













































Totaal aantal Berichten: 43337
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
id_ds schreef:nee we hebben het over een koetswissel dat is heel iets anders en voledig legaal want de douane of de drire keuren dit dus
Yeah right… of we gek zijn hiero Inmiddels loop ik al bijna 20 jaar mee in de Frans-Nederlandse autowereld. Zal ik je even uitleggen hoe het er gewoon aan toe gaat zonder er doekjes om te winden
: De gemiddelde Franse garagist/handelaar die met zo’n kentekenloze wagen in zijn maag zit regelt gewoon effe een stukkie binnenscherm met chassisnummer waar wél een kenteken bij zit en beunt dat eventjes over in het kentekenloze voertuig. Been there, seen that.. Niets douane, niets drire.
Als je een franse CX zonder kentekenbewijs in NL wil invoeren volstaat IN DE REGEL de methode die door Robin is omschreven. Het kan echter zijn dat de RDW het zaakje niet zomaar wil vertrouwen. Dan voeren ze het door graddus al genoemde identiteitsonderzoek uit.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
id_ds schreef:als je denk dat het werkt veel succes want wat je daar schijft is alleen van toepassing op nederlandse kentekens
Zelf gedaan met een Italiaanse SM . Ik ken ook een Franse SM waarvan de kentekenbewijzen kwijt waren die hetzelfde traject heeft doorlopen.
Ik ben wel benieuwd waar de stelligheid vandaan komt dat het alleen met een Nederlands kenteken van toepassing is.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Hier dito, meerdere keren gedaan met franse auto. Vin onderzoek en klaar. Niks wissel of andere rare trucs…
Dan heb ik ook nog een vraag.
Ik heb eventueel de mogelijkheid om een Ami te kopen. deze staat al een jaar of 8 in een nederlandse schuur maar nog op frans kenteken en de carte gris is ook aanwezig. de carte gris staat echter op naam van een nederlandse eigenaar die in frankrijk woonde maar nu niet meer. Is het bij verkoop voldoende als hij de carte gris doorstreept met ‘vendu’ en ik hem betaal of moet er meer geregeld worden? Hijzelf wist eigenlijk niet hoe dat nu zat en had het over een consession oid? dit ivm invoeren bij de rdw etc.
ID 19 P ‘63
2cv6 club ‘87
oui, oui, la bonne vie!
oja, om het geheel nog ingewikkelder te maken, het contact heb ik met zijn zoon omdat de man wier naam op de carte gris staat (en dus de eigenaar is) niet in Nederland woont.
ID 19 P ‘63
2cv6 club ‘87
oui, oui, la bonne vie!

























Totaal aantal Berichten: 6503
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Je moet formeel een akte van cessie (certificat de cession dúne véhicule) invullen met de verkoper.
Zie hier voor een voorbeeld.
Maar daarvoor hoeft de verkoper niet per se in Nederland te zijn, het duurt alleen wat langer i.v.m. opsturen e.d.
Verder inderdaad de CG doorhalen en “vendu” erop.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)
Volgens mij is dat niet eens nodig. Die is voor de Fransman die ‘m verkoopt van belang om aan te tonen dat de auto van zijn naam af moet. Een overeenkomst met 2 handtekeningen is volgens mij genoeg. Je akte is wel voldoende als overeenkomst. Maar als het teveel moeite is via Frankrijk, dan een NL overeenkomst.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl

























Totaal aantal Berichten: 6503
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Hmm, zit wat in. De oude eigenaar woonDE in Frankrijk, dan zal het wellicht niet eens hoeven. Ervan uitgaande dat de auto met de beste man is meeverhuisd en er dus geen bewijs nodig is waaruit blijkt dat de auto niet meer in Frankrijk geregistreerd is en/of van de naam van de verkoper af moet.
Maar goed, veel extra moeite is het niet, een overeenkomst opstellen of die akte even aan de keukentafel invullen. Qua hoeveelheid werk lood om oud ijzer. (edit: al is het wat onzinnig om die akte van cessie te gaan invullen als de verkoper op het moment van invullen niet eens meer in Frankrijk woont. Dus: contractje maken, CG doorhalen en naar de RDW…)
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)
Het modelletje van de ANWB is prima:
http://www.anwb.nl/search?site=default_collection&markup=home&q=koopovereenkomst+gebruikte
Effe invullen, carte grise erbij en dat was ‘m dan. Op naar de RDW! Zo heb ik het ook gedaan met mijn SM.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
oke, want die certificat de cession dúne véhicule heeft te maken met de originele woonplaats van waar de ami stond ingeschreven als ik het goed heb en dat is een beetje lastig ( ik las ergens dat ie in frankrijk ‘uitgeschreven’ moet worden oid maar ik vraag me af of dat niet al gebeurd is). een nederlandse koopakte zoals je die van bv. de bovag kunt downloaden is dan ook voldoende? Ik zal het eens vragen of die nog op zijn naam staat ingeschreven etc. De ami is relatief hard maar er moet erg veel aan gebeuren. Een boel administratief geouwehoer met bv de rdw is ie niet waard, het is echt een restauratieobject in de zin van loop of sloop en voor het dubbele heb ik een goeie met nederlands kenteken. Die zoon weet er eigenlijk geen bal vanaf en die vader zit, blijkbaar, ergens in spanje en dat gaat allemaal te stroef naar mijn zin dus hopelijk kan die zoon dat formuliertje invullen of kan ik dat zonder die koopakte met alleen de doorgestreepte carte gris bij de rdw regelen. Enfin, als het te veel gedoe is en hij niets van zn prijs af wil halen dan laat ik hem lekker staan.
maarrr, alvast bedankt voor het meedenken!
ID 19 P ‘63
2cv6 club ‘87
oui, oui, la bonne vie!
Die van de BOVAG doet ‘t ook prima. Ik had de post nog aangevuld met een linkje naar de ANWB-overeenkomst. Zie hiervoor.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
ja ik zie het net, alvast bedankt!
ID 19 P ‘63
2cv6 club ‘87
oui, oui, la bonne vie!

















Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Gewoon even zo’n frans formuliertje invullen met zijn 2en Is de oude eigenaar altijd gedekt mocht er onverhoopt toch iets zijn. Frankrijk accepteert immers alleen frans talige verkoop contracten.
Voor de RDW heb je geen koopcontract nodig, voor de belastingdienst / doane vroeger wel om de BPM te bepalen, maar die zit niet meer op je AMI…. Tot die inzicht zijn ze daar ook gekomen bij de belastingdienst / douane dat het weinig nut heeft dan om wel een verkoopcontract te laten zien als die toch BPM vrij is.
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard