Eén van de 4 gloeikaarsen van de motor van mijn Xsara Picasso 1.6 HDI is defect. Starten bij winterweer (-8°C) lukt maar geeft wel een hevig schuddende motor en een grijze walm uit de uitlaat. Pas na zo’n 5 seconden draait de motor normaal.
Naar de garage dus maar daar weigert men de gloeikaarsen te vervangen omdat ze te vast zitten en het risico te groot is dat ze bij wat meer kracht zetten afbreken. Dat zou meer kosten met zich meebrengen.
Naar een andere Citroëndealer dus maar daar ook hetzelfde antwoord gekregen.
Dit lijkt me heel bizar.
Zijn er nog mensen op het forum die dit meegemaakt hebben?
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Er is volgens mij inderdaad wel een verhaal te vinden van iemand met een C4 met dezelfde motor die heel veel ellende heeft gehad omdat ze het wel geprobeerd hebben.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
En de V6 diesel is er ook berucht om!!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Toch prachtig al die nieuwe techniek
Hedendaagse wagens zullen dus zeker NOOIT classic cars worden ,
als je ze nu al niet gewoon kan herstellen !!
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 10262
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Dan zit er maar een ding op. Opknijpen!!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Gek idee misschien hoor….
Maar een rondje bellen met dieselspecialisten zou je wat wijzer kunnen maken.?
CX GTi Turbo 2 - All Black
Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
Als je ze rustig demonteert en wat lost vastdraaien dan komen ze er meestal goed uit.
Indien er al te veel kracht gezet moet worden om ze initieel al los te krijgen is het idd wat lastiger.
Heb bij een 1.6 HDi eens een gloeibougie punt en een volledige gloeibougie(bovenkant afgebroken) moeten laten uitboren, man is dit te plekke komen doen, wel een kleine 3 uur mee bezig geweest maar was geen probleem.
Het enige risico dat je loopt is dat het puntje in de motor valt. De injectoren waren er bij deze uit dus we konden met een klein magneetstokje deze eruit vissen.
Goedkoop is het niet, doenbaar zeker wel. Gloeibougies dit stuk zijn is niet leuk rijden(starten)!
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.