Voorwiel rammel: stuurkogel?
Visserkevis
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 140
Geregistreerd: 17-09-2012

Gepost: 03 februari 2013 11:24 PM

Mijn linker voorwiel rammelt behoorlijk hard (knoek-knoek-knoek) als ik over een niet heel vlakke weg rij.
Wat kan dit zijn? De stuurkogel?

Dyane ‘81 blauw met bruine roest, broemt altijd goed
BX 16 RE BREAK K6 ‘89 AKA Das Boot 19TZI
HY ex-brandweer ‘77, restauratie te volgen op: https://www.facebook.com/groups/149847185089247/
GSpecial ‘79
XM ’ sept. 2000 -kopen?-

Profiel  
 
dirkvdmei
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009

- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Gepost: 03 februari 2013 11:43 PM
  [ # 1 ]

stuurkogel fuseekogel draagarmrubbers stabilisatorstang, allemaal potentiele verdachten.
Je weet hoe je e.e.a. op kan sporen ????
Succes

Profiel  
 
Visserkevis
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 140
Geregistreerd: 17-09-2012

Gepost: 03 februari 2013 11:50 PM
  [ # 2 ]

Daar was ik al bang voor, een waslijst met mogelijkheden Smile
Ik zou niet weten hoe ik kan testen / uitzoek wat er aan de hand is.
Had al even rondgesnuffeld met de zoekfunctie maar kwam daar niet veel verder mee.

Kan je me misschien wat tips geven waar ik naar kan kijken?
Zou super zijn!

Dyane ‘81 blauw met bruine roest, broemt altijd goed
BX 16 RE BREAK K6 ‘89 AKA Das Boot 19TZI
HY ex-brandweer ‘77, restauratie te volgen op: https://www.facebook.com/groups/149847185089247/
GSpecial ‘79
XM ’ sept. 2000 -kopen?-

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 04 februari 2013 12:17 AM
  [ # 3 ]

Als die rammelt op bijv. een klinkerweg of oneffenheden, is het vaak een stabilisatorstangetje. Kan natuurlijk van alles zijn, maar dat is 8 van de 10 keer de boosdoener.

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 04 februari 2013 12:21 AM
  [ # 4 ]

Wat Timo zegt: die stokjes beginnen lekker te klapperen als er wat speling op zit. Kan natuurlijk ook wat anders zijn. Opkrikken en met bijvoorbeeld zo’n grote bandenlichter kracht op de verschillende onderdelen zetten kan uitsluitsel geven.

Profiel  
 
dirkvdmei
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009

- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Gepost: 04 februari 2013 05:34 PM
  [ # 5 ]

Ik kan wel wat tips geven.

Ten eerste: regel een hulpje. Daarna…..

De auto links voor zo hoog mogelijk opkrikken en ondersteunen met een assteun o.i.d. Dit voor je eigen veiligheid.

Zorg voor voldoende licht.

Zet je handen in de positie kwart voor drie en beweeg het wiel heen en weer, en voel of je ergens speling voelt. Zo ja…...laat een hulpje op de rem trappen en voel of de speling weg is.
Zo ja, wiellager met speling.
Zo nee, dan gaan we verder zoeken. Kruip dan zelf onder de auto en laat je hulp het wiel heen en weer bewegen in de positie half twaalf. Zo kun je aan de fuseekogel voelen (en misschien ook zien) of daar speling op zit. Zo ja…. een oorzaak gevonden, laat je hulp het wiel heen en weer bewegen in de positie kwart voor drie en voel aan spoorstangkogel en stuurkogel (in de stofhoes knijpen dan voel je de kogel zitten). Er kan ook nog peling zitten op de tandheugel zelf, maar dat geeft geen rammelend geluid. Als hier niets te vinden is, is de stabilisator de volgende verdachte. Daarvoor moet ook het rechterwiel van de grond om de spanning eraf te halen. De korte stangetjes zijn dan vaak de boosdoeners. Gewoon met gepast geweld aan rommelen, indien nodig een bandenlichter gebruiken als hefboom. Met beide voorwielen tegelijk van de grond kun je natuurlijk heel de wielophanging controleren. Met een bandenlichter als hulpstuk kun je ook de draagarmrubbers controleren.
In de vraagbaak BX 1987/1992 staat op blz. 172 bovenaan een duidelijke tekening van de voorste draagarm met de korte stabilisatorverbindingsstang (poeh wat een woord) op blz 191 staan duidelijke tekeningen van de stuurinrichting.
Misschien zijn er nog deskundigen die hierop e.e.a. aan te vullen hebben.
Veel succes in de zoektocht.

Profiel  
 
Visserkevis
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 140
Geregistreerd: 17-09-2012

Gepost: 08 februari 2013 03:29 PM
  [ # 6 ]

Heel erg bedankt voor deze uitgebreide reacties!!

Vandaag bij D & O in Almere geweest om oa. de bollen te laten controleren en ondertussen allerlei kleinigheden te controleren op de brug. De rammel bleek van het recht voorwiel lager te komen die wat slijtage vertoonde (nog niet gaar gelukkig).

Blijft opmerkelijk dat ik echt ZEKER weet dat de rammel van links voor komt, en bij inspectie blijkt het RECHTS voor te zijn Smile
Dus alleen wiellager een keer laten vervangen om de rammel weg te halen.
Verder bleken alle verbindingen helemaal netjes te zijn gelukkig.

De bollen bleken allemaal redelijk op druk te zijn, maar de voorraadbol was overleden. Hij hield hem op zijn kop en liet zien dat er allemaal lhm uit liep. Voorraadbol vervangen en rest op druk gezet. Dat rijdt ff lekker Smile

Ook laten kijken naar een lichte lekkage die ik ook al gezien had, bleek de spin te zijn die lekt helaas.
Hij gaf aan daar 4 uur voor nodig te hebben. Ik moet zeggen dat ik ook niet heel warm wordt van dit zelf gaan fixen denk ik. Is deze reparatie ook wel omschreven als het vervangen van de octopus? Zag dat Hegru daar 245 euro voor heeft staan.

Adals nauwelijks / geen speling, dus dat is mooi.

Verder zelf de auto goed geinspecteerd op aandachtspunten, vond een roestige remleiding linksachter, de leiding die opgekruld is.
Kan nog wel even als ik hem nu goed behandel, maar die moet dus een keer.

Nu resteert helaas nog steeds het laatste staartje van de carburateur ellende: na veel lezen, zoeken, pielen, afstellen, lezen, afstellen etc. werkt de choke weer 100%, loopt hij fantastisch met warme motor (ook stationair). Hij start ook wel ok als ie koud is, maar blijft dan niet stationair lopen. Na een of twee minuten blijft ie net wel lopen, maar wel te langzaam. Het elektrisch bediende elementje wat voor in de carburateur zit doet niks, wellicht is dat de reden??

Iemand ideeën?

Dyane ‘81 blauw met bruine roest, broemt altijd goed
BX 16 RE BREAK K6 ‘89 AKA Das Boot 19TZI
HY ex-brandweer ‘77, restauratie te volgen op: https://www.facebook.com/groups/149847185089247/
GSpecial ‘79
XM ’ sept. 2000 -kopen?-

Profiel  
 
Marviin
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1312
Geregistreerd: 20-06-2011

- BX 16 TRS
Gepost: 08 februari 2013 03:46 PM
  [ # 7 ]

De octopus word volgens mij ook wel een spin genoemd.

1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk

Profiel  
 
Evan
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2417
Geregistreerd: 18-04-2005

Gepost: 08 februari 2013 07:56 PM
  [ # 8 ]

Als je met zijn 2en bent is het helemaal niet zo moeilijk om die octopus zelf te vervangen hoor.  De prijs is in de orde van 6 tientjes. En als je de vaart erin hebt is het ongeveer 2 uurtjes werk, icl opbokken Smile

CX GTi Turbo 2 - All Black

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook