1 van de 8
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Pieter’s derde BX (16 TGI Progress)—logo’s achterop eraf…tips?
PieterSanders
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 10-11-2012

- BX 16 TGI Toulouse
- BX 19 TZI
- BX 19 GTI Automatic
Gepost: 28 januari 2013 04:38 AM

Paar weken geleden heb ik mijn derde BX gehaald. Oorspronkelijk bedoeld voor de bumper voor met de mistlampen erin en de achterklep met de spoiler, maar zaterdag bleek dat de bodem bijzonder goed is. Leidingwerk is prima; klein roestplekje op een benzineleiding. Subframe prima. Ze heeft wel wat olielekkage (zonder druppels op de grond) over de motor heen, maar niks ernstigs. Ze heeft zaterdag op de brug gestaan, ik stond er even onder. Het enige waar ik vies van werd was de smeltende sneeuw.

Kenteken: ZS-26-DT (1991)
Kilometerstand: 153.xxx
Kleur: Vert triton

Standaard geleverd met mistlichten (geel) in de bumper en een spoiler achterop. Geen bumperlip of zulks.

Defecten tot nu toe:
- mistlampjes voor doen niks; originele bumper, schakelaar en (gele) lampjes
- linker plastic kap in de kofferbak zit enkel vast met een schroefje == oorzaak: roestige hoekrand
- hoedenplank hangt los op de achterste steuntjes; voorste steuntjes zijn onbeschadigd, maar de schroeven waren eruit (huh?)
- binnenverlichting werkt niet
- dikke scheur in de achterbumper
- dashboardverlichting kaduuk
- toeter à la Fiat Panda, asbakje ontbreekt
- motormanagementlampje gaat af en toe aan op de snelweg (niet in de bebouwde kom, niet bij koud weer, niet bij lange ritten met lage snelheid)
- vloeistofjes, distributieriem
- ze rookt nogal (wit) en stinkt soms een beetje; motor houdt soms effe in bij 2000/2500rpm, loopt verder prima, is rap en haalt probleemloos 160 kmpu (afgelezen snelheid)
- remmen doet ze als een draak (remblokken vermoedelijk (ook) op) en linksachter remt ze bijna niet (makkelijk om in sneeuw te zien)

Carrosserie prima: linker voorspatbord heeft kleine kras (lakschade), rechter spatbord heeft deuk en lakschade. ADALS redelijk (rechts…).
Interieur heeft een goede poetsbeurt nodig.

Reeds gedaan:
- veerbollen voor waren op; zijn vervangen voor tweedehands
- gewassen, minirondje kruipolie/wd40/vaseline
- ZX-wieldoppen vervangen eraf; had “chic”-sierdoppen, maar voorste velgen zijn niet-BX…
- achterruitenwisser deed niks; schakelaar verwijderd; schakelaar stuk; gefixt
- GTI-stuur

Intentie is om de GTI-velgen hierop te zetten, sportstuur van de GTI erin, type-2-achterlichten en reflectorplaat achterop en deze gewoon voor het plezier erbij te houden.

Fotootje stond laatst tussen de mooie BX-plaatjes, maar na de wasbeurt vandaag bij mij voor de deur ook nog effe een plaatje gemaakt. Niet zo mooi want met mobiel, maar ik beloof nog wel mooiere plaatjes. Andere fotootje is van begin februari, toen de wieldoppen vóór al vier keer van straat geraapt waren (voorop zitten geen BX-velgen) en nét voordat de mistlampen voor verwijderd werden.

Afbeelding Bijlagen
CIMG2682.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Citroën BX, j’aime , j’aime, j’aime

Profiel  
 
banaanepit
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1036
Geregistreerd: 24-08-2012

- BX 16 TZI Automaat
Gepost: 28 januari 2013 06:24 AM
  [ # 1 ]

Pieter heeft het bx virus goed te pakken! Razz

“The car is the closest thing we will ever create to something that is alive.” -Sir William Lyons, founder of Jaguar

Profiel  
 
Punaxio
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 12-05-2009

- BX 19TGi Routière
- XM 2.0i 16V SX
- Xantia 2.0i-16v Break
Gepost: 28 januari 2013 08:21 AM
  [ # 2 ]

Leuk! 3 BX’en, toe maar ! Smile

Overigens heeft een Progress geen stuurbekrachtiging dus kun je gelijk een puntje verwijderen. Smile

Huidige Citroëns:
Citroën Xantia 2.0i-16v Break 08-DX-HT
Citroën BX 1.9 TGI Routière 1992 FS-ZR-05
Citroën XM 2.0i-16v 1999 26-KDN-5
Citroën BX 16TGi Break 1991 ZV-77-PT
Citroën BX Biarritz 1989 XP-83-LH

Ex: AX (4x) BX (6x) Xantia (6x) C4 (1x) XM (3x) Xsara (1x) GSA (2x) C5 (1x)

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 28 januari 2013 08:56 AM
  [ # 3 ]

Wat moet je in godsnaam met drie bx’en…?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 28 januari 2013 09:00 AM
  [ # 4 ]

Veel sleutelen? Wink

Veel plezier ermee Pieter. Ik zal nog eens kijken wat ik nog aan spulletjes heb liggen.

Profiel  
 
PieterSanders
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 10-11-2012

- BX 16 TGI Toulouse
- BX 19 TZI
- BX 19 GTI Automatic
Gepost: 28 januari 2013 12:24 PM
  [ # 5 ]
Punaxio schreef:

Overigens heeft een Progress geen stuurbekrachtiging dus kun je gelijk een puntje verwijderen. Smile

Hm, het enige verschil tussen deze en de eerste BX is dat deze een stuk lichter stuurt op lage snelheden.

waterman schreef:

Wat moet je in godsnaam met drie bx’en…?

Wat je met elke BX doet: naar de sloperij drukken natuurlijk.

Citroën BX, j’aime , j’aime, j’aime

Profiel  
 
PieterSanders
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 10-11-2012

- BX 16 TGI Toulouse
- BX 19 TZI
- BX 19 GTI Automatic
Gepost: 28 januari 2013 05:40 PM
  [ # 6 ]
waterman schreef:

Wat moet je in godsnaam met drie bx’en…?

Je hebt eigenlijk wel gelijk. Ik ga ze allemaal inruilen voor een slOpel Astra of Vectra… veel beter plan! bravo

Deze lijkt me wel wat: Opel Vectra Z1.6XE 16V 5-DRS BUSINESS EDITION uit 2001

Citroën BX, j’aime , j’aime, j’aime

Profiel  
 
Marviin
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1312
Geregistreerd: 20-06-2011

- BX 16 TRS
Gepost: 28 januari 2013 06:08 PM
  [ # 7 ]

Staat er niet meer op, je hebt m gekocht he Laughing

1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk

Profiel  
 
PieterSanders
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 10-11-2012

- BX 16 TGI Toulouse
- BX 19 TZI
- BX 19 GTI Automatic
Gepost: 28 januari 2013 08:22 PM
  [ # 8 ]
Marviin schreef:

Staat er niet meer op, je hebt m gekocht he Laughing

Op advies van Waterman!

Citroën BX, j’aime , j’aime, j’aime

Profiel  
 
GWHENDRIKS2
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5465
Geregistreerd: 01-07-2007

- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Gepost: 28 januari 2013 08:40 PM
  [ # 9 ]

Zeg hoe serieus is deze topic nou…. Confused

Profiel  
 
PieterSanders
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 10-11-2012

- BX 16 TGI Toulouse
- BX 19 TZI
- BX 19 GTI Automatic
Gepost: 01 februari 2013 11:28 PM
  [ # 10 ]

Sorry, GeeWee, ik zal het serieuzer maken.

Vandaag zitten hengsten, rukken, trekken, meppen, slaan op het stuur. Ik heb een GTI-stuur weten te bemachtigen en die wil ik graag in deze BX zetten. Waarom? Omdat deze BX een voorspoiler met mistlichten (die trouwens gele spiegels heeft…) en omdat deze BX een achterspoiler heeft. In de zomer gaan er ook GTI-velgjes op met nieuwe bandjes. Allemaal BX-spul, geen aftermarketspul.

Anyhow, het stuur. Ik krijg het met geen mogelijkheid los en na een half uur met het zweet op mijn voorhoofd en de angst dat ik het stuur in stukken zou trekken, heb ik het opgegeven. De vraag dus: de moer losdraaien, wd-40 in het midden en dan flink wrikken; dat is toch de werkwijze? Zit er verder nog iets wat los moet ofzo? Hoeveel brute kracht moet er bij komen kijken? Is met een hamer en een stalen pen een paar tikken verkopen aan of af te raden? Hoe loeivast kan een stuur zitten?

Citroën BX, j’aime , j’aime, j’aime

Profiel  
 
Felice
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 20-07-2011

Gepost: 01 februari 2013 11:31 PM
  [ # 11 ]

Links duwen op het stuur, rechts trekken en vice versa. Dit herhalen. Zo werkt het bij mij goed.

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 01 februari 2013 11:33 PM
  [ # 12 ]

Idd, en een klap aan de onderkant vanaf de achterkant deed bij mij ook een keer wonderen. Let er wel op dat je de moer van de naaf wel loshaalt, maar er nog niet af haalt, nog een slagje er op laat zitten. Anders schiet het stuur tegen je voorhoofd. Laughing

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
PieterSanders
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 10-11-2012

- BX 16 TGI Toulouse
- BX 19 TZI
- BX 19 GTI Automatic
Gepost: 01 februari 2013 11:34 PM
  [ # 13 ]

Felice: thnx. Gewoon blijven proberen dus… misschien heb ik de druk/trek-techniek niet lang genoeg geprobeerd en verwachtte ik te snel resultaat…

Timo1990 schreef:

(...) Let er wel op dat je de moer van de naaf er nog niet af haalt, maar nog een slagje er op laat zitten. Anders schiet het stuur tegen je voorhoofd. Laughing

Mja, dat had ik eerder ook al als tip gelezen en leek me ook wel wat slim Razz. Had er zelf ook al aan gedacht, dat het wel met een rotgang los zou schieten.

Iemand ervaring met het kapot trekken van een stuur? Ik bedoel…kan dat?

Citroën BX, j’aime , j’aime, j’aime

Profiel  
 
banaanepit
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1036
Geregistreerd: 24-08-2012

- BX 16 TZI Automaat
Gepost: 01 februari 2013 11:51 PM
  [ # 14 ]

Mij is het nog niet gelukt het stuur kapot te maken hoor. Razz Maar ik had redelijk snel het stuur los.

-Stoel in de achterste pozietie zetten
-Met je borstkast op het stuur liggen terwijl je het vast houd (op 3 en 9 uur).
-Op het stuur je licht afzetten en jezelf na achter gooien.
-Waneer je armen gestrekt zijn tijdens je val je zelf na het stuur toe trekken.

Bij mij in 1 keer los. Laughing Niet de meest subtiele manier, maar het werkt.

“The car is the closest thing we will ever create to something that is alive.” -Sir William Lyons, founder of Jaguar

Profiel  
 
Gepost: 02 februari 2013 12:29 AM
  [ # 15 ]

Mijn hemel, ik hoop dat je daar beelden van hebt!

Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’

Profiel  
 
 
1 van de 8
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook