1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
CX Prestige 2500 op LPG met keelstuk
a.zwinkels
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 25-01-2013

- CX Prestige automatic
Gepost: 25 januari 2013 01:19 AM

Ik heb LPG ingebouwd in mijn CX. Auto loopt erg goed op LPG.

Sinds ik de injectiebedrading heb geknipt, het gasinlaatspruitstuk en de backfireklep heb geplaatst, loopt de auto op 3 cilinders op benzine.
- Heb de originele draadjes vd injectie weer aan elkaar gemaakt, maar dit heeft niet geholpen.
- Aangezien het een standaard gasinlaatspruitstuk is dat onder de LMM is geplaatst denk ik niet dat dit het probleem is (luchtweerstand).
- Ik heb de backfireklep er nog niet tussen uitgehaald.

Kent iemand dit probleem? Al vast dank voor de reactie.

Groet Ad

CX prestige, C3, C5, Xantia’s, Tatra 603, BX-en, CX TRD I ... en niet noemenswaardig

Profiel  
 
cx25gtit2
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005

- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Gepost: 25 januari 2013 04:10 PM
  [ # 1 ]

geen idee.
zal wel ergens in die bedrading zitten toch ?  geen draadjes omgewisseld ??
elders ingegrepen in de bedrading ?

Citroen CX - magnifiek zweven !!  mijn Flickr foto stream  mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje

Profiel  
 
a.zwinkels
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 25-01-2013

- CX Prestige automatic
Gepost: 26 januari 2013 02:10 AM
  [ # 2 ]

Bedankt voor de reactie.

Heb de backfireklep er tussen uit gehaald, en het probleem is opgelost. Kortom geen backfire klep voor de CX. Bericht is nu meer ter info voor diegenen die een lpg-nstallatie willen inbouwen in een CX.

CX prestige, C3, C5, Xantia’s, Tatra 603, BX-en, CX TRD I ... en niet noemenswaardig

Profiel  
 
Evan
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2419
Geregistreerd: 18-04-2005

Gepost: 26 januari 2013 02:34 AM
  [ # 3 ]

ik begrijp dat het een conventioneel LPG systeem is met keelstuk?
In dit geval wil je dus geen backfire hebben, want dan is je LMM naar de vaantjes.

CX GTi Turbo 2 - All Black

Profiel  
 
Gepost: 26 januari 2013 12:54 PM
  [ # 4 ]

Wat Evan zegt!
Aldus een hele onverstandige constructie. Het is vragen om ellende.
Daarom altijd gasinjectie inbouwen bij die 2500 IE modellen met hun toch al twijfelachtige ontsteking. Been there, seen that.

Overigens hoeft een terugslagklep geen problemen te vormen als hij in gesloten positie maar wel écht goed afsluit. Een klein beetje valse lucht aanzuigen betekent namelijk al een verstoring van het L-jetronic principe (wordt namelijk aangestuurd door lucht) en dat is dus precies wat er aan de hand was toen de auto op 3 cilinders ging lopen.  Wink

Ik zou er dus, als je dan toch met een keelstuk onder je LMM wilt blijven rijden, toch echt een klep in terugbouwen. Niet alleen die luchtmassameter loopt nu gevaar, ook het nogal zwak uitgevoerde kunststof inlaatspruitstuk kan gaan scheuren op de lasnaden. Toch prijzige onderdelen die bovendien steeds schaarser worden (precies om die reden dus).

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
maartens
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1066
Geregistreerd: 03-11-2006

- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Gepost: 26 januari 2013 01:36 PM
  [ # 5 ]

Toch prijzige onderdelen die bovendien steeds schaarser worden (precies om die reden dus).

Die vermaledijde gasrijders gaan toch niet onze toch al schaarse onderdelen ‘er doorheen draaien’?  cheese
Ik rij niet op gas en heb er ook geen verstand van maar zelfs ik weet dat gas in een 25ie problematisch kan zijn door de wijze waarop de ontsteking is geregeld. Vaker op het forum behandeld.

@Leontien: hoezo problematisch onstekingssysteem van de 25ie? Afgezien van brakke connectors en een bepaald soort zwakke bobines is het m.i. toch een redelijk betrouwbaar systeem.

mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI

Profiel  
 
Gepost: 26 januari 2013 02:30 PM
  [ # 6 ]

Echt niet! Het is een zwak systeem. Punt. Bedrading/stekkers, bobines, BDP-sensoren om te beginnen. (oké toegegeven: als laatstgenoemde kapot is krijg je helemaal geen vonk, dus dan krijg je ook geen backfire.
En dan die Thomson Brandt ontstekingscomputers. Die staan berucht om hun plotselinge uitvallen onderweg. Auto opnieuw starten en dan doet hij het weer.  nuts Maar ondertussen is dan je kunststof luchtbuis wel geheel volgelopen met LPG.

Moet er wel bij vermelden dat dit vooral de modellen met 2 sensoren betreft. Na 1986 had men de boel iets beter voor elkaar, in elk geval voor wat betreft die Thomson modulators. Maar al met al….  een matig en niet heel betrouwbaar systeem wat mij betreft.

Don’t shoot the messenger! Laughing
En het is alleen maar tof dat jij die problemen niet ondervindt. Er zitten ook goeie tussen!


Overigens wil ik zeker niet stellen dat mengstuk-LPG rijders alle LMM’s ‘opgebruiken’ door backfires, want de meesten bouwen gasinjectie in.
Nee, die luchtmassameters slijten zo ook wel. Wink Maar meestal dus de printbanen, niet zozeer de kleppen.

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
maartens
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1066
Geregistreerd: 03-11-2006

- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Gepost: 26 januari 2013 02:55 PM
  [ # 7 ]

Don’t shoot the messenger!

I won´t Wink

Ok, mischien ben ik de gunstige uitzondering. Heb wel e.e.a. preventief vervangen.
En eerlijk is eerlijk, ik heb de ´probleem onderdelen´ wel in reserve in mijn dashboardkastje liggen… Just in case.

Ik weet trouwens van ´vroeger´ dat de Ford Taunus op gas van mijn oudere zus ook regelmatig te kampen had met een luchtfilter dat door een backfire ´naast de auto´ lag. Dat was in de tijd dat diesels nog en uitzondering waren en gas dus de enige optie was om wat zuiniger te rijden. Ik heb daar als kleine citrofiele jongen wel altijd meewarig naar gekeken.
Het tweede waar ik aan terug moest denken is dat bij strenge vors de GS van mijn moeder buiten moest staan ten faveure van genoemde Taunus, dit vanweg bevriezingsgevaar van het koelwater en het nog slechter starten in de ochtend.

Enfin, we dwalen af.

mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI

Profiel  
 
a.zwinkels
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 25-01-2013

- CX Prestige automatic
Gepost: 29 januari 2013 01:35 AM
  [ # 8 ]

Hallo Allemaal,

Ik zie dat mijn vraag nogal wat reacties losmaakt… Het is niet mijn bedoeling om de voorraad LMM voor Citroen in Nederland ‘op te rijden’. Nog beter, mijn Lmm leeft nog, heb de plaat aan de zijkant er weer in teruggebouwd en hij werkt nog steeds.
Ben er intussen ook achter gekomen dat de connector van 1 injector ‘kapot’ is. De metalen pennetjes ontbreken aan 1 zijde, dan gaat ie vanzelf op drie cilinders lopen.

Ga het mengstuk vervangen door monopoint injectie, de backfires maken de auto sowieso onbetrouwbaar. Moet alleen nog even kijken wat hiervan de kosten zijn. Overweeg nog de optie om 4 inlaatstukjes (pijpjes) te maken op de metalen delen van het inlaatspruitstuk, waar het gas gewoon wordt aangezogen. Heeft iemand hier toevallig ervaring mee? Dan is in ieder geval niet het hele inlaatsysteem gevuld met gas. Ga in ieder geval even in overleg met de gasboer hoe ik het systeem het best kan ombouwen.

CX prestige, C3, C5, Xantia’s, Tatra 603, BX-en, CX TRD I ... en niet noemenswaardig

Profiel  
 
Gepost: 29 januari 2013 02:06 AM
  [ # 9 ]
a.zwinkels schreef:

Overweeg nog de optie om 4 inlaatstukjes (pijpjes) te maken op de metalen delen van het inlaatspruitstuk, waar het gas gewoon wordt aangezogen.

Die zijn wel van aluminium. Kun je dat zomaar lassen? Of ga je dat erin lijmen/kitten? 
Ik heb deze constructie persoonlijk nog nimmer aangetroffen. Wel zoals de huidige situatie nu bij jou is en dat gaf aldoor problemen.


Dus wat ik me afvroeg: Waarom investeer je niet gewoon in LPi?  Heb je gegarandeerd een bedrijfszeker systeem én veilig. En het ziet er netter uit dan zelf gaan ‘beunen’ (sorry maar zo komt het op mij een beetje over) in het inlaattraject.

Natuurlijk heb je nu al geld besteed aan het systeem dat je nu hebt aangeschaft, dus dat is dan wel je verlies.

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
Redbird
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 213
Geregistreerd: 18-01-2007

- BX BX 19 GT mk2
Gepost: 29 januari 2013 08:41 AM
  [ # 10 ]

Je kunt ook een landi inbouwen, dan kan je oude gas tank blijven zitten en heb je toch 4 injectoren die een preciere inspuiting geven in het inlaatspruitstuk. Verder kun je eenvoudig injecte het programma bewerken.

Goede raad is voorraad

Profiel  
 
a.zwinkels
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 25-01-2013

- CX Prestige automatic
Gepost: 29 januari 2013 11:23 PM
  [ # 11 ]

Wederom dank voor jullie reacties. Ik moet de verschillende opties nog onderzoeken.Volledigheidshalve een aanvullende opmerking. Als ik zelf monopoint ga maken, dan doe ik dat door gaatjes te boren en draad te snijden in de alu inlaatpijpen, dus degelijk en zonder geknutsel.

De eerste suggestie is een lpi installatie. Vialle heeft zó‘n systeem, maar dan moet je wel ergens het signaal van een ECU vandaan kunnen halen. Ik ben er van uit gegaan dat de CX die niet heeft….

Landi heeft een multipoint injectie, maar hiervan kan ik niks terugvinden over de aansturing van de lpg injectoren, met welk signaal dit gebeurt. Ik ga dit nog verder uitzoeken.

CX prestige, C3, C5, Xantia’s, Tatra 603, BX-en, CX TRD I ... en niet noemenswaardig

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10402
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 29 januari 2013 11:34 PM
  [ # 12 ]

Als je een injectie hebt heb je ook een ECU.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
cx25gtit2
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005

- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Gepost: 29 januari 2013 11:56 PM
  [ # 13 ]
La Léo schreef:

Echt niet! Het is een zwak systeem. Punt. Bedrading/stekkers, LMM, bobines, BDP-sensoren om te beginnen.

als je een betrouwbaar systeem wil, alles er uit (bovengenoemde gevoelige onderdelen), en gas injectoren er in.
en dan VEMS of megasquirt / KdFi er in om zowel benzine en gas injectie aan te sturen. je zou niet de eerste zijn die dat heeft gedaan.
zoek maar eens op die termen hier op het forum, of een googletje,

als je handig bent is een hoop zelf te doen.

tijd om de topic van dit draadje te wijzigen (via jouw eerste post) naar jouw lopende draadje ? en kan je hier je verdere vragen stellen. wel zo handig voor jouw en de rest om mee te denken.
en dan gelijk wat leuke foto’s ??  Wink

Citroen CX - magnifiek zweven !!  mijn Flickr foto stream  mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje

Profiel  
 
Gepost: 30 januari 2013 12:26 AM
  [ # 14 ]

Wat cx25gtit2 zegt: zo’n gasinjectiesysteem bestaat gewoon al jaren en zit al op menig Cx ingebouwd. KDfI is weer iets nders, dan vervallen de originele Bosch elementen geheel.
LPi (zoals het Dream XXII systeem) beschikt over een eigen ECU, maar die communiceert ongetwijfeld met de elektronica reeds aanwezig. Details ken ik niet (heb me nooit zo verdiept in LPG, laat dit altijd elders uitvoeren), maar elke professionele LPG-specialist moet dit kunnen inbouwen voor je, ook op een CX. Ik ken zo een half dozijn mensen die er al jaren succesvol mee rondkarren.

En natuurlijk heeft een CX af-fabriek een ECU (zelfs 2 en sommigen zelfs 3!), hoe zouden anders de injectoren worden aangestuurd? Wink

Het is echter geen klusje om eventjes zelf te klaren op de oprit. Ik betwijfel eigenlijk of je daar doe-het-zelf pakketten voor kunt kopen.

Mijn goedbedoelde advies (en echt niet om jouw werk tot nu toe nu naar beneden te halen) is dan ook: do it once do it right en ga niet het wiel opnieuw uitvinden. Zonde van een mooie Prestige als het zou mislukken, ja toch?

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
a.zwinkels
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 25-01-2013

- CX Prestige automatic
Gepost: 30 januari 2013 01:50 AM
  [ # 15 ]

Bedankt voor de leerzame reacties, ben niet zo van de elektronica. Heb intussen wat zitten browsen op de VEMS systemen. Berichten zijn goed, meer vermogen, verbruik van 1 op 11 en de betrouwbaarheid enzo. Wat kost de inbouw van zo’n systeem eigenlijk? Heeft iemand hiervan prijzen. Tot nu toe leek de elektronica van mijn CX betrouwbaar en werkt alles nog, maar toch…

Heb even mijn profiel bijgewerkt en wat foto’s geplaatst. Plaats een andeere keer wat betere. Specs van mijn Prestige zijn automaat, airco 185K km volgens NAP en een beetje cellulitis maar geen roest ofzo.

Ga morgen in conclaaf met de leverancier van de lpg en kijken hoe we dit veranderen naar lpg injectie. Beter ten halve gekeerd…. Technisch kan het gewoon zoals ik begrijp. To be continued.

CX prestige, C3, C5, Xantia’s, Tatra 603, BX-en, CX TRD I ... en niet noemenswaardig

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook