Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
van de voorpagina
Van 6 tot en met 10 februari vindt in ParisExpo bij de Porte de Versailles Frankrijks belangrijkste oldtimerbeurs van het jaar plaats: Rétromobile. Dit is een beurs voor mensen die echt iets over hebben voor hun hobby. Ook klassieke Citroëns in topstaat wisselen er voor onbekende bedragen van eigenaar. Bij Citroën zelf en bij de clubs schijnt de zomerzon al: het thema is “open rijden”.
Rétromobile beslaat twee hallen. In hal twee vind je onderdelen, automobilia en clubs die het zonder de ondersteuning van hun fabrikant moeten doen. Bij de onderdelen gaat het gemoedelijk toe, zoals dat ook van andere beurzen bekend is: ouderwets wroeten in de bakken. Bij de automobilia wordt het al ernstiger. Ten eerste valt de overweldigende hoeveelheid op, direct daarna de bovengemiddelde kwaliteit. Nog nooit eerder heb ik zoveel modellen van de Jouets Citroën gezien. Hun zeldzaamheid vertaalt zich in deftige prijzen.
In hal drie vind je het serieuze werk. Hier moet je zijn als je op korte termijn aanzienlijke sommen in klassiekers wilt investeren. Ze staan er te kust en te keur: voor- of naoorlogs, in volledig originele staat of met veel tijd en moeite tot perfectie gerestaureerd, met een prijskaartje van meerdere tienduizenden of zelfs van meerdere honderdduizenden. Hier kopen mensen een klassieker waarvan de prijs een ondergeschike rol speelt. De meesten spreken Frans, maar er valt ook veel Italiaans, Spaans en Engels te horen. “I really like that one, honey. Look at that color and those lines”, zegt een Amerikaanse tot haar begeleider, op een geweldige Aston Martin wijzend. Zou ze hem gekregen hebben?
Wat doet Citroën temidden van zoveel exclusiviteit? Citroën laat zich er zien en kán zich er laten zien. De stand van het merk neemt een prominente plaats in hal 3 in. Alles draait er om open rijden. Op de voorgrond staan een DS 19 Décapotable uit 1964 en een B12 Torpédo uit 1926. Daarachter het studiemodel C5 Airscape uit 2007 en een DS3 Cabrio uit 2013. Zowel de oude als de nieuwe Citroëns krijgen van het publiek veel belangstelling. Ook in de ruimtes voor de clubs wordt open gereden. Bij de SM Club de France staat een Espace en ook de DS- en Traction-clubs kunnen volop meedoen. De 2CV en de Méhari voelen zich volkomen in hun element tussen de andere stoffen daken. De CX Club de France heeft een Orphée-bezitter kunnen strikken om zijn bijzondere voertuig ten toon te stellen.
Bij de handelaren en restauratiebedrijven staan eveneens Citroëns die gezien mogen worden. Philippe Losson, dé specialist in DS’en met lage kilometerstanden stelt een ID break ten toon. Terwijl op Citroën-Forum.nl nog gediscussieerd wordt hoe duur die wel niet zou zijn, ligt het kaartje “vendue” (verkocht) al onder de ruitenwisser. Lukas Hüni is een oldtimerhandelaar uit Zürich. Hij heeft een indrukwekkende collectie DS’en meegenomen, waaronder enkele heel vroege in schrille kleuren die de jaren ’50 in herinnering roepen. Ook Excellence Auto Collection pakt uit met een paar zo goed als nieuwe DS’en, zoals een 23i.e. Prestige. De beroemdste Citroën-restaurateur, Vincent Crescia, is via de eerder genoemde Zwiterse handelaar goed vertegenwoordigd. Slechts een Citroën-restauratiebedrijf heeft zelf een stand gehuurd: DS Sensation. Ze tonen een CX 25 GTi Turbo2 die bijna even grondig aangepakt is als de Prestige van forummer “F.SvM”, bijna…
Het is heerlijk om te zien hoe Citroën heel zelfbewust een grote plaats inneemt tussen de prestigieuze klassiekers. Als je van plan bent een DS in topstaat te kopen, dan is een bezoek aan Rétromobile een must. Je kunt er nog tot en met zondag 10 februari terecht.
tekst en foto: RensKorevaar
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Hmmmm…watertandendknarsend….ik zou dat wel willen zien, maar niet de tijd….en ook niet het geld
hélas
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Met de TGV is het minder duur dan je denkt .
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
hahaha ja…..die diesel lukt ook nog wel…maar als je dan eenmaal daar bent….
ps beetje klooien aan zon ding is veel leuker… en zelfs dan kom ik tijd tekort….
goed verhaal btw en ik zou het echt wel willen zien
zit even te kijken op die resto bedrijven die je noemde…wat een arrogance zeg…die van Huni is under construction….die van Excellence loopt uit beeld….
ze moeten wel goed zijn, geen twijfel aan..
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
DS Sensation heeft wel een informatieve site. Hier zijn foto’s van de CX die op de beurs staat: http://dssensation.com/restauration_dune_cx_gti_turbo_2.html
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
vraag me dan meteen af hoe deze biz werkt….clubs….onderdelen leveranciers dat snap ik…restaurateurs reparateurs moeten het het met hun handen verdienen….uren…economie zit niet mee
hobbyisten betalen behoorlijke prijzen als ze zaken moeten vervangen
hoe werken topbedrijven en verkopen ze ook nog wat?
ok zo maar wat gedachten
het is leuk werk, maar misschien toch maar niet je werk van maken?
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Tja - er blijven blijkbaar altijd liefhebbers met geld. Of het op dit moment ook nog voor investeerders slim is om in rollend ijzer te beleggen ... Er zijn maar zat mensen die zo’n auto als belegging zien.
Leuk verhaal, Rens.