Over het “gedrag” van dat metertje:
Ik heb en een dashboardmetertje met een bijbehorende sensor in de waterpomp en een watertemp meter uit een cx prestige (rechthoekig model, merk Jaeger, zelfde grootte en plaats als het Jaeger-klokje) ook op die sensor. Niet tegelijk geschakeld, dat werkte niet.
Als de rode lamp gaat branden zitten beide meters nog in het witte gebied tegen de grens van het rode gebied.
Maw de rode lamp reageert het eerst. Ik denk te vroeg. Maar die sensor zit dan ook in een heter gedeelte van het systeem, nl bij de cyl.kop
Ah, mooi zo’n forum
Ik heb meer dan tien jaar alleen maar eend gereden en ben dus een beetje verleerd wat het is om een watergekoelde motor te hebben. Waarom ik het metertje of sensor niet vertrouw is omdat, als hij weer eens in het rood staat en ik stop om te kijken of de koelvloeistof kookt, er elke keer niets aan de hand lijkt. Ik kan zelfs de radiateurdop er af schroeven zonder dat er druk ontsnapt. Bedankt Waterman voor de data! Met deze test weet ik straks in ieder geval hoe ik de temp. meter moet interpreteren, met of zonder nieuwe radiateur.
Het ontstekingstijdstip is een ander punt. Ik heb een 123 ignition en heb problemen met het afstellen met stroboscoop ervan, maar daar bel ik Jan Konijnendijk, praktisch mijn buurman, waarvan ik hem gekocht heb morgen even over op.
Daniël
If it runs, don’t fuck with it (Arnold Duijvestijn)
Bij mij gaat mijn origineel temp metertje naar beneden wanneer mijn motor warmer wordt, weliswaar niet veel ma toch merkbaar
Weet er iemand hoe da komt ?
Als ik mijn draadje afkoppel bij de temp sensor in de waterpomp huis en aansluit op de massa, schiet mijn metertje wel de goeie richting uit, nl naar de ‘RED ZONE’..
Probleem met temp sensor zelf in waterpomphuis ? ??
Thanks
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Als het goed is en je zet je contact aan met koude motor moet de meter helemaal naar beneden gaan. Dan langzaam omhoog.
Die zsensor kan inderdaad kapot. Koud moet jeen grote weerstand meten :een paar kOhm en heet meet je een paar honderd Ohm.
Overigens gaat dit draadje over het oude dashbord met horizontale meter, maar het priciepe is het zelfde.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Mss best een ander temp sensor proberen ?
heb me laten vertellen dat er temp sensoren van Cx en Renault R25 volwaardige alternatieven zijn, klop dit ?
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Klopt! je kan beginnen met de sensor door te meten! Tijdens het meten wel de draad eraf halen!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Cees78 schreef:Boutje M10 erin, als je toch geen indicator op je dashboard hebt…
Even OT maar de oliezender bleek geen metrische draad te hebben. Boutje ging dus niet. Maar gelukkig zat er nog een zender in mijn oude blok (met stukje kabel???!! Begin me af te vragen hoeveel motoren mijn ID versleten heeft). Heb even de compressor op de gedemonteerde, defecte zender gezet en inderdaad, zo lek als een mandje.
@ Mr. Smith:
Misschien ten overvloede, maar als je ‘m er uiteindelijk uit gaat halen, doe voorzichtig. Een aluminium huis en kalkafzetting. Ik heb de mijne (2x) pas met veel WD40, geduld en beleid los gekregen.
Daniël
If it runs, don’t fuck with it (Arnold Duijvestijn)
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
tatababa schreef:
@ Mr. Smith:
Misschien ten overvloede, maar als je ‘m er uiteindelijk uit gaat halen, doe voorzichtig. Een aluminium huis en kalkafzetting. Ik heb de mijne (2x) pas met veel WD40, geduld en beleid los gekregen.
Daniël
Heetstoken met een brander werkt ook goed!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Thx.
momenteel rijd ik met gedeminiraliseerd water en veel antivries.
Kalk is kl*te,heb gehoord dat watermaatschappijen kalk toevoegen in water om de binnenkant van de leidingen te beschermen..maar je kraanwerk, huishoud apparatuur en welllicht motoronderdelen gaan naar de haaien dankzij Mr Kalk..dus opgelet!!!
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Meter doet het ineens perfect!? Ik heb de ontsteking nogmaals gesteld met stroboscoop maar dat scheelde amper een graad op de poelie.
Auto’s en elektra, geef mijn portie maar aan Fikkie…
Daniël
If it runs, don’t fuck with it (Arnold Duijvestijn)
tatababa schreef:Meter doet het ineens perfect!? Ik heb de ontsteking nogmaals gesteld met stroboscoop maar dat scheelde amper een graad op de poelie.
Auto’s en elektra, geef mijn portie maar aan Fikkie…
Daniël
Je zou ook eens kunnen kijken naar de aansluitingen van de meter zelf op de printplaat, deze zitten met kruiskopjes vast. Wil wel eens overgangsweerstand geven. Er zitten drie aansluitingen op: massa, sensor en 12V, als de laatste slecht contact maakt gaat de meter rare dingen doen. Omdat er geen spanningsregelaar in het dashboard zit, worden de spanningsfluctuaties opgevangen door een tegenwikkeling in de meter zelf! Als deze geen of te weinig spanning krijgt klopt er geen snars meer van.
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Ds23man schreef:tatababa schreef:Meter doet het ineens perfect!? Ik heb de ontsteking nogmaals gesteld met stroboscoop maar dat scheelde amper een graad op de poelie.
Auto’s en elektra, geef mijn portie maar aan Fikkie…
Daniël
Je zou ook eens kunnen kijken naar de aansluitingen van de meter zelf op de printplaat, deze zitten met kruiskopjes vast. Wil wel eens overgangsweerstand geven. Er zitten drie aansluitingen op: massa, sensor en 12V, als de laatste slecht contact maakt gaat de meter rare dingen doen. Omdat er geen spanningsregelaar in het dashboard zit, worden de spanningsfluctuaties opgevangen door een tegenwikkeling in de meter zelf! Als deze geen of te weinig spanning krijgt klopt er geen snars meer van.
GRG
Klinkt heel aannemelijk. Binnenkort moet het dashboard er toch uit omdat mijn snelheidsmeterkabel vervangen moet worden.
Daniël
If it runs, don’t fuck with it (Arnold Duijvestijn)
beste,
bij mijn DS21 merk ik het volgende,
met een temp rond de 0°C zoals vant weekend, wordt mijn kachel verwarming niet warm genoeg bij rijden, wel bij stationair draaien..
ik vermoed dat mijn thermostaat te snel opengaat ?
als deze opengaat, kan ik de grote darm -IN rad. vastpakken ‘zonder problemen’, alsook de bovenkant van de radiator..
ik vermoed dat mijn water op zo’n moment rond de 60°C, relatief ‘te koud’ voor opening thermostaat..
ook zit mijn thermostaat in de waterhuis ipv in de grote darm, heeft dit invloed ?
ist ook nie zo dat een thermostaat binnen een tijdslimiet moet opengaan ?
kga de boel opengooien, nieuwe thermostaat erin,de oude testen, kacheltje reinigen, test draaien + meten..wordt vervolgd
PS : in de zomer nooit koelproblemen gehad met 2rijen radiator, ook na 6u file in parijs zoals DS jubilé van 9okt.2005
dank bij voorbaat voor uw reacties..
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Mr. Smith schreef:met een temp rond de 0°C zoals vant weekend, wordt mijn kachel verwarming niet warm genoeg bij rijden, wel bij stationair draaien..
ik vermoed dat mijn thermostaat te snel opengaat ?
als deze opengaat, kan ik de grote darm -IN rad. vastpakken ‘zonder problemen’, alsook de bovenkant van de radiator..
ik vermoed dat mijn water op zo’n moment rond de 60°C, relatief ‘te koud’ voor opening thermostaat..
ook zit mijn thermostaat in de waterhuis ipv in de grote darm, heeft dit invloed ?
ist ook nie zo dat een thermostaat binnen een tijdslimiet moet opengaan ?..
Thermostaat lijkt de oorzaak idd.
De thermostaat in het waterpomp huis werkt hetzelfde als in de slang. Geen verschillen.
Thermostaat opent op temperatuur, NIET op tijd….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
welke thermostaten mbt tot openingstemp bestaan er zo allemaal?
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige