Saxo loopt slecht na onderhoudsbeurt
B_iks
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1505

Gepost: 03 februari 2013 02:21 PM

Gisteren niet voor het eerst mijn saxo een kleine onderhoudsbeurt gegeven. Bougies, olie, filters etc. Bij het losschroeven van de bobine brak er een zwarte sensor (of iets dergelijks) af van zijn bevestigingspunt (massapunt?). Een foto maakt het vast duidelijker:

Tijdens de beurt ook de stappenmotor eruit genomen, omdat de Saxo wel eens schommelde in stationairtoerental, maar dat gebeurde eens in de maand, niet noemenswaardig eigenlijk. De stappenmotor oogde goed en heb ik met wat remmenreiniger en een doekje voorzichtig schoongemaakt en het huisje ook, er zat behoorlijk wat zwarte aanslag in.

Na alles in elkaar gezet te hebben, die sensor hing nog los, loopt de Saxo nu graag 2000 tpm stationair en bij het rijden wordt er ‘gas bijgegeven’’ om ‘m op die 2000 tpm te houden, hij wil eigenlijk niet terug in toerental. Slechts een enkele keer valt hij wel terug en dan loopt hij keurig 900 tpm.

Wat is er nu stuk: de stappenmotor of dat zwarte ding of iets anders?

Profiel  

Loutre
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 117

Gepost: 03 februari 2013 04:08 PM
  [ # 1 ]

Dat zwarte blokje is de condensator (van ontsteking). Die zou ik weer aan massa leggen.

Dat hoog stationair lopen zal wel komen door een vastzittende stappenmotor (of er is iets met de bekabeling). Die stappenmotor maakt namelijk de luchtdoorlaat naar de motor groter of kleiner door te bewegen en zorgt ervoor dat het motorblok netjes op het juiste stationair toerental draait.

Profiel  

B_iks
> 1500 berichten

Gepost: 03 februari 2013 04:18 PM
  [ # 2 ]

Ok, dank, is zo’n condensator los te bestellen? Het ding is volledig afgebroken tot in het plastic en ik zou niet weten hoe ik hem nu nog goede massa kan geven.

Hoe kan ik de stappenmotor nog testen, ik heb altijd het idee dat het het meest fragiele onderdeel is dat er op zit. Kan ik er op duwen om ‘m weer soepel te krijgen?

Profiel  

Loutre
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 117

Gepost: 03 februari 2013 11:22 PM
  [ # 3 ]

Ik zou niet weten of die condensator los te bestellen is. Het lijkt me in ieder geval niet de oorzaak van het probleem dat je nu hebt. Ik moet zeggen dat ik ze ook wel vaker los heb zien hangen op goed rijdende auto’s, dus ik zou me er toch niet te druk om maken als je deze niet meer kunt fixen.

Waarschijnlijk is er rommel de stappenmotor ingelopen en doet ie het daarom niet goed meer. Als je er vanaf wilt zijn, zou ik toch naar een andere op zoek gaan. Ik denk niet dat het nog goed gaat komen met deze.

Profiel  

B_iks
> 1500 berichten

Gepost: 03 februari 2013 11:32 PM
  [ # 4 ]

Ok, morgen er nog 1 poging op wagen, en dan op zoek naar een nieuwe. Het zat er al aan te komen en is nu enkel wat versneld.

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook