Totaal aantal Berichten: 7814
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Safoci schreef:start/stop onzinsysteem. En gevaarlijk.
Start/stop gevaarlijk? Verklaar je nader?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Dat zal ik nader uitleggen, maar zonder overzichtsfoto’s wordt dat moeilijk, dus met een paar plaatjes erbij van de locatie waar ik gewezen werd op de GEVAREN van start/stop
Ik kom (zie Streetview foto) van waar de haaietanden staan en moet dan naar links (de streetview foto is dus in tegenovergestelde richting genomen.
Je ziet daar dus dat je rechtdoor kunt en een sorteervak naar links hebt om de weg waar ik vandaan kom (de Tractaatweg) op te rijden.
Omdat rechtdoorgaand verkeer tegenwoordig niet meer helemaal langs het kanaal kan rijden, gaan de meesten linksaf.
Echter werd door de linksafslaande auto mijn zicht geblokkeerd op een rechtdoorgaande auto en die had ik dus niet gezien.
Ik sta dus te wachten voor de haaietanden aan de T-splitsing waar N686 staat
Omdat de linksafslaande sowieso vaart verminderde en dat ook moest doen kon ik daar met gemak voorlangs.
Tot die auto (die ik niet kon zien/over het hoofd zag) die rechtdoor ging ineens opdoemde met NIET geminderde vaart.
BAM (trap op de rem voor de noodstop). Motor stil!!!! En dat wil je op zo’n moment echt niet.
Ik stond met mijn neus al voorbij de middellijn, maar er voorlangs schieten ging niet meer omdat ik daar geen gang genoeg voor had.
Dus ik wil hem in zijn achteruit gooien (daar heeft ie al een paar seconden voor nodig en dan moet de motor ook nog eens aanslaan (nog een seconde)
80 km/u = 22.22 m/sec. Als die auto dichterbij was geweest dan 66 meter was het dus gewoon BOEM geweest.
Een auto zonder start/stop gooi je in zijn achteruit, je geeft een prop gas (wel ff kijken of je wel achteruit kan) en weg ben je.
Hoewel ik best wil toegeven dat het gewoon een inschattingsfout van mij was, weet ik ongewenste situaties ook wel vlot ongedaan te maken. Maar met een actieve start/stop gaat dat dus niet snel genoeg.
Dus tegenwoordig laat ik direct na het starten de melding ECO NIET ACTIEF verschijnen.
Bij wijze van hoge uitzondering heb ik het vandaag niet uitgezet. En voor het verbruik maakt het ook niet uit. Ik heb het gemeten. maar goed dat wordt toch door de baas betaald
Leg me ook eens uit waarom als je met start/stop geactiveerd rijdt, de motor terug aanslaat als je de (linker)deur open doet en/of je gordel los doet?
Daar zie ik helemaal het nut al niet van in.
Ik weet niet hoe het systtem werkt bij Citroen. Maar bij een Skoda heb ik eens mee gereden. Maar daar stopte de motor pas op het moment dat de auto uit zijn versnelling was gezet en de koppeling weer omhoog was gekomen. Op het moment dat de koppeling weer werd ingetrapt startte de motor weer. In de tussentijd had ik de auto ook al weer in de versnelling. Wat ik me dus afvraag is waarom je motor eigenlijk afsloeg. Of werkt het start/stop systeem op een andere manier? Want het lijkt me toch niet gewenst dat de motor op ieder moment zomaar kan afslaan. Wellicht dat het bij een automaat anders werkt.
C4 1.2 Pure Tech Shine van 2016.
16 inch “Boston” velgen met winterbanden.
16 inch “Boston” velgen met zomerbanden.
Het is een “automaat” en omdat ik de rem intrapte en tot STILSTAND kwam, sloeg de motor af.
Die slaat terug aan zodra je de rem loslaat, maar aangezien wisselen van verzet elektronisch geregeld is, heb je zelf geen invloed op het tempo waarmee de “koppeling” daadwerkelijk aangrijpt en de bak in de gewenste versnelling (achteruit) gezet wordt. Bij een handbak bepaal je dat met de snelheid waarmee je de koppeling laat opkomen. EN de hoeveelheid gas die je geeft.
Dat gaat dus niet bij een ESG (want volgens mij is het dat)-bak.
Die “denkt” voor jou.
En je kunt wel flipperen, maar dat werkt alleen in de vooruit versnellingen. Dus een alternatief om hem vliegensvlug in zijn achteruit te zetten is er niet
Totaal aantal Berichten: 43325
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Kunnen we aub NU weer on-topic?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 196
Geregistreerd: 06-01-2007
- C4 (2004-heden) 110 eHDI EGS Ligne Business
- C2 1.4 Attraction
Het starten van de motor als je de deur opent, is om je te attenderen dat de motor door het start/stop systeem uit is gezet. De motor kan namelijk altijd automatisch starten al de computer dat nodig vindt.
Het zelfde geldt als je de electrische handrem aantrekt, als de motor door het start/stop systeem is uitgezet. Zodra je de handrem handmatig aantrekt, start de motor. Veiligheidsriem los? hetzelfde—> de motor start.
Allemaal veiligheid mechanismen die ervoor zorgen dat je de motor bewust uitzet met de sleutel.
En het start/stop systeem gevaarlijk, omdat een situatie verkeerd wordt ingeschat???? Vind ik een vreemde conclusie.
Dat het start/stop systeem niet bijdraagt aan een zuiniger verbruik, ben ik helemaal met je eens. Maar in de bijtelling scheelt het me elke maand een hoop euries. Je moet wel minstens 15 minuten stilstaan met een draaiende motor wil je dat op de boordcomputer terug zien.
Maar elke minuut dat de motor niet draait als je stilstaat is meegenomen. Zeker als je bedenkt dat het een enorme vracht CO2 scheelt als alle auto’s een start/stop systeem hebben.