de benzine meter van mijn zx 1.4I van april 1996, is een optimist.
hij geeft veel te veel aan. en bij een bocht naar rechts lijkt het alsof hij op het juiste peil zit. nu zie ik onder de achterbank in het midden op de benzine tank een draaidop. Is dit de bevestiging van de vlotter ? : ,zou je die ongestraft eruitt kunnen draaien en “bijstellen” of schoonmaken o.i.d. : :
dit rijd een stuk lekerder dan een sierra
Is vlgs mij standaard bij een Citroën, tot de helft van de tank klopt het redelijk daarna geeft hij te weinig aan. Bij mij brand het lampje tank leeg terwijl er dan maar ca 43 l ingaat wilzeggen dat er nog 11 Lin zat à 18 km oftewel nog minimaal 200 km had kunnen rijden.
Dat er bij bochten meer of minder aangewezen word is logisch gezien het schuinhangen in de bocht. (Bij de Xantia Activa zal dit waarschijnlijk niet zo zijn)
Ook bij andere Citroën waarin ik heb gereden klopt de brandstofmeter niet.
Ik ruij dan ook altijd op de dagteller.
Visa 11 RE 1986 1996-1999
ZX 19D Reflex 3 drs 1996 1999-heden
zx19d schreef:(Bij de Xantia Activa zal dit waarschijnlijk niet zo zijn)
offtopic: volgens mij wel…
Zo’n activa nodigt uit tot vlotte bochten: middelpuntsvliedende kracht.
Ja, de benzinemeter in een Citroën is niet het dashbordinstrument dat uitblinkt door betrouwbaarheid en eh.. enige mate van “constantheid”.
Als ik per ongeluk wat bruusk optrek met mijn Xantia, en de voorraad is tegen het laatste streepje aan, gaat het reservelampje soms branden door de plotselinge beweging, en blijft bij een daaropvolgende stabiele rit op de snelweg ook gewoon branden. Als ik bij vertrek voor de terugreis enige tijd later het contact aanzet, blijft het lampje uit
Dat gevoel van willekeur bij de werking van de benzinemeters is bij mijn BX en mijn andere Citroëns niet anders (geweest)
Hans
Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville
Er zijn mensen die bij elke tankbeurt hun km-stand opschrijven, en dan kijken wanneer ze moeten tanken.
Rijden die misschien in een type 2CV waar geen benzinemeter in zit?
Hans
Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville
nee,
in een met een meter die niet meer werkt…
ja ken het ook proberen terug te maken…
de meter in de berlingo van mn ouders kan er ook wat van, eerst staat ie net onder de helft…..
parkeer je ergens, tijdje later rij je weg, staat ie weer boven de helft….
De meter in mijn ZX gedraagt zich ook erg vreemd. Meestal kan ik na het tanken zo’n 150 km rijden voordat de meter zich beweegt. Als de meter uitendelijk niet meer op zijn maximum staat beweegt hij mee met optrekken, afremmen en bochtenrijden, wel tot 1/4 van de schaal.
Als uiteindelijk het lampje aan gaat kan ik zo’n 40 liter tanken. Als het lampje aan blijft kan ik tegen de 50 liter tanken en veel leger moet ik de tank niet laten gaan anders begint de auto in de bochten te sputteren.
Binnenkort ga ik toch eens de tank openmaken om te kijken of er wat verkeerd zit.
Peugeot 404 cabriolet 1966
ZX 1.8i Furio Orga 5971, 258.116 km (verkocht)
Fiat Punto Evo 1.3 diesel 2010
Zien waar je geld naar toe gaat?
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003
- ID/DS D-Super
XM is al net zo slecht in de laatste helft.
Re: onbetrouwbare benzine meter
zx geluk schreef:de benzine meter van mijn zx 1.4I van april 1996, is een optimist.
hij geeft veel te veel aan. en bij een bocht naar rechts lijkt het alsof hij op het juiste peil zit. nu zie ik onder de achterbank in het midden op de benzine tank een draaidop. Is dit de bevestiging van de vlotter ? : ,zou je die ongestraft eruitt kunnen draaien en “bijstellen” of schoonmaken o.i.d. : :
Als ik het goed begrijp zal ik hiermee moeten leren leven tenzij de tank öpen “kan
dit rijd een stuk lekerder dan een sierra
Is idd een bekend probleem. Hier is overigens al een keer een takje over geweest waar ongeveer iedereen die in die tijd al poste, bevestigde dat de benzinemeter een ramp is.
Die van mij ook Vrijdag moest ik met de auto naar mijn werk, en kon ‘s ochtends niet mijn portomonee vinden. Ik in de auto (40km heen en 40 terug) stap in en zie dat de meter op het eerste rode streepje staat. Rustig rijden, je hebt immers een groot probleem als je zonder geld en zonder benzine komt te staan. Affin, onderweg veel file, dus binnendoor gegaan op een gegeven moment, wat 10km om is en veel stoplichten heeft die je altijd allemaal tegen hebt. Terug weer veel file, en na dus dankzij omrijden 100km stadsverkeer rijden (file) moet je toch wel wat benzine hebben verbruikt. NEE, METER STAAT HOGER ALS TOEN IK WEGGING(!?!?!?!?) Ik stond weer op dezelfde parkeerplaats dus het kan niet aan schuin parkeren ofzo liggen.
Ook als het lampje gaat branden Dit is altijd heel even, dan gaat hij weer 50km uit, voordat het lampje weer aangaat, om daarna wel aan te blijven totdat je weer tankt.
Het kan nog leuker zoals met mijn lease 306, waar volgens de dealer geen lampje inzit (vreemd?) .
Dit nadat ik had geklaagd dat ik het lampje nooit heb zien branden als de tank al redelijk leeg is.
Dus ik ben een keer gaan tanken toen er redelijk wat kilometers op de dagteller stonden en nog steeds geen lampje dat ging branden, er ging 62,5 liter Diesel in
Knap hoor als er volgens het instructieboekje een tank in zit met een capaciteit van 60 liter en bij een niveau van 6 liter zou het lampje moeten gaan branden.
Tja bij is de benzine meter nou ook niet echt geweldig. Inderdaad blijft de meter heeeel lang op vol staan. Soms wel 160 kilometer
Als de tank leeg is en lampje brandt gaat er bij mij ook maar 42 liter in. En dan heb ik echt al bijna 100 kilometer doorgereden sinds t lampje vooor 1st aanging. Maar dan gooi je hem toch vol en je stapt dan in je auto zet de motor aan en zie je dat de meter op laag blijft staan
De 1ste keer begon ik aan mezelf te twijfelen…........
Het duurt vervolgens ongeveer 15 minuten voordat de meter toch langzaam aan omhoog begint te kruipen….
Giel
ZX-Cruiser schreef:Heb wel in de Furio van Gompy gezien hoe erg het kan zijn, ff afrit pakken met scherpe bocht en de tankmeter gaat gewoon precies mee met de bocht
Precies zo reageert die van mij ook.
giellie schreef:Maar dan gooi je hem toch vol en je stapt dan in je auto zet de motor aan en zie je dat de meter op laag blijft staan
Dat heb ik een keer gehad, maar dat was bij het starten. Bleef de benzinemeter meer dan 10 seconden op 0 staan terwijl er toch veel meer in zat.
Peugeot 404 cabriolet 1966
ZX 1.8i Furio Orga 5971, 258.116 km (verkocht)
Fiat Punto Evo 1.3 diesel 2010
Zien waar je geld naar toe gaat?
Ik denk dat een hoop problemen die te maken hebben met het onnauwkeurig aangeven van de brandstof te maken hebben met de vlotter in de benzine meter. Ik had namelijk ook gedonder met het brandstof niveau in mijn 309, nadat ik de tank een keer iets te leeg had gereden blijf hij op leeg hangen. Die sensor onder de achterbank vervangen en het probleem was over. Die oude sensor zag er niet meer uit, vlotter bleef steken omdat het weerstands draad waar de vlotter overheen bewoog onderaan los was gelaten.