Eerst een kleine correctie: de groene stekker van de temperatuursensor (zie vorige bericht) zit natuurlijk niet óp het luchthuis, maar ernaast en is er dus geen onderdeel van.
Vandaag nog even mijn garagist geraadpleegd: de verbindingen die ik heb gemaakt kloppen in elk geval. (Ik verbaasde mij er vorige week over dat ook de bruine massadraad naar de ECU ging, maar dat is normaal.) Ook is de MAP-sensor niet verantwoordelijk voor het hoge stationaire toerental. Te hoog draaien betekent dat de motor ergens valse lucht aanzuigt, maar dit is een probleem apart en dus off-topic.
Verder vandaag de MAP-sensor netjes onder de kunststof plaat gemonteerd (zie foto bij vorig bericht). Van langdurig proefdraaien of proefrijden is het niet meer gekomen. Mocht het inhouden toch niet weg zijn, dan is de volgende stap een nieuwe MAP-sensor. Hebben we geluk, dan is het probleem nu echter opgelost, al blijf ik wantrouwig, omdat ik in de weggeknipte draden geen breuk heb kunnen constateren.
Sorry, beetje off-topic:
De ene reparatie legt het zaadje voor het volgende probleem…
Vandaag de motor (bij stilstand) flink laten ronken, maar terugvallen en ‘halen’ deed hij niet. Wat dat betreft verheugend nieuws dus. Het veel te hoge stationaire toerental is echter gebleven; als ik het niet snel weet op te lossen moet ik een nieuw topic beginnen.
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
... of de titel van je eerste bericht aanpassen . Het nieuwe probleem lijkt minder ernstig dan het oude, dus dat is goed nieuws!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
De map sensor zit aan pin 30 (signaal), pin 32 (plus) en pin 34 (massa) van de computer. Aan pin 34 zitten ook de massa van de twee temperatuursensoren, en deze zitten op hun beurt aan pin 27 en pin 9 van de computer.
Weet je zeker dat je de juiste draden te pakken hebt? Misschien kun je nog een keertje de foutcodes uitlezen, wie weet staat er iets in.
Verder zou ik ook de luchtaansluitingen en de slang naar de mapsensor checken, wie weet zit er ergens een scheurtje of barst dat je door het omleggen nu open hebt getrokken?
Reageert het motormanagement als je aan de mapsensor slang zuigt (wel de aansluiting op het spruitstuk dichthouden als je daar de slang lostrekt).
Ik zou het verhoogde stationair niet zo snel als een apart probleem zien, aangezien het voor je laatste wijzigingen niet optrad. Het kan er ook op duiden dat het motormanagement in ‘noodloop’ draait. Ik verwacht dat er met je wijzigingen aan de kabelboom iets niet goed is gegaan…
groeten,
Bas
En wat heb jij vandaag in elkaar gebasteld?
Bedankt R & B,
De titel veranderen lijkt me geen goed idee, want 99% van de posts gaat over het inhouden, niet over de stationairloop. Iemand die over het laatste probleem iets wil weten, zoekt zich in mijn topic dan een ongeluk.
Wat betreft de aansluitingen op de ECU: aan het begin van de draden kon ik heel vaag wat nummers zien, maar deze staan niet op de stekker. Wat ik daarom gedaan heb, vóór alle demontage, is met de multimeter (op piepsignaal) de draden tussen de MAP-sensorstekker en de ECU-stekker doormeten. De drie draden gaven op drie posities op de ECU (en ook niet meer dan drie) een signaal. Ik zou daarom niet weten wat er fout gegaan kan zijn, maar ik zal het nogmaals checken, als dat nog mogelijk is.
De verplaatste MAP-sensor heb ik met een nieuw en strak sluitend stuk benzineslang verbonden met het luchthuis. Nadat ik het te hoge toerental had geconstateerd, heb ik het nog met een ander nieuw slangetje geprobeerd én met de oude slang. Het te hoge stationair bleef.
Uitlezen kan ik zelf niet; ik zou er voor terug moeten naar Renard. Wel kan ik de truc met het zuigen aan het slangetje proberen.
Nogmaals bedankt voor het meedenken, groeten Kees
TOCH MOGELIJKE MAP-SENSORPERIKELEN?
In verband met het veel te hoge stationaire toerental daarnet het volgende gedaan:
- motor gestart. Na een paar seconden, dus niet vanaf het allereerste moment, begon het toerental op te lopen tot pakweg 2000;
- slangetje van de MAP-sensor aan de luchthuiskant losgetrokken. Het toerental daalde onmiddellijk naar vrijwel normaal;
- de slangaansluiting op het luchthuis met de vinger dichtgehouden; de motor ging toen nóg iets rustiger lopen;
- aan het slangetje gezogen; het toerental liep lichtjes op. Hierbij zoog ik geen (valse) lucht aan;
- slangetje weer op het luchthuis aangebracht. Het toerental schoot omhoog.
Wat betekent dit nu? Als ik aan de gashendel draai, reageert de motor gewoon. Het lijkt er bijna op of hij zonder MAP-sensor beter functioneert dan met, maar dat kan toch de bedoeling niet zijn. Toch een, weliswaar niet lekkende, maar evengoed defecte sensor?
Kees
PS: Ik heb nogmaals gecontroleerd of ik misschien niet iets fout had gedaan met de bedrading, maar aangezien ik de drie draden een voor een had gedemonteerd en gemerkt alvorens de nieuwe draden te solderen, móeten de verbindingen correct zijn.
de nummering in de computerstekker is als volgt: als je in de stekker kijkt die aan de kabelboom zit (je kijkt dus naar de pinnetjes), en je houdt de stekker zodanig vast dat je de rij met de meeste pinnen de bovenste is, dan zit pin 1 rechtsboven, pin 19 linksboven, pin 20 middenrij rechts, pin 38 middenrij links, pin 39 onderste rij rechts, pin 55 onderste rij links.
Op de computerkast zit pin 1 dus linksboven op de rij met de meeste pinnen, en pin 55 rechtsonder.
Verder zou je map sensor wel eens lek kunnen zijn, het tuitje wil nog wel eens scheuren of barsten waar het aansluit op het huisje zelf.
En wat heb jij vandaag in elkaar gebasteld?
GOED NIEUWS, in ieder geval voorlopig: de oorzaak van mijn bijkomende probleem, het te hoge toerental bij stationair, is gevonden.
Vanmorgen remreiniger gekocht en deze rechtstreeks in de twee inlaatopeningen van het luchthuis gespoten (dus daar waar de Y-vormige luchtslang op aansluit). Onmiddellijk daalde het toerental heel kort naar normaal. Heel kort, omdat de vluchtige vloeistof maar ongeveer een seconde lang de boel hermetisch afsluit en vervolgens naar binnen wordt gezogen. Vuil lijkt me niet de oorzaak van het onvolledig afsluiten, dus de gaskleppen moeten opnieuw gesteld worden.
Vervolgens, in verband met het hoofdprobleem van dit topic, nogmaals geprobeerd of ik het terugvallen en halen kon oproepen, nu dus met een naar voren verplaatste en grotendeels nieuw bedrade MAP-sensor (zie posts 240, 241). De motor bleef gelukkig op 3000 toeren draaien.
Dit alles deed ik bij stilstand in de garage. De komende tijd moet er natuurlijk nog testgereden worden, maar ik heb nu goede hoop.
En de gaskabel zit verder goed op z’n plek en is niet per ongeluk verschoven waardoor de gaskleppen niet helemaal dichtgaan?
En wat heb jij vandaag in elkaar gebasteld?
Bedankt Bas. De gaskabel heeft genoeg ruimte en de hendel die erdoor wordt bediend stuit netjes tegen de aanslag.
Ellende…
Niet alleen het probleem van het te hoge stationaire toerental laat zich niet oplossen -mijn bericht nr. 248 blijkt achteraf onzin te zijn, want wat ik deed was met de remmenreiniger de motor verzuipen- maar een viergastest heeft uitgewezen dat mijn CO-gehalte zó hoog is dat de apparatuur het zelfs niet meer kan registreren. Het mengsel is dus veel en veel te rijk en mij is aangeraden de auto zo min mogelijk te gebruiken, omdat ik zo de lambdasondes en op termijn de hele motor aan gort rijd.
Na een nachtje piekeren ten slotte maar de knoop doorgehakt: een specialist met wie mijn vaste garagist samenwerkt gaat er een nieuwe motordraadboom en een moderne computer in zetten. Niet alleen zullen daarmee de storingen weg zijn, maar met een laptop eraan kun je dan niet slechts allerlei gegevens uitlezen, maar, als je er verstand van hebt natuurlijk, ook zelf alles instellen, dus bijv. bij welke belasting je de twee vacuümkleppen in actie wilt laten komen, op welk moment de vering in de sportstand moet gaan enz. Ook kun je de motor wat zuiniger krijgen of hem nog wat meer vermogen laten leveren.
Een rib uit mijn lijf natuurlijk, en op dat soort momenten ben ik blij dat ik niet getrouwd ben…
Kees
Totaal aantal Berichten: 10328
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Voor doorzettingsvermogen krijg je een 10!!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Dank je, maar je kunt me natuurlijk ook gestoord noemen…
Nieuwe draadboom ??? zijn die dan nog leverbaar ?? of wordt het “zelf made” ??? i.c.m. een mega-squirt o.i.d.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Ik krijg een custom-made draadboom, maar of dat in combinatie is met je moeilijke woord weet ik niet…