Totaal aantal Berichten: 29
Geregistreerd: 23-04-2011
- Xsara 1.6i Ligne Prestige
Ik had mezelf voorgenomen een topic te starten wanneer ik met de Xsara de 30.000 kilometergrens had gehaald.
De auto gekocht in april 2011 bij kilometerstand 109.000km en inmiddels op 139.000 (december 2012).
Het moet gezegd, een heerlijk auto om in te rijden. Echte kilometervreter in mijn ogen, en de brandstofrekening valt dan ook nog reuze mee aan het einde van zo’n rit (1:16).
Ook voor passagiers en bagage heerlijke auto, een van de redenen van de aanschaf.
maar, wat heb ik destijds gekocht? Een potentieel onderhouds monster of een keurig ‘altijd binnengestaan’ autootje? Immers, 109.000km voor een auto van toen 13 jaar oud! Ik heb anderhalf jaar lang dit forum goed bekeken en vele kwalen, oorzaken en oplossingen voorbij zien komen. Dus nu schrijf ik alles wat ik heb, of heb gehad eens op. Ben benieuwd wat jullie vinden en of jullie de niet opgeloste kwalen kennen en de oorzaak en oplossing weten.
Hieronder de lijst van reparaties etc:
1. Kleppendekselpakking (110.000km);
2. apk + Grote (120dkm) beurt + distributieriem (en toebehoren) (122.000km);
3. Accu (124.000km) (was een missertje tijdens de grote beurt);
4. Radiateur compleet vervangen (130.000 km) (lekte een paar dagen, legde in de garage compleet het loodje (godzijdank had ik garage nog gehaald);
5. Setje voorbanden (130.000 km)
6. Achterdemper uitlaat (132.000 km) (was simpelweg doorgerot en bleek originele 1e demper te zijn)
7. 2 v-snaren (gelijktijdig) 134.000 km) In frankrijk (na hard-tikkend geluid uit motor te horen even naar een Feu-Vert (Franse garage) gereden. Meteen gerepareerd (voordeel van Franse auto in Frankrijk).
Totaal aan onderhoud ongeveer 1500,- voor 30000km. (al komt de eerstvolgende beurt en apk begin januari en ik ben heel benieuwd).
Hieronder de lijst van niet opgeloste kwalen/gebreken en geprobeerde oplossingen daarvoor:
1. Olie zweten (vanaf kilometerstand 109.000 t/m vandaag de dag): kleppendekselpakking laten vervangen (garantie) maar mocht niet baten. Waarschijnlijk een keerring die kapot is maar dat zal komende beurt blijken (ik heb ze gevraagd er deze keer eens naar te kijken, het wordt steeds beetje erger). het betreft vooral het (door vele van jullie reeds genoemde) ‘hoekje linksvoor’.
(als iemand weet wat dit allemaal kan zijn, ik hoor het graag!)
2. Oliegebruik (vanaf kilometerstand 109.000 t/m vandaag de dag) van ongeveer 1 liter op 2000km: geen duidelijke oorzaak, garagist blijft zeggen dat elke motor olie gebruikt. Ikzelf ben elke keer bang dat de koppakking het gaat begeven (nu dus al 1,5 jaar) maar tot op heden geen sporen daarvan (vieze koelvloeistof, mayonaise onder de vuldop, witte rook uit uitlaat of blauwe rook bij gas loslaten). Wel soms blauw walmpje bij optrekken, maar dit kan ook een niet goed ingesteld ontstekingsmoment zijn. Motor is wel altijd vettig aan de onderkant en het hoekje linksvoor zweet ook. Maar geen liters natuurlijk… Hoor graag of jullie dit kennen/herkennen en een mogelijke oorzaak en oplossing.
3. Fluittoon in (vanuit bestuurdersstoel) meest rechtse ventilatierooster
Vooral bij bochten naar rechts met nat weer, komt er soms een fluittoon uit het rooster. Het lijkt een kapot lagertje o.i.d in de ventilator ofzo (want als ik de ventilator om 0 zet, doet hij het niet. Iemand een idee wat dit kan zijn?
Ik heb uitgerekend dat ik inclusief aanschaf, onderhoud en brandstof een kilometerprijs van ongeveer 25cent p.k. heb. Als ik daar de verzekering en WB bij optel kom ik 32 cent pk.
Ik ben voornemens de Xsara nog wel even te rijden. Al hoor ik graag wat ik na de 150.000km grens kan verwachten aan kwalen etc. Zo’n koppakking, hoelang gaat zo’n ding bijv. mee?
Totaal aantal Berichten: 1381
Geregistreerd: 31-10-2005
- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Dat hoekje linksvoor duidt meestal op de koppakking. En dan hangt het er vanaf wat naar wat lekt: alleen olie naar buiten, of ook koelwater naar olie. Pas in dat laatste geval zou je ‘mayo’ onder de dop kunnen aantreffen.
Je veronderstelling naar een keerring kan ik niet volgen: welke zou dat moeten zijn dan?
Totaal aantal Berichten: 29
Geregistreerd: 23-04-2011
- Xsara 1.6i Ligne Prestige
heb inmiddels de onderhoudsbeurt gehad. Gewone beurt met apk, niks aan de hand. Ik krijg elke keer weer complimenten over de staat van de auto, maar dat is puur geluk, en een beetje zorg en aandacht.
Maar, ze rijdt weer als een zonnetje!
Wat betreft de lekkage bij het hoekje linksvoor. Het is de koppakking, volgens de garagist. Hij lekt ‘matig’, maar nog niet problematisch. Er zat geen koelvloeistof bij de afgetapte olie, en vice versa.
Moest ik ergens dit jaar laten repareren, en niet de auto ineens heel anders gaan gebruiken, lees lomper rijden, dan zat het goed volgens hem. Geen fijn advies, doorrijden is nooit goed. Maar ik kon van zijn advies op aan.
Daarnaast is eindelijk duidelijk waarom mijn auto meer olie gebruikt dan eigenlijk normaal is: versleten valveseals. Na 15 is dat heel logisch. Ik heb advies gekregen dit beide te laten vervangen dit jaar.
Het rare fluittoontje uit de rechterkant van het dashboard heeft ze voor een raadsel gesteld. Ze belde of ze het moesten openschroeven, maar dat ging wel even wat tijd kosten, dus heb ik nee gezegd. Iemand een idee wat dat kan zijn: fluittoon uit rechterventilatierooster bij bocht naar rechts, bij vochtig weer?
Ik wil nog wel even met deze auto door, maar ik weet niet of de koppakking en de seals het waard zijn. Iemand een idee wat dit kan kosten? Al koop ik niet snel een auto die zoveel biedt voor relatief weinig. En eerlijk gezegd, ben ik erg verknocht geraakt aan dit ding.
Ik zit eigenlijk alleen in de oldtimers, maar de xsara ken ik vrij goed omdat die bij mijn ouders rondrijd. Afgelopen jaar is er 1 weggedaan, een 1.6i ligne, met 495.000 op de teller, op gas. En wat is er terug gekomen: juist, precies dezelfde met minder kilometers.
Dus je kan nog even.
Maar koppakking laten vervangen zou ik niet doen. Zonde van geld, en waarschijnlijk gaat het zo ook nog wel een tijd goed. Eigenlijk is de auto het niet waard. Je kan ook gewoon doorrijden, tot ie stuk is en dan een andere opzoeken. waarschijnlijk net zo goedkoop.