JCT schreef:
In de laatste jaren van de Gs berline was het mogelijk een opklapbare achterbank als optie te bestellen.
Weer wat geleerd…
De 1300 is nog een keer verbeterd (‘81?), dit maakte hem wat zuiniger.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Maar daarbij ontstond een nieuw probleem: slijtage aan nokkenassen en kleptuimelaars…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
weet jij of de 1130 ook is aangepast?
Ik heb namelijk een 81-er gehad met versleten nokkenas…
Daarvoor nooit problemen gehad met nokkenassen, ook niet bij km stand boven 150000
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ook bij die kwam het voor, net als bij de aller eerste 1015’s. De 1220 heeft er geen last van, en ook bij vroege 1300’s kwam het vrijwel niet voor.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Enig idee hoe dat komt?
Ander materiaal of hogere belasting bij de nieuwere typen?
Ik weet wel dat ze bij de GSA dunnere olie adviseerden dan bij de GS (waarschijnlijk ook omdat dat beter voorhanden was in die tijd), maar dat zou toch niet echt nadelig moeten zijn?
waterman schreef:Ook bij die kwam het voor, net als bij de aller eerste 1015’s. De 1220 heeft er geen last van, en ook bij vroege 1300’s kwam het vrijwel niet voor.
Ik heb zeker meer dan 25 gs-en en gsa’ s gehad, alle motorvrianten, van 71-ers tot 84-ers, en nog nooit 1 gehad met versleten nokkenassen. Op tijd verse, goede olie erin.
Wel vindt ik de 1130 cc de beste gs-motor. de 1130 is geen vergrootte 1015, maar een verkleinde 1220cc. Dus lekker robuust.
Die 1130 heeft altijd keurig op tijd bij de Citroen dealer volgens voorschrift zijn beurten gehad.
En toch een versleten nokkenas of tuimelaaras.
Wat mij ooit eens opviel bij het demonteren van een cilinderkop van een 1300 eco is dat de olievoorziening aan de ene kant van de motor van boven op de nokkenas druppelt en aan de andere kant van onderen.
Is dat bij de oudere typen ook zo?
Geen idee…
Totaal aantal Berichten: 280
Geregistreerd: 04-06-2011
- GS/GSA Pallas
- C5 2.0 hdif break caractère
citro-power schreef:Qua rijgedrag maakt het niks uit, ze hebben in al die jaren niks veranderd aan het onderstel van de gs/a.
Er zit wel iets verschil in weggedrag, omdat de dikte van de stabilisatorstang is aangepst bij een GSA. Groot is het verschil niet, maar ik vind een GS toch nog iets fijner.
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Klopt, maar je verneemt het nauwelijks.
Totaal aantal Berichten: 280
Geregistreerd: 04-06-2011
- GS/GSA Pallas
- C5 2.0 hdif break caractère
Ik heb overigens jaren dagelijks met GS en GSA gereden, en nog nooit een nokkenas hoeven te vervangen. Toen ik er veel mee reed, reed ik op gas en verving ik 1 x per 10.000 kilometer de olie + filter (wel goede olie).
Een GSA met ECO motor is wel prettig vanwege de elektronische ontsteking. Verder is het handremmechanisme van de GSA een stuk gebruiksvriendelijker, van de GS is 3 keer niks. In mijn GS Pallas heb ik daarom een GSA handremmechanisme ingebouwd, werkt uitstekend.
Onderhoud is goed te doen, alleen zijn grotere onderhoudsklussen (zoals vervangen pakkingen, keerringen, uitlaat, distributie) redelijk arbeidsintensief. Maar moderne auto’s zijn wat dat betreft niet altijd beter.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
2400gti schreef:
Ik heb zeker meer dan 25 gs-en en gsa’ s gehad, alle motorvrianten, van 71-ers tot 84-ers, en nog nooit 1 gehad met versleten nokkenassen.
Ik heb ze met grote regelmaat in de garage gehad vroeger. Gelukkig was dat in de tijd dat niemand een gsa bewaarde dus hoefden we er niets aan te doen en ging de hele auto meestal bij de volgende apk de pers in.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 7581
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Die van mij ging inderdaad ook hup de sloop op toen een nokkenasriem brak. Voor het geld dat een reparatie kostte had je ook een andere GS. Tja.
Ik leer meer op dit forum in 7 dagen dan in 7 jaren dat ik mijn eerste GSA in jaren heb gereden (1988-1991). Ik heb overigens nooit een nokkenas probleem gehad. Wel relatief vroeg de koppeling vervangen, bij ca. 90000KM en na 110000KM waren de homokineten versleten.
Fiat 500L 1968
Ik begrijp ondertussen dat ik eens moet testrijden om een mening te vormen en een keuze te maken tussen een GS of GSA. Wie weet welke bijeenkomsten de komende 4 maanden zijn in zuid-oost Nederland of oost Vlaanderen waar ik eens kan ‘proefzitten’
Fiat 500L 1968