Ik ben van plan om een VDO navigatie systeem aan te schaffen voor mijn toekomstige C4. Nu moet dit navigatie systeem ook een puls hebben van de auto als deze rijdt voor de plaatsbepaling. Dit geld tevens voor een achteruitrij signaal.
Weet iemand waar ik deze signalen kan vinden?
Heeft iemand ervaring met een VDO systeem in een C4?
Re: Navigatie, puls
mhondebrink schreef:Ik ben van plan om een VDO navigatie systeem aan te schaffen voor mijn toekomstige C4. Nu moet dit navigatie systeem ook een puls hebben van de auto als deze rijdt voor de plaatsbepaling. Dit geld tevens voor een achteruitrij signaal.
Weet iemand waar ik deze signalen kan vinden?Heeft iemand ervaring met een VDO systeem in een C4?
Kijk eens verder onder navidrive dan kom je een berichtje van mij tegen.
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Re: Navigatie, puls
mhondebrink schreef:Ik ben van plan om een VDO navigatie systeem aan te schaffen voor mijn toekomstige C4. Nu moet dit navigatie systeem ook een puls hebben van de auto als deze rijdt voor de plaatsbepaling. Dit geld tevens voor een achteruitrij signaal.
Weet iemand waar ik deze signalen kan vinden?Heeft iemand ervaring met een VDO systeem in een C4?
Het systeem heeft geen snelheidssignaal nodig voor de plaatsbepaling, alleen ter correctie. Dat uiteraard ook voor het achteruitrijsignaal.
(Tomtom en alle andere handheld navigaties doen het ook zonder snelheidssignaal)
Het mooiste is een interface kopen die je tussen de bundel van de radio zet, je hebt namelijk te maken met een digitaal snelheidssignaal en je hebt nodig een analoog snelheidsignaal.
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
Re: Navigatie, puls
oldenhage schreef:Het systeem heeft geen snelheidssignaal nodig voor de plaatsbepaling, alleen ter correctie. Dat uiteraard ook voor het achteruitrijsignaal.
(Tomtom en alle andere handheld navigaties doen het ook zonder snelheidssignaal)
Ze zijn wat nauwkeuriger, maar in de dagelijkse praktijk merk je daar niets van.
oldenhage schreef:Het mooiste is een interface kopen die je tussen de bundel van de radio zet, je hebt namelijk te maken met een digitaal snelheidssignaal en je hebt nodig een analoog snelheidsignaal.
Toma Car Parts uit Oldenzaal levert dergelijke interfaces.
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
en toma carparts ontwikkeld deze in nauwe samenwerking met Citroen, duzzzz kan iedere dealer ze leveren.
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
Ze hebben daar zelfs een of andere innovatie prijs voor ontvangen (dacht ik).
Dus ik kan rustig een VDO systeem gebruiken zonder dit signaal aan te sluiten.
Breakie: heb jij een foto hoe jij het scherm hebt gemonteerd?
mhondebrink schreef:Dus ik kan rustig een VDO systeem gebruiken zonder dit signaal aan te sluiten.
Nee dat denk ik niet, als er een aansluiting voor een tacho signaal opzit (en een achteruitrijsignaal), dan moet dit ook aangesloten worden, anders doet de navigatie het niet. Een Tomtom en vergelijkbare navigaties hebben een dergelijke aansluiting niet, draaien op andere software en hebben dit niet nodig.
Ik heb van VDO begrepen dat een snelheidspuls niet noodzakkelijk is voor de werking. Het geeft alleen een extra nauwkeurigheid.
Ze geven aan dat de meeste moderne auto standaard al een draad hebben klaarliggen.
Als ik zo op het forum lees heeft een C4 deze draad niet standaard en is een can bus interface nodig. Dit brengt natuurlijk extra kosten met zich mee.
Heeft iemand een idee wat een goede plek is om het scherm te monteren?
mhondebrink schreef:Dus ik kan rustig een VDO systeem gebruiken zonder dit signaal aan te sluiten.
Breakie: heb jij een foto hoe jij het scherm hebt gemonteerd?
Ik zal eens kijken of ik een digi fototoestel kan lenen om een foto te plaatsen.
Ik kan je wel beschrijven op welke plaats het zit nl. rechts aan het uiteinde van de rechter luchtmond die zich midden op het dashbord bevindt boven de radio en is gemonteerd op een origneel steuntje dat geklikt zit.
Het is zo geplaatst dat ik de snelheidsmeter en de verklikkerlichtjes van de veiligheidsgordels nog goed kan zien en mooi in het zicht van de bestuurder ik hoef hiervoor mijn hoofd niet omhoog of omlaag te draaien.
Het is ook mogelijk om een steuntje te plaatsen rechts naast de radio of op het luchtrooster links van het stuur.
De door mij gekozen plaats bevalt goed.
Ik ben op zich wel benieuwd.
Ik begrijp dat zo’n canbus interface ongeveer 175 euro kost
mhondebrink schreef:Ik ben op zich wel benieuwd.
Ik begrijp dat zo’n canbus interface ongeveer 175 euro kost
Als je de moeite neemt om op http://www.gpsplaza.nl.brodit.htm te kijken dan zie je de Brodit proclip staan.
Als je bij zoeken je type auto inklikt dan zie je de 4 mogelijkheden.
Bij mij is de clip nr. 853534 gemonteerd maar niet aan de linkse zijde maar aan de rechtse zijde van de luchtmond zodat ik alles nog goed af kan lezen.
Een foto probeer ik later als daar nu nog behoefte aan is te plaatsen.
Mogelijk leveren hun ook de benodigde Canbus interface.
Ik heb voor die Canbus 199,00 ex. BTW betaald.
Ok bedankt, ziet er wel goed uit. Heb je ook een speciaal onderdeel waarmee je het scherm op deze clip vastmaakt?
mhondebrink schreef:Ok bedankt, ziet er wel goed uit. Heb je ook een speciaal onderdeel waarmee je het scherm op deze clip vastmaakt?
Volgens mij zit dat bij alle VDO schermen,maar ik weet het niet zeker in ieder geval bij de mijne wel en er zit een snelbevestiging op zodat ik hem kan verwijderen als ik hem niet nodig heb.
Bouw je hem zelf in?
Als je het laat doen dan zullen de inbouwspecialisten er wel iets voor hebben neem ik aan.
mhondebrink schreef:Ik heb van VDO begrepen dat een snelheidspuls niet noodzakkelijk is voor de werking. Het geeft alleen een extra nauwkeurigheid.
Ze geven aan dat de meeste moderne auto standaard al een draad hebben klaarliggen.Als ik zo op het forum lees heeft een C4 deze draad niet standaard en is een can bus interface nodig. Dit brengt natuurlijk extra kosten met zich mee.
Heeft iemand een idee wat een goede plek is om het scherm te monteren?
Mijn vrouw heeft dus een VDO MS5000 navi in haar VTR+ en er is dus absoluut een tachopuls nodig, anders doet de navi het echt niet (zelf ondervonden ) Er zit dus in de VTR geen tacho puls, maar bij sommige modellen (vooral de goedkopere ) moet wel een aparte tachopuls zitten, volgens de dealer.
Mijn vrouw moest dus inderdaad een CANbus interface aanschaffen van een kleine €200,-.
Zij heeft het scherm precies achter de versnellingspook staan. Asbak dan valt niet meer te gebruiken, maar ze rookt toch niet
De AB zit met een beugeltje naast de radio geklemd aan de bijrijderskant.