Totaal aantal Berichten: 346
Geregistreerd: 01-03-2012
- DS 3 Flipje: e-HDI 90 2011
De headunit is inderdaad krachtig genoeg. Bobbus kan het bevestigen, die heeft het zaterdag gehoord.
Subwoofer loshalen betekent dat je centerspeaker niet meer werkt omdat de centerspeaker niet op de headunit is aangesloten, maar op de versterker in de subwoofer.
Als je die wil vervangen zul je dus een filtertje moeten plaatsen dat het geluid van de twee voorste luidsprekers pakt, daar de middentonen uit filtert en die naar de centerspeaker leidt.
Centerspeaker kun je bij door met je duimen aan de voorkant het kapje omhoog te drukken. Niet bang zijn om flink kracht te zetten.
People buy horsepower, but drive torque
Diesel for life!
Flipje: DS3 1.6 e-HDi 2011 124.000km 11-4-2015 / nu
Ioor: C3 1.6 16v Exclusive 140.000km 21-7-2015 / nu
Ex: Pino. C5 2.0HDi 110pk 2003, 352.000km 14-12-2013 / 11-4-2015
Ex: Calimero DS3 1.6 e-HDi 2012, 124.500km 10-2-2012 / 31-1-2014
Ex: Elmo. Opel Corsa 1.7D 1997, 303.000km 19-7-2013 / 25-7-2015
Kijk, dat is waardevolle informatie. Als ik je goed begrijp is de centerspeaker aangesloten op de versterker van de sub… maar dit betekend dan toch niet dat als ik de sub los haal van de versterker en deze in takt laat dat de centerspeaker niet meer werkt…?
Ik heb touwens de centerspeaker even los gedrukt (zoals je aangaf) Wat daaronder zit is wel een heel klein speakertje, het lijkt bijna wel een tweeter…..
Totaal aantal Berichten: 346
Geregistreerd: 01-03-2012
- DS 3 Flipje: e-HDI 90 2011
10cm gok ik. Misschien 8,7cm. Maar dat is voor middentonen voldoende.
Hell, als je een Chevrolet Spark koopt is dat het formaat van de front luidspreker.
Ik heb nog niet de neiging gehad om ‘m te vervangen. Deurspeakers en achterdpeakers vervangen en de zooi dempen daar levert je de meeste winst op voor het minste geld.
Als je de luidspreker loskoppelt behoud je de functionaliteit van de centerspeaker wel ja. Maar ik nam aan dat je de hele kist wilde vervangen.
Je zou de kist ook na kunnen bouwen van hout, demping kunnen brengen en dan een zelfgekozen speaker kunnen monteren: je hebt dan zonder dat het zichtbaar is wel veel beter geluid.
People buy horsepower, but drive torque
Diesel for life!
Flipje: DS3 1.6 e-HDi 2011 124.000km 11-4-2015 / nu
Ioor: C3 1.6 16v Exclusive 140.000km 21-7-2015 / nu
Ex: Pino. C5 2.0HDi 110pk 2003, 352.000km 14-12-2013 / 11-4-2015
Ex: Calimero DS3 1.6 e-HDi 2012, 124.500km 10-2-2012 / 31-1-2014
Ex: Elmo. Opel Corsa 1.7D 1997, 303.000km 19-7-2013 / 25-7-2015
Nou ja, zoals ik al zei, die “underseat” subs lijken een goed alternatief alleen lijkt het me niet wenselijk om zowel een sub in de kofferbak als onder je stoel te hebben…
(Voor de underseat sub kun je zelfs het signaal van bv de frontspeaker af halen en dat is makkelijk…)
Weet je overigens wat voor vermogen de versterker van de subwoofer/centerspeaker af geeft. Mocht je inderdaad zoals jij zegt een kist gaan bouwen wil je wel weten wat voor sub je er in kwijt kan…
Totaal aantal Berichten: 346
Geregistreerd: 01-03-2012
- DS 3 Flipje: e-HDI 90 2011
Ik heb werkelijk geen idee. Ik heb dat spul nog nooit los getrokken, daar ik nu wel tevreden ben met het geluid.
People buy horsepower, but drive torque
Diesel for life!
Flipje: DS3 1.6 e-HDi 2011 124.000km 11-4-2015 / nu
Ioor: C3 1.6 16v Exclusive 140.000km 21-7-2015 / nu
Ex: Pino. C5 2.0HDi 110pk 2003, 352.000km 14-12-2013 / 11-4-2015
Ex: Calimero DS3 1.6 e-HDi 2012, 124.500km 10-2-2012 / 31-1-2014
Ex: Elmo. Opel Corsa 1.7D 1997, 303.000km 19-7-2013 / 25-7-2015
Is er overigens bekend waar het scheidingsfilter voor de front speakers en tweeters zich bevindt? Als ik de nieuwe composet wil gebruiken dan zit daar een scheidingsfilter bij, speciaal voor die speakers. Met een beetje pech moet e.e.a. los of mogelijk de HU eruit…Is dit laatste te doen zonder speciaal gereedschap ?
