Goedemorgen,
Ik heb recent een gebruikte Citroën C5 (oktober 2002) aangeschaft. Het is een 2.0 16V Automaat op LPG G3. Nu valt mij op dat het verbruik erg hoog is. Ik kom in de stad niet verder dan 1:7 en op de snelweg (bij 120 km/h) niet verder dan 1:9.
Mijn vorige auto een Peugeot 406 break (die ook nog eens zwaarder is) reed zonder problemen 1:10.
Zijn dit normale cijfers voor dit type C5? Heeft iemand ervaring met dit probleem en zijn er misschien oplossingen (buiten het laten uitlezen) voorhanden?
Alvast bedankt voor jullie hulp.
Had je 406 ook een automaat?
Automaten lusten natuurlijk wel een beetje meer, zeker in de stad.
Ik neem trouwens aan dat je je waarden bepaalt op basis van getankte liters en gereden kilometers? De boordcomputer geeft namelijk aan wat hij denkt aan benzine te gebruiken.
Ikzelf rijd met mijn (handbak) tussen de 1 op 10 en 1 op 13 (1op10 in de winter: denk eraan: koud!, 1 op 13 in de zomer). Ik rijd meestal langere stukken.
Mijn vrouw zit echter met vooral stadsverkeer en net buitengebied eerder in de buurt van de 1 op 8, maar die heeft ook wat meer moeite met laag in de toeren rijden.
Kijk anders eens op http://www.c5club.nl Daar zijn schatten informatie over de C5 te vinden (net als veel gebruikers van hier).
Heb je ook al eens gekeken op sprittmonitor en daar gezocht op de C5 op LPG. Daar zul je ook heel veel verbruiksgegevens vinden.
Nee, de 406 was handgeschakeld. Ik begrijp wel dat automaten meer drinken dan handgeschakelde voituren, maar een afwijking van meer dan 30% (ook bij spritmonitor) vind ik wel erg veel.
Ik heb meer dan 1 keer gemeten op basis van getankte liters en gereden kilometers.
Zou er een technisch defect kunnen zijn dat het hoge verbruik verklaart?
Totaal aantal Berichten: 6168
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Dat kan. Eerst uitlezen, dan verder kijken.
Tja, je zit niet eens zo gek veel hoger dan mijn vrouw met handbak…
Je rechtervoet is toch vooral bepalend voor het verbruik van een auto, maar ik rij een C5 break 2.0i 16v automaat (2007) op LPG en met gemiddeld zal ik net de 1 op 9 halen.
Mijn vorige C5 berline (2002) was een schakel 2.0i 16v op LPG en hiermee haalde ik de 1 op 10 ook net niet.
Ik moet er bij vermelden dat ik een stevige, niet zuinige rijstijl heb.