Na het werken nog snel even gebruik gemaakt van de het licht. De middenconsole er weer uit en alles door meten.
Overigens stopte hij er nu al na een minuut of twee mee toen ik van mijn werk naar huis ging.
Gewoon 12 volt op de segmentjes en de sleper maakte netjes massa. Even voor de zekerheid de segmentjes direct doorverbonden met de massa maar alles zonder resultaat.
Toen onder de motorkap gekeken bij het kachelhuis. Uit een opwelling een flinke tik tegen het kachelhuis gegeven en ineens begon de kachelmotor te draaien. Eerst langzaam met een hoop bij geluiden maar al snel weer normaal zonder bijgeluiden.
Even aan de draden gerommeld en ineens stopte hij weer.
Nog net voor het echt donker werd het kachelhuis eruit gesloopt. De kachelmotor eruit gehaald en en direct getest aan een 12 voltvoeding. Ook nu weer eerst langzaam draaien en klonk niet fris, maar toen ik hem over wilde pakken naar mijn andere hand sloeg hij ineens vol aan en wel zo hard dat hij uit mijn handen sloeg.
Uiteindelijk denk ik de oorzaak gevonden.
Een koolborsteltje zat niet goed gemonteerd. Het draadje zat tussen het plastic klemmetje. Daar door werd hij niet voldoende aangedrukt en vonkte een beetje.
De koolborstel weer een beetje opgeschuurd en nu goed gemonteerd.
Hij draait nu weer als een tierelier zonder vonken.
Echter vind ik hem nog steeds niet lekker klinken. Als je de spanning eraf haalt en dan net voordat hij uitgedraaid is hoor je het lager.
Nu dus mijn vraag. Hoe haal ik de kachelmotor uitelkaar? Boven op zit een klein klipje dat heb ik al los.
Ik kan hem bijna een centimeter uitelkaar trekken maar verder kom ik niet.
Is het gewoon een kwestie van meer kracht of zit er nog ergens iets wat hem bi elkaar houd?
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”












































Totaal aantal Berichten: 25639
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Vaak is een beetje dunne olie afdoende. Verder goed bezig
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Geen idee maar volgens mij heb jij een after market George zelf gevonden ventilator die in geen een CX zit, kortom hij is gewoon uniek en niet te vergeljken met de vertilator die erin hoort te zitten
George heeft deze toen volgens mij vv omdat de oude kaduk was en een andere niet te vinden is/onbetaalbaar aangezien jij het oude kachelhuis hebt.
Mark
CX 2000 pallas ‘78






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Kortom: een uit-ste-kende gelegenheid om die ouwe zooi er geheel uit te tyfen en er een deugdelijke ‘moderne’ unit in te zetten. Scheelt je een hoop ergernis in de toekomst!
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
psst,ik heb er nog steeds een liggen…..
CX GTi Turbo 2 - All Black
psssst…waar heb jij die vandaan dan?
gr,joost
De kachelmotor is prima nu. Alleen het lager moet even vervangen of gesmeerd worden. Dus ik heb geen nieuwe nodig.
Wat ik wel nodig heb is een (rechter) kachelhuis.
Dit kachelhuis is verzaagd omdat het niet past omdat er bij mij airco in zit.
De leidingen van de airco komen aan de rechterkant binnen (als je voor de auto staat)
Daarom is er dus uit het bestaande kachelhuis een hoek afgezaagd anders past hij er niet op.
Is er een speciaal kachelhuis voor auto’s met een airco?
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”












































Totaal aantal Berichten: 25639
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Evan schreef:psst,ik heb er nog steeds een liggen…..
pssst, ik ook…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Wolfman schreef:
Bedoel je dit gat?
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Yep dat gat bedoel ik.
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Zit een plaatje voor
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Ik bedenk wel iets. Eerst even het lager vervangen van de motor. Dan kan ik van het weekend alles weer netjes terug bouwen en zorgen dat het deze keer wel goed afdicht allemaal. Want ik liep nu de motoruimte meer te verwarmen dan de binnenkant van de auto.
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”
kachel en alle toebehoren zit er weer in. Alles werkt weer en de blower blaast weer lekker in alle standen en blijft het ook doen.
Echter het volgende probleem meld zich gelijk weer.
De kilometerteller doet het niet meer.
ik heb dat de laatste tijd vaker gehad. Als ik in de buurt van de kabel aan het rommelen was deed de teller het niet meer. Even een beetje frunniken aan de kabel en hij deed het weer.
Echter kan ik nu frunniken wat ik wil hij blijf weigeren.
Hoe kom ik aan de achterkant van de kilometerteller? moet daar het hele dashboard voor uitelkaar?
Of is er een slimmere manier om te kijken of alles daar nog goed vast zit?
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Als je even geduld hebt: eind februari komt het nieuwe CX Clubblad uit met daarin een beschrijving hoe je het tellerblok demonteert.
Maar gaat hij het niet ineens doen als je bijvoorbeeld de kabel heel hard richting dahboard drukt (vanuit de motorrruimte?) Kan namelijk zijn dat hij er daar iets is uitgeschoten door al het gerommel aan je reservewiel + kachel.
Maar vaak ook schaaft het vierkante binnenkabeltje zoveel af door de loop der tijd, dat hij te rond wordt en dan slipt hij in de behuizing achterop de teller. Een nieuw stukje kabel is dan de oplossing. Dit kan ook het geval zijn aan de kant waar hij op de lange kabel aansluit.
Of het probleem zit in je telleblok zelf (behuizing uitgesleten of veer van de cilinder kapot)... dan moet je die vervangen.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Bedankt Leontien.
Ik zal het straks een proberen.
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”