Totaal aantal Berichten: 346
Geregistreerd: 01-03-2012
- DS 3 Flipje: e-HDI 90 2011
Volgens mij zit dat bij de tweeters. Wip die maar eens los, volgens mij zit er een hoogdoorlaatfilter achterop
Voor zover ik weet zit er dus helemaal geen scheidingsfilter, en krijgt de woofer gewoon alle signaal te verwerken.
People buy horsepower, but drive torque
Diesel for life!
Flipje: DS3 1.6 e-HDi 2011 124.000km 11-4-2015 / nu
Ioor: C3 1.6 16v Exclusive 140.000km 21-7-2015 / nu
Ex: Pino. C5 2.0HDi 110pk 2003, 352.000km 14-12-2013 / 11-4-2015
Ex: Calimero DS3 1.6 e-HDi 2012, 124.500km 10-2-2012 / 31-1-2014
Ex: Elmo. Opel Corsa 1.7D 1997, 303.000km 19-7-2013 / 25-7-2015
Ja, ik heb de tweeter los gehad en inderdaad gezien dat er een paar kleine “printplaat onderdeeltjes” (ik weet niet hoe ik het anders moet omschrijven) zijn aangebracht. Dit zou dus het scheidingsfilter moeten zijn…?
Totaal aantal Berichten: 346
Geregistreerd: 01-03-2012
- DS 3 Flipje: e-HDI 90 2011
Kun je daar een foto van maken en die plaatsen?
Het is al een tijdje terug dat ik het zaakje los had. Meestal bestaat een filter uit een spoel en een condensator (vaak een elco), welke je ook op een printplaat tegen kun komen ja.
People buy horsepower, but drive torque
Diesel for life!
Flipje: DS3 1.6 e-HDi 2011 124.000km 11-4-2015 / nu
Ioor: C3 1.6 16v Exclusive 140.000km 21-7-2015 / nu
Ex: Pino. C5 2.0HDi 110pk 2003, 352.000km 14-12-2013 / 11-4-2015
Ex: Calimero DS3 1.6 e-HDi 2012, 124.500km 10-2-2012 / 31-1-2014
Ex: Elmo. Opel Corsa 1.7D 1997, 303.000km 19-7-2013 / 25-7-2015
Zie hier de tweeter met, naar iets wat ik aanneem, een condensatortje moet zijn… Als dit inderdaad het signaal scheidt dan moet ik een manier vinden om het nieuwe scheidingsfilter zodanig te plaatsen dat het signaal vanaf de HU en na het filter zowel de woofer als tweeter bereikt. Heb je een tip waar ik dit filter het beste kan plaatsen..? Zelf denk ik direct achter de HU maar dan moet je de “pennetjes” hebben om in de 4 gleufjes van de HU te steken en ‘m er uit te trekken…
De deuren dempen, wat heeft dat voor effect? tonen die beter worden? Helderder?
Totaal aantal Berichten: 369
Geregistreerd: 09-01-2011
- ZX 2.0i 16v
- DS 3 1.6 THP 207pk Racing
- AX 1.1 axion
- C3 1.6 16v Sensodrive Exclusive
- ZX 1.8 Furio
- AX GTI
Het effect is dat he bass uit de kick’s voller en strekker gaat klinken.
Je moet dan als het even kan niet alleen een beetje dempen maar proberen er een dichte klankkast van te maken.
Helemaal dicht gaat nooit lukken anders kan je raam niet meer naar beneden en het water er aan de onderkant niet uit.
Maar wel voor 95% dicht.
Verder effect is dat je deur er dan een 4 tot 5 kilo zwaarder van worden.
dus als je dan de deur ducht gooit dan valt er ok een deur in het slot.
en geen blikken plaat.
In de deur is trouwens ook genoeg ruimte om de filterkasten te plaatsen.
Totaal aantal Berichten: 346
Geregistreerd: 01-03-2012
- DS 3 Flipje: e-HDI 90 2011
Volgens mij kun je een filter inderdaad in de deur plaatsen.
Daar komt ‘alle’ signaal sowieso naartoe.
Trek anders voor de grap de kap bij je ‘esp off’ knop eens los en kijk eens of je daar niet wat kwijt kunt.
Wat daar zit is overigens inderdaad een condensator.
People buy horsepower, but drive torque
Diesel for life!
Flipje: DS3 1.6 e-HDi 2011 124.000km 11-4-2015 / nu
Ioor: C3 1.6 16v Exclusive 140.000km 21-7-2015 / nu
Ex: Pino. C5 2.0HDi 110pk 2003, 352.000km 14-12-2013 / 11-4-2015
Ex: Calimero DS3 1.6 e-HDi 2012, 124.500km 10-2-2012 / 31-1-2014
Ex: Elmo. Opel Corsa 1.7D 1997, 303.000km 19-7-2013 / 25-7-2015
Ik zou het filter denk ik ook beter ergens in het dashboard weg werken dan in de deur. Ik kan me voorstellen dat het trillen van de woofers een slecht effect hebben op de levensduur van het filter….. Ik zoek overigens nog (steeds) naar de metalen plaatjes om mijn radio-unit te ontgrendelen en naar voren te halen. Iemand bekend met de leverancier , ebay of dergelijke…