Beste forumleden,
Na enorm veel op internet gespeurd te hebben, en de nodige manuals er op nageslagen kom ik er zelf helaas niet uit. Vandaar dat ik een beroep op jullie wil doen .
Sinds 2 weken ben ik weer in het bezit van een zeer fijne Citroen ZX Furio uit ‘94. Na deze auto al eens gehad te hebben (als eerste auto, en ook een Furio uit ‘94) en mijn vorige auto het begaf toch wel weer interesse in een soort gelijk model.
De auto bevalt tot nu toe wederom zeer goed, alleen zijn er 2 probleempjes ontstaan (eigenlijk 3).
Het laatste probleem is een defect gordelhouder, maar die kunnen we wel vervangen door een oude op de sloop te zoeken.
De 2 probleem die ik niet kan oplossen zijn, dat sinds kort mijn claxon en 12 volt aansluiting defect zijn. De claxon deed het bij aanschaf 100%, de 12 volt is lastig te zeggen. Uiteraard als eerste de zekering gecheckt, dit blijkt niet het probleem te zijn. De desbetreffende lader die in de 12 volt zit in een andere auto gecheckt en ook dit werkt zonder problemen.
Het enige wat ik mij kan herrineren is dat ik er (uiteraard) een auto radio in heb geplaatst, op de avond dat ik de auto kocht. Is er een mogelijkheid dat het defect hierdoor wordt veroorzaakt, en zo ja wat zou het kunnen zijn?
Jullie hulp wordt in ieder geval enorm gewaardeerd!
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik denk dat de twee dingen niets met elkaar te maken hebben. Claxon eens testen door spanning te meten bij de toeter als er iemand de toeter bedient?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Claxon en de 12 volt aansluiting (aansteker gat?) hebben dezelfde zekering.
Heb ik ook gehad door dat er spanning op de kabel van lader stond waardoor deze scheef getrokken werd en er dus vonkjes onstonden in de aansteker aansluiting. Bij mij was het opgelost met een nieuwe zekering
Is dat trouwens de desbetreffende ZX daar in jou plaatje? Ziet er strak uit, stuk beter dan de mijne, die is technisch prima op wat kleine dingetjes na die verder geen gevolgen hebben. Alleen m’n lak ziet er niet meer uit, veel parkeerkrasjes/deuken en de motorkap is bijna wit van de steenslag
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Dat is in ieder geval het proberen waard dan, ondanks dat de zekering gewoon ‘goed’ is?
Heb jij wellicht enig idee om welke zekering het gaat, aangezien mijn handleiding daarin geen uitsluitsel geeft.
Alvast bedankt voor je hulp.
In de handleiding moet het wel staan, is in ieder geval een 10A zekering meen ik me te herinneren
Tis in ieder geval een zekering in het kastje onder het stuur (3 plastic schroeven onder het stuur een kwartslag draaien en dan komt het hele paneel los)
Die gordelhouder heb ik trouwens ook last van, hij wil nog wel weer eens losschieten dan. Ik druk hem nu altijd gewoon wat steviger aan en dan klikt ie wel vast
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Even ter controle, was de zekering bij jou ook daadwerkelijk defect (m.a.w. het metalen deeltje gebroken). Aangezien ik alle zekeringen heb gecontroleerd, en alles nog netjes in tact is.
De gordelhouder heb ik al even onder ogen genomen, maar die moet echt vervangen worden hij klikt met geen mogelijkheid meer vast helaas….
Bij was ie niet gebroken, gewoon echt gesmolten, was duidelijk te zien
Hmmm, dan is het wat anders dus, dan even proberen wat bogaard suggereert, meten!
Als je een multimeter hebt, meet eens bij de zekering, loopt daar spanning door als je op de claxon drukt?
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon