Ik heb gehoord dat je een turbo kit kunt installeren op een gewone diesel , is dit een goed idee ? en kost dit veel ?
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
In principe is een turbo op een gewone diesel instaleren gemakkelijker dan er een instaleren op een gewone benzine, omdat je in principe niet aan de compressie hoeft te zitten… maar…. een turbo zorgt ervoor dat er naar verhouding erg veel specifieke warmte gegenereerd wordt, en een standaard ongeblazen blok is daar natuurlijk niet helemaal op berekend - oftewel, gevaar voor de koppakking…
Maar goed, wat de BX diesel betreft, als de inlaat/uitlaat spruitstukken, turbo en intercooler van een bx turbodiesel afsloopt kan het misschien wel (ik weet niet of je uitlaat dan nog aansluit alleen). Alleen ja…. misschien is het dan makkelijker om een BX TRD/TZD Turbo te kopen, waar Bram je denk ik beter over kan informeren dan dat ik dat kan.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Had een Turbo blok toch niet stiekem wat minder compressie? Een iets andere kop, zwaardere oliepomp. Misschien ook wel andere zuigers. Wordt een heel gepiel dus. Of ander blok erin hangen, of andere auto kopen gok ik.
Test
sans-pareil schreef:In principe is een turbo op een gewone diesel instaleren gemakkelijker dan er een instaleren op een gewone benzine, omdat je in principe niet aan de compressie hoeft te zitten… maar…. een turbo zorgt ervoor dat er naar verhouding erg veel specifieke warmte gegenereerd wordt, en een standaard ongeblazen blok is daar natuurlijk niet helemaal op berekend - oftewel, gevaar voor de koppakking…
Maar goed, wat de BX diesel betreft, als de inlaat/uitlaat spruitstukken, turbo en intercooler van een bx turbodiesel afsloopt kan het misschien wel (ik weet niet of je uitlaat dan nog aansluit alleen). Alleen ja…. misschien is het dan makkelijker om een BX TRD/TZD Turbo te kopen, waar Bram je denk ik beter over kan informeren dan dat ik dat kan.
Een turbodiesel blok heeft best veel wijzigingen t.ov. standaard blok
- oliesproeiers tbv zuigerbodemkoeling
- grotere oliepomp voor de turbo.
- grotere waterpomp
Extern
- brandstofpomp met turbodrukcompensatie
- intercooler
- andere spruitstukken (met turbo), dikkere uitlaat
- zwaardere koeling (radiateur, expansietank, slangen, dubbele koelfans)
- andere versnellingsbak met zwaardere vliegwiel en koppeling
PS. Een BX turbodiesel is altijd een 1769 motor. Een 19 d hefet een grotere cilinderinhoud. Maar goed, de 1905 cc is op de ZX en Xantia ook geleverd als turbodiesel en voor zover ik weet is daar qua principe niet gek veel anders dan de 1769 cc turbo variant.
Zoals je ziet is er nogal wat aangepast.
De brandstofpomp, spruitstukken en turbo moet je beslist hebben om het uberhaupt aan de gang te krijgen. Intercooler is ook wel wenselijk voor het rendement.
De overige interne zaken in het blok zorgen dat het ook op de lange termijn heel kan blijven.
Comprssie van turbodiesel en niet turbodiesel is hetzelfde.
Dit zijn OF leuke hobbyprojectjes als betrouwbaarheid geen hot issue is. Wil je serieus meer power, ga dan voor een kant en klaar 19 TD blok uit een sloper, met een goeie staat van dienst.
mpostma schreef:Compressie van turbodiesel en niet turbodiesel is hetzelfde.
...........
Ehh…..volgens mij niet hoor, Marten
Scheelt 1 bar druk…..22 (turbo-D) om 23 (gewone D) dus.
Maar je kunt het verwaarloosbaar noemen.
Bram schreef:mpostma schreef:Compressie van turbodiesel en niet turbodiesel is hetzelfde.
...........Ehh…..volgens mij niet hoor, Marten
Scheelt 1 bar druk…..22 (turbo-D) om 23 (gewone D) dus.
Maar je kunt het verwaarloosbaar noemen.
Ok. Maar het verschil is idd wel redelijk gering. Voor zover ik weet zijn de koppen allebei volkomen vlak. Wellicht iets diepere zuigers bij de turbodiesel of een iets grotere wervelkamer.
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Het verschil is idd erg klein… vraag me af of dat iets met de turbo te maken heeft of dat het een andere overweging was. In principe gaat diesel niet pingelen, dus 1:23 zou ook geen probleem moeten zijn… nouja, misschien was er een andere technische reden voor.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!