Hallo.
Had ff de C5 uitgelezen.
En een live data registratie.
Nu vraag ik mij alleen af wat het allemaal betekent.
Iemand die mij verder helpt?
Apk afgekeurd op uitlaatgas.
Had in het verleden codes P0410 en P0420.
Die opgeslagen op de pc,toen gewist en niet meer teruggekomen.
Keuringstation zegt nu de katalysator vervangen.
Klopt dat of misschien een lambdasonde kapot?
Hieronder wat live data.
Het is een 2.0 16V RFN (EW10J4) 2002 automaat AL4 op lpg-G3
Km-stand 250.000 km
——————43——————
DTC_CNT 0
FUELSYS1 OL-Drive
FUELSYS2 —
LOAD_PCT(%) 2.4
ECT(°C) 86
SHRTFT1(%) 5.5
LONGFT1(%) 14.8
MAP(kPa) 33
RPM(rpm) 934
VSS(km/h) 29
SPARKADV(°) 2.0
IAT(°C) 15
TP(%) 20.4
AIR_STAT UPS
O2SLOC B1S12—B2S——
O2B1S1(V) 0.800
SHRTFTB1S1(%) 0.0
O2B1S2(V) 0.055
SHRTFTB1S2(%) 99.2
OBDSUP EOBD
MIL_DIST(Km) 0
——————44——————
DTC_CNT 0
FUELSYS1 CL
FUELSYS2 —
LOAD_PCT(%) 29.0
ECT(°C) 86
SHRTFT1(%) 6.3
LONGFT1(%) 9.4
MAP(kPa) 90
RPM(rpm) 2278
VSS(km/h) 34
SPARKADV(°) 15.0
IAT(°C) 13
TP(%) 30.6
AIR_STAT UPS
O2SLOC B1S12—B2S——
O2B1S1(V) 0.835
SHRTFTB1S1(%) 0.0
O2B1S2(V) 0.505
SHRTFTB1S2(%) 99.2
OBDSUP EOBD
MIL_DIST(Km) 0
——————45——————
DTC_CNT 0
FUELSYS1 CL
FUELSYS2 —
LOAD_PCT(%) 18.8
ECT(°C) 86
SHRTFT1(%) 0.0
LONGFT1(%) 9.4
MAP(kPa) 65
RPM(rpm) 1956
VSS(km/h) 42
SPARKADV(°) 39.0
IAT(°C) 12
TP(%) 18.8
AIR_STAT UPS
O2SLOC B1S12—B2S——
O2B1S1(V) 0.240
SHRTFTB1S1(%) -6.3
O2B1S2(V) 0.110
SHRTFTB1S2(%) 99.2
OBDSUP EOBD
MIL_DIST(Km) 0
Van OBD2 wiki:
MIL -= mailfunction indicator light
MIL_DIST = afst gereden sinds MIL aanging
ECT engine coolant temp
SHRTFT1 short term fuel trim
LONGFT1 long term fuel trim => 9% is vrij hoog dacht ik , kan duiden op tekort aan gas => gasdrukregelaar of verdamper of injectoren leveren onvoldoende gas
RPM toeren
MAP inlaat druk
SAPRKADV is ontstekingsvervroeging
LOADPCT belasting (idle is 2,4%)
IAT intake air temperature
VSS vehicle speed
TP Throttle position
O2SLOC Oxygen sensors present location (Bank 1 Sensros 1 & 2 bank 2 none
O2B1S1 oxygen sensor Bank 1 sensor 1 voltage (lambda 1)
SHRTFTB1S1 short term fuel trim sensor 1
O2B1S2 idem sensor 2 (lambda 2)
SHRTFTB1S2 idem sensor 2 (deze waarde van 99,2& lijkt me inderdaad fout)
De P0420 betekent ook katalysatorfout. Het MM constateert op sensor 2 (dat zal wel de 2e lambda zijn) een veel te hoge waarde, en constateert dat de kat stuk is.
Mijn diagnose zou zijn dat of de kat of de 2e lambda stuk is. En dit is vrijwel altijd vervolgschade, waarbij de long term fuel trim mij doet vermoeden dat er iets met je gas niet lekker zit.
Wat natuurlijk ook kan zijn is dat je 2e lambda stuk is..
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) en upgrade naar RT6
Verbruik 8,8l/100 Voorheen Ph2V6: 10,9l/100
Bedankt voor Uw bericht.
We zijn erachter gekomen dat de katalysator defect is.
Hier is(na visuele inspectie)uit gebleken dat er aan de kat is gelast.
Zal waarschijnlijk ooit gerammeld hebben of zo.
deze wordt dus vervangen…..........
Op benzine zijn de waarden van SHRTFTB1S2 vrijwel identiek.
De lambdasondes worden ook vervangen(heb ik nog liggen)
In ieder geval bedankt.
Moet er bij vermelden dat dat auto overigens op zowel lpg als benzine gewoon erg goed rijdt en trekt.
Loopt mooi stationair en reageerd op het pedaal zoals het hoort.