Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
ronama schreef:oldenhage schreef:Blijft staan dat zelfs tussen Peus en Cit prijzen niet altijd gelijk zijn, en dat is toch ook apart.
dit roept iedereen; geef eens voorbeelden… kan ik het eens controleren.
org Dakdragers Berlingo/partner
Bij Citroen 85 euro
Bij peug 65 euro
mijn dealer versprak zich zelfs door te vertellen dat hij en zijn schoonbroer(peug garage) wel vaker bij elkaar onderdelen haalde.
dus maw hij kocht aan peug prijs en verkocht aan de klant voor citroen prijs.
slim, waarom moeilijk doen als het makkelijk kan!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Tja, als de klant niet slim is, dan moet je het zelf als ondernemer maar zijn. Of moet je het voordeel gewoon maar laten liggen?
waterman771 schreef:patje74 schreef:waterman771 schreef:Het lijkt me weinig zinvol voor een fabrikant als citroën om onderdelen te blijven leveren voor een BX. Dat wordt nooit een echte klassieker, en over 10 jaar zijn er dus echt niet genoeg Bxjes over om die investering te verantwoorden.
Bij een merk als mercedes ligt dat anders, er rijden duizenden benzen van meer dan 25 jaar oud over de gehele wereld en dus is het nog steeds winstgevend om daar onderdelen voor te leveren.Natuurlijk is het niet zinvol voor Citroën om de onderdelenverzorging op peil te houden voor auto’s die niet veel meer rondrijden. Laat dit dan maar over aan de andere fabriekanten zoals dat bij de 2cv ook al gebeurt. Dit is overigens helemaal geen verkeerde ontwikkeling voor de consument.
En of een BX ooit een klassieker gaat worden of niet, dat is een hele andere discussie die ook totaal niet af hangt van het aantal BX-en dat er nog rond rijdt op een bepaald moment. Geen relevante opmerking dus waar over de meningen duidelijk kunnen verschillen.
Inderdaad is het niet van belang hoeveel BX er rond rijden of het een klassieker wordt, het gaat om de status die zo’n auto nog zal moeten verwerven. Probleem is alleen dat een bijvoorbeeld een Mercedes of porsche eigenlijk altijd wel een klassieker word, en daar speelt de fabrikant gewoon vroegtijdig op in door voor onderdelen te blijven zorgen.
Als de BX een klassieker word, of ZX of XM is het bij Citroen al te laat en hebben ze alles al weg gegooid en de mallen vernietigd…
Dan moet je maar in een benz gaan rijden!
Ich bin ein Breaker
kreazyV8wuppo schreef:mpostma schreef:Voor een pjuter (?) zou ik ook geen 600 EUR neerleggen.
bingo.
greets wupke.
Een paar kleine nuanceringen:
- kijk naar wat het vervangen door een nieuwe kostte volgens prijsopgaaf via de importeur: 1600 euri!
- voor die 600 euro was de auto opgehaald vanaf de plek waar-ie de geest gaf, onderzoek gedaan naar wat er nou stuk was, naar -ik geloof Vroomshoop- heen en terug gereden met de ECU, de ECU gerepareerd plus alle arbeidsloon
- voor 600 euro had ik geen andere auto, en dat “hok” reed toevallig nog prima
Dus vandaar dat ik het een alleszins redelijke deal vond.
Wilde ik toch even zeggen
Hans
Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
ronama schreef:oldenhage schreef:Blijft staan dat zelfs tussen Peus en Cit prijzen niet altijd gelijk zijn, en dat is toch ook apart.
dit roept iedereen; geef eens voorbeelden… kan ik het eens controleren.
org Dakdragers Berlingo/partner
Bij Citroen 85 euro
Bij peug 65 euro
mijn dealer versprak zich zelfs door te vertellen dat hij en zijn schoonbroer(peug garage) wel vaker bij elkaar onderdelen haalde.
dus maw hij kocht aan peug prijs en verkocht aan de klant voor citroen prijs.
er zijn inderdaad een aantal prijsverschillen, PSA wil dit wegwerken het komende jaar en dan de laagste prijs gaan hanteren, positieve ontwikkeling.
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
oldenhage schreef:er zijn inderdaad een aantal prijsverschillen, PSA wil dit wegwerken het komende jaar en dan de laagste prijs gaan hanteren, positieve ontwikkeling.
Goh dat heeft lang geduurd.
Die bende in oisterwijk begint eindelijk wijs te worden??
greets van wupke:die nooit de prijszetting en stelling van de importeur heeft begrepen..
maja van C scheepers begrepen ze ook niks hahaha..marktwerking,,hihi
oldenhage schreef:er zijn inderdaad een aantal prijsverschillen, PSA wil dit wegwerken het komende jaar en dan de laagste prijs gaan hanteren, positieve ontwikkeling.
Hee dat is goed nieuws
Enig idee hoe die verschillen ontstaan zijn :
Gister even rondgebeld wat het vervangen van draagarmlagers kost voor mijn bx. En evt de prijs van een hoogteregelaar. Prijzen varieerden ENORM.
Ter vergelijk:
Hegru: 90 euro per kant voor de adal en 90 euro voor de hoogteregelaar (kost alles daar soms 90 euro? )
Chyparse zat ook rond die koers voor de hoogteregelaar, ietsje minder. Adal doen ze daar geloof ik niet.
En dan nu, niet schrikken, mijn lokale citroendealer vraagt 290 (!) euro per kant voor de ADAL’s en > 200 euro voor de hoogteregelaar
Even simpel gezegd, scheelt 400 euro(!) voor alleen al de adals vervangen
Hoe kan het ZO’N groot verschil zijn zeg. Daar rij ik wel even voor naar de andere kant van nederland!
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
metro2005 schreef:En dan nu, niet schrikken, mijn lokale citroendealer vraagt 290 (!) euro per kant voor de ADAL’s en > 200 euro voor de hoogteregelaar
Is dat ex btw en exclusief de onderdelen :
ZX1.4i schreef:metro2005 schreef:En dan nu, niet schrikken, mijn lokale citroendealer vraagt 290 (!) euro per kant voor de ADAL’s en > 200 euro voor de hoogteregelaar
Is dat ex btw en exclusief de onderdelen :
Totaalbedrag.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Het is toch ook zo dat autofabrikanten nadat ze gestopt zijn met een bepaald model nog een aantal jaren reserve onderdelen moeten blijven maken??
Anders zouden ze het moeten doen zoals Michelin het doet met de banden voor de DS. Eens in de zoveel tijd worden de machines omgezet zodat er een serie “oldtimer” banden gemaakt wordt, weliswaar op bestelling, maar toch.
Om nog even terug te komen op het originele discussiepunt of een dealer geld mag verdienen. Vorige week ben ik weer eens in mijn oude buurt geweest en ook weer even bij mijn oude dealer (Lavrijsen in Hapert). Daar werd ik meteen herkend ook al was ik er al een jaar niet meer geweest, praatje gemaakt en verteld van de kleine dingetjes die me nog stoorden aan mijn C5, zoals mijn ratel die niet weg wil gaan. Meteen werd er een proefrit gemaakt met mijn auto, op de brug gezet, nagekeken, perfect. Zonder kosten of wat dan ook, door de eigenaar zelf!!!! Dat betekent wel dat de volgende keer dat de C5 een beurt nodig heeft, dat ik naar Hapert rijdt, ook al is dat iets meer dan een uur rijden bij mij vandaan…. En dan interesseert het me niet wat het kost. Nu rijd ik natuurlijk een lease auto, dus het is iets makkelijker, maar ook met mijn prive auto’s zou ik dat doen. Zodra ik weer een DS heb, gaat ze daar weer naar toe…...
Dus ja, een garagehouder/dealer mag best geld verdienen, maar zet er dan ook iets tegenover naast het geld. Service, aandacht voor de klant. Het zijn maar kleine dingen die in principe alleen wat tijd kosten, misschien 1 keer per jaar.
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
Bas schreef:Het is toch ook zo dat autofabrikanten nadat ze gestopt zijn met een bepaald model nog een aantal jaren reserve onderdelen moeten blijven maken??
Anders zouden ze het moeten doen zoals Michelin het doet met de banden voor de DS. Eens in de zoveel tijd worden de machines omgezet zodat er een serie “oldtimer” banden gemaakt wordt, weliswaar op bestelling, maar toch.
Om nog even terug te komen op het originele discussiepunt of een dealer geld mag verdienen. Vorige week ben ik weer eens in mijn oude buurt geweest en ook weer even bij mijn oude dealer (Lavrijsen in Hapert). Daar werd ik meteen herkend ook al was ik er al een jaar niet meer geweest, praatje gemaakt en verteld van de kleine dingetjes die me nog stoorden aan mijn C5, zoals mijn ratel die niet weg wil gaan. Meteen werd er een proefrit gemaakt met mijn auto, op de brug gezet, nagekeken, perfect. Zonder kosten of wat dan ook, door de eigenaar zelf!!!! Dat betekent wel dat de volgende keer dat de C5 een beurt nodig heeft, dat ik naar Hapert rijdt, ook al is dat iets meer dan een uur rijden bij mij vandaan…. En dan interesseert het me niet wat het kost. Nu rijd ik natuurlijk een lease auto, dus het is iets makkelijker, maar ook met mijn prive auto’s zou ik dat doen. Zodra ik weer een DS heb, gaat ze daar weer naar toe…...
Dus ja, een garagehouder/dealer mag best geld verdienen, maar zet er dan ook iets tegenover naast het geld. Service, aandacht voor de klant. Het zijn maar kleine dingen die in principe alleen wat tijd kosten, misschien 1 keer per jaar.
en juist hier wringt de schoen.
kijk jij waardeerd de inzet en gaat een uur extra rijden om je auto daarheen te brengen.
je zou ze de kost moeten geven die dit soort service misbruiken en de gewoonste zaak van de wereld vinden, om vervolgens de auto doodleuk bij Kwikfit een beurd te laten geven….
snappie, dat nekt de boel dus…
mvgr wupke
De toegevoegde waarde die ik krijg bij die betreffende dealer is de reden waarom ik zover omrijd. De meeste mensen vinden het niet zo erg om ergens voor te betalen als er maar een stuk service tegenover staat.
Kijk naar de Albert Heijn… De meeste mensen doen daar nog steeds hun boodschappen terwijl het toch echt niet de goedkoopste winkel is. Maar ze hebben alles, de service is ontzettend goed en je hebt daar het gevoel dat je echt als een klant behandeld wordt die gewaardeerd wordt voor zijn bestede geld. Er zijn nog steeds vrij veel bedrijven, niet specifiek garagebedrijven, die dat niet hanteren. Die zien je meer als een zeur dan als een klant.
Je zal nooit op iedere klant winst maken, er zullen altijd mensen tussen zitten waar je niets op verdient of misschien wel geld op toe moet geven. Dat is het risico van het vak, voor iedere ondernemer.
Als ik kijk naar de branche waar ik in werkzaam ben (Magazijnbeheer software) dan hebben wij genoeg klanten gehad waar geld bij moest omdat we zelf een fout gemaakt hadden. Wat denk je, dat als ik een fout maak of een foute inschatting, dat die klant dat gaat betalen? Echt niet, die zegt gewoon dat ik de expert ben en dat ik dat van te voren in had moeten calculeren. Nu calculeren wij ook wel een beetje in voor risico’s maar dat is niet altijd genoeg. Dat betekent dat als we een goed project hebben gehad waarin alles naar wens gegaan is, dat risico potje puur marge is. Aan de andere kant hebben we dan projecten waarbij er geld bij moet. Zolang de balans niet richting alleen maar “foute” projecten gaat en er winst gemaakt wordt valt het nog wel mee.
Dus garagehouders, wij gaan er vanuit dat jullie de specialisten zijn, daar willen we (ik in ieder geval) best voor betalen als het dan goed gebeurt, we niet genaaid worden waar we bij staan en er een stuk service tegenover staat. Dus het liefst geen Mitsubishi of Opel huurauto’s meer als we onze mooie Citroën inleveren voor een beurt.
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
ik ben het helemaal met Bas eens ,maar ik heb wel een ervaring die ik ertegenover wil zetten.
mijn bedrijf betrok nagal wat klanten uit de harde kern van citroen liefhebbers.
veel van mijn klanten kende elkander dan ook persoonlijk.
nu ontstond het probleem dat er van die slimmerikken waren die dat als machtsmiddel gebruikte om dingen gedaan te krijgen wat eigenlijk niet normaal is/was.
na een aanvaring met zo’n (etter) kreeg ik via de ondergrondse telefoon te horen dat mn naam te grabbel lag, en ik dus veel negative dingen bij diverse klanten recht moest zien te praten.
grap is nu wel dat de klanten eerder geneigd zijn elkaar te geloven ipv de positie van de ondernemer.
wat ik dus eigenlijk wil zeggen is dit:negative reclame gaat sneller dan positive .
en ook al betreft het een akkefietje je moet er bere hard aan werken om de nega praat weer de kop in te drukken.
greets van wupke:die daar gelukkig heden geen last meer van heeft.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
kreazyV8wuppo schreef:
wat ik dus eigenlijk wil zeggen is dit:negative reclame gaat sneller dan positive .
en ook al betreft het een akkefietje je moet er bere hard aan werken om de nega praat weer de kop in te drukken.
Om deze reden ben ik dan ook nogal terughoudend in het goedkope APK topic dat Oldenhage gestart is. Het heeft geen zin om te gaan discussieren over het feit of een garage onder een bepaalde prijs wel een goede apk afleverd. Het gevolg is namelijk dat er een kans is dat een concern ten onrechte in de pan gehakt wordt zonder dat de getrokken conclussies zijn onderbouw met ervaringen en cijfers.
Dit zegt echter niets over mijn mening over de kwaliteit van de besproken bedrijven overigens. Ik zal ze nooit aanraden. Maar on-onderbouwde negatieve reclame zal ik ze ook niet geven zolang is de verhalen slechts van horen-en-zeggen heb.
Er is overigens ook een andere kant van het verhaal. O.a. Oldenhage heeft in dit topic duidelijk gemaakt welke dingen (service, kennis, apparatuur enz.) hij moet leveren en dus moet doorberekenen. Dit zijn dingen die je absoluut niet terug vind bij goedkopere bedrijven. Zij hebben dan ook veel minder door te berekenen t.o.v. de dealer.
EN dat is ook precies wat het bedrijf uitstraalt naar de consument toe. Gewoon een bedrijf die geen specialisaties heeft maar gewoon de hapklare brokken doet. Wat is er mis mee om klanten te trekken door een (in eerste instantie) verliesgevende actie te starten zoals de kruidvat/KF-APK-actie? Wellicht komen deze klanten immers terug!
Naar mijn idee mogen zowel dealers, maar zeker ook andere bedrijven geld verdienen. Elk op hun eigen manier, met een eigen doelgroep, service nivo en prijslijst. Zolang het alemaal maar eerlijk gaat en naar de consument maar helder is welke keuzes er zijn.