen nog mooier.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007
- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
Leuk om zulke positieve reacties te lezen.
Het is inderdaad een “grand project” geworden. Veel werk, maar het geeft een goed gevoel als iets naar het zin is gerepareerd. Het is een soort ontdekkingsreis: welke problemen kom je tegen, en hoe los je ze op.
Wat het lassen betreft, met wat lezen en proberen kom je als amateur een eind, zeker als je een goed apparaat hebt. Er zit een timer op, ideaal als je veel propjes moet zetten die er gelijk uit moeten zien. Mijn vorige apparaat was goedkoper, maar laste veel onregelmatiger.
Gisteren heb ik bij de metaalhandel de C-stijlen (buitenzijde) afgehaald. Omdat de reparatiedelen allemaal onder de slotkast eindigen, en in mijn geval de stijlen tot het wasbordje gaar zijn, heb ik die laten zetten. Dat lukte niet uit één plaat, daarom zijn ze in twee delen gezet en met TIG aan elkaar gelast. Inderdaad een prachtig resultaat. Die profielen moeten deze zomer voorzien worden van de slotkast, en alle andere detailleringen. Ik kan me indenken dat TIG lassen daar geschikt voor is. Toch eens over nadenken…
Ik volg dit draadje met bewondering. Mag ik vragen waar je nu mee last?
Die vraag had ik eigenlijk ook.
Stiekem droom ik van een Lorch halfautomaat, vliegt die electra beckum buiten.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017