Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
Als de thermostaat kapot is, blijft hij of open staan, of dicht. Als hij open blijft staan, wordt je motor nauwelijks warm. Heb ik onlangs gehad. Je koelwater gaat dus meteen ciculeren waardoor het niet de kans krijgt om op te warmen. Koude kachel hoort daar ook bij. Als hij niet open gaat kan hij niet circuleren en dus niet koelen, omdat het niet langs de radiator gaat circuleren. M.a.w. hij wordt steeds warmer tot de boel kookt. Omdat het niet circuleert komt het ook niet bij je kachel.
Ik zou dus denken dat je die themostaat even moet vervangen, om dat je symptomen lijken op wat hierboven staat. Ding kost een tientje, en je frut het er zo in.
[edit mod] quote gewist, quoten van het laatste bericht is niet toegestaan!Zie regel 10 [/edit mod]
Duidelijk, ga dat sowieso wel vervangen om eea uit te sluiten. Maar gegeven dat koelwater eruit spuit terwijl de dop er gewoon op zit. Dan lijkt de boel toch over te koken cq druk op te bouwen in koelreservoir
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
Nouja, dat kan dus een gevolg zijn van niet circulerend koelwater. Als het echt kokend water is wat uit komt, dan past dat in het beeld. Als het niet kookt, dan wordt het eruit geperst doordat er zich druk op bouwt. Bijvoorbeeld door uitlaatgas wat via een scheurtje in de koop in het waterkanaal komt.
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Als er KVS uitgeperst wordt, is dan ook de kermisverlichting op je dashboard aan? Waarschuwingen voor te warme motor bedoel ik dan.
Nee geen kerstboom die aanspringt. Pas als er echt teveel uit is gelopen. Eerst die thermostaat aanpakken, dan weer verder denken.
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Dat de lampjes niet aanspringen zegt niks want die zijn vaak stuk. Ik zou er zo niet mee doorrijden want als de koppakking nog niet lek was dan gaat ie dat wel door telkens die oververhitting.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Misschien een domme vraag, maar waar zit het thermostaathuis. Kan er geen plaatje van vinden op internet…
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Foto is van mijn ex-Xantia, maar het ziet er allemaal wel ongeveer gelijk uit. Als je voor je blok staat, en je kijkt je motorruimte in dan rechts van het blok, onder ongeveer de verdelerkap etc zit een rond ‘bolletje’. Daaronder zit je thermostaat, en dat is dan ook je thermostaathuis.
Je zei trouwens toch dat je ook al ontlucht had? Dan heb je als het goed is de ontluchtingsnippel ook gehad die bij je thermostaat zit.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
Inderdaad.
Als je een gewone 1.4i hebt (met een TU-blok), zit de thermostaat rechts tegen je blok aan, waar de (bovenste?) koelslang aanzit. Kortom, rechtsvoor, bovenaan als je met je hoofd onder de motorkap staat (volg de koelwaterslag het blok ‘in’). Misschien een een Vraagbaak (zie MP) toch wel even een handige investering. Hoef je het internet niet meer af te schuimen. Kost niet veel, oneindig veel ‘plezier’. Succes!
NB Als die thermostaat dicht zit, spuit je KVS er echt wel uit Heet!
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’
Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
Jackpot!
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’
Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
Jackpot! (Dubbel, zooo enthousiast ben ik nu ook weer niet…)
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’
Maf zeg, nieuwe thermostaat erin en;
kachel wordt weer warm
Aanjager doet het gewoon
Geen dikke witte rook meer
Maar; kvs blijft ie er via de vuldop uitgooien. Zou die dop die op de vulbuis moet niet gewoon gaar kunnen zijn? Of is dat weer onlogisch en heeft dat er niks mee te maken?
Is het rubber niet gewoon kapot of uitgedroogd?
1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk
Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
Goed ontluchten!!! Op drie punten ontluchten en daarna controleren. Blijft er kvs komen, check dan de dop en hals van de radiateur. Succes!
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’