ontsteking diesel
stan
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1865
Geregistreerd: 05-11-2005

Gepost: 09 januari 2006 05:51 PM

heb ik weer ik kom er achter dat ik echt geen verstand van een dieselmotor heb.
kan iemand mij vertellen hoe de ontsteking werkt (gewoon nieuwsgierig) ik zocht nl deverdeelkap en bougies nav een ander topic maar ik zie geen bougie??? Rolling Eyes  Surprisedops: . Confused:

Ik weet dat er een voorgloei systeem aanwezig is maar het het werkt ????
Wie kan mij hierover voorlichten

we praten over een 1.9d van 1997

Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25573
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 09 januari 2006 05:55 PM
  [ # 1 ]

Een diesel is een zelfontbrander! geen ontsteking nodig behalve voor het op gang brengen bij koude motor.  Je comprimeert lucht zover dat het heet wordt! als je daar diesel in vernevelt ontbrandt het spontaan!
Cool

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 09 januari 2006 06:02 PM
  [ # 2 ]

Re: onsteking diesel

stan schreef:

heb ik weer ik kom er achter dat ik echt geen verstand van een dieselmotor heb.
kan iemand mij vertellen hoe de ontsteking werkt (gewoon nieuwsgierig) ik zocht nl deverdeelkap en bougies nav een ander topic maar ik zie geen bougie??? Rolling Eyes  Surprisedops: . Confused:

Ik weet dat er een voorgloei systeem aanwezig is maar het het werkt ????
Wie kan mij hierover voorlichten

we praten over een 1.9d van 1997

 

Een diesel werkt niet met een ontsteking.

Door de hoge compressie wordt de aangezogen lucht flink heet.

De inspuitpomp spuit precies op het juiste moment de diesel in die dan spontaan door de hoge inspuitdruk en de temperatuur van de lucht ontbrandt.

Timing wordt dus door de brandstofpomp gedaan en is in essentie hetzelfde principe als bij een benzinemotor de onsteking (die bepaalt wanneer de verbranding begint).

Gloeien: bij een koude motor kan door compressie de inlaatlucht niet voldoende opgewarmd worden om spontaan te ontbranden bij inspuiting.. In dat geval zorgen de gloeispiralen ervoor dat de verbrandinsruimte zodanig wordt verhit dat de diesel wel kan ontbranden.

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 09 januari 2006 06:04 PM
  [ # 3 ]

Re: onsteking diesel

stan schreef:

.......ik zocht nl de verdeelkap en bougies nav een ander topic maar ik zie geen bougie??? Rolling Eyes  Surprisedops: . Confused:

Ben benieuwd n.a.v. WELK topic jij dacht dat een diesel ook bougie’s en verdeelkap heeft. Wink

NEE dus…..zoals Bogaard ook al schreef.

WEL heb je er z.g. Gloeibougie’s in zitten die je helpen bij de koudstart.
Bij contact aan gaan die alle 4 tegelijk gloeien.,.....zodra je een *tik* hoort onder de kap zijn ze weer uitgeschakeld, daar zorgt het gloeirelais voor.

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 09 januari 2006 06:06 PM
  [ # 4 ]

Bij het toevoegen zag ik dat Marten al een prima uitleg heeft gegeven. Smile

Profiel  
 
stan
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1865
Geregistreerd: 05-11-2005

Gepost: 09 januari 2006 06:10 PM
  [ # 5 ]

het was in een topic bij citroen bx over bougies toen ik onder de kap van m,n auto keek zag ik geen bougies en de daarbij behorende verdeelkap vandaar m’n vraag over de ontsteking. Surprisedops:
Bedankt voor jullie uitleg Wink

Diesel onderhouden is echt nieuw voor me ik rij er voor de zaak al jaren mee maarja da’s lease dus geen zorgen. Very Happy

Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25573
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 09 januari 2006 06:11 PM
  [ # 6 ]

Ontsteking is een ruim begrip natuurlijk.. In oude (scheeps)diesels moest je een stukje gloei canvas aansteken en door een gat naar binnen draaien! daarna kon de diesel starten. ( dus elke keer bij starten!!!)
Rolling Eyes

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 09 januari 2006 06:15 PM
  [ # 7 ]
stan schreef:

het was in een topic bij citroen bx over bougies toen ik onder de kap van m,n auto keek zag ik geen bougies en de daarbij behorende verdeelkap vandaar m’n vraag over de ontsteking. Surprisedops:
Bedankt voor jullie uitleg Wink

Diesel onderhouden is echt nieuw voor me ik rij er voor de zaak al jaren mee maarja da’s lease dus geen zorgen. Very Happy

Oke…snap het. Wink

Maar…....het kan voor ELKE automobilist geen kwaad wat meer te weten over een motor (hoe het werkt) dan alleen de oliepeilstok kunnen vinden en de radiateurdop. Smile
Of het nu een diesel is of benzine.

Wat dat betreft is die link van Marten wel een goeie…..jammer alleen dat het in het Engels is.
Maar die zijn ongetwijfeld ook in het NL’s te vinden op Internet.

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 09 januari 2006 06:19 PM
  [ # 8 ]
bogaard77 schreef:

Ontsteking is een ruim begrip natuurlijk.. In oude (scheeps)diesels moest je een stukje gloei canvas aansteken en door een gat naar binnen draaien! daarna kon de diesel starten. ( dus elke keer bij starten!!!)
Rolling Eyes

JA…..die had je een jaar of 20 geleden ook nog in de wegenbouw….z.g. *Trilmachines* moest je ook met een lont starten (soms ook e.o.a. patroon)...en dan maar slingeren….eerst zonder compressie (door een schuif vast te houden) en dan bij redelijk toeren die schuif loslaten en dan was het….tak-tak-tak-..... Laughing

Profiel  
 
stan
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1865
Geregistreerd: 05-11-2005

Gepost: 09 januari 2006 06:19 PM
  [ # 9 ]

ja m’n engels is redelijk goed dus het begrip kan ik er wel uithalen.
ik zie dat lucht inlaat erg belangrijk is voor een diesel zou dan een open luchtfilter die voor de radiator zit niet beter zijn of gewoon een kelk filter?

Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25573
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 09 januari 2006 06:29 PM
  [ # 10 ]

Maakt niet zoveel uit! De toeren zijn laag dus de hoeveelheid lucht die binnen komt gaat prima door een conventioneel filter.

Om de motor lekker te vullen zijn turbo’s veel effectiever!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
stan
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1865
Geregistreerd: 05-11-2005

Gepost: 09 januari 2006 06:36 PM
  [ # 11 ]

het gaat me niet om sneller maar zuiniger zie topic verbruik

Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 09 januari 2006 07:03 PM
  [ # 12 ]
stan schreef:

het gaat me niet om sneller maar zuiniger zie topic verbruik

Ehh….daarom had je dit draadje toch niet geopend ??

De vraag was toch iets over gloeibougies en ontsteking ?

Anders zetten we deze weer op slot (na de nodige uitleg van diverse mensen hier).

Profiel  
 
stan
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1865
Geregistreerd: 05-11-2005

Gepost: 09 januari 2006 07:07 PM
  [ # 13 ]

Geplaatst: 09 Jan 2006 18:03   Onderwerp: 

————————————————————————————————————————

Ehh….daarom had je dit draadje toch niet geopend ??

De vraag was toch iets over gloeibougies en ontsteking ?

Anders zetten we deze weer op slot ( na de nodige uitleg van diverse mensen hier )

dat klopt van mij mag ie nu ook op slot we gingen ff off topic

Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook