1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Start-stopsysteem zinnig of onzinnig?
Safoci
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 51
Geregistreerd: 05-02-2013

Gepost: 08 februari 2013 11:10 PM

Omdat ik in dit topic antwoordde op de vraag waarom ik een start/stop systeem gevaarlijk vind, maar het daar niet precies thuishoort, ben ik dit draadje maar gestart.

Safoci schreef:

Dat zal ik nader uitleggen, maar zonder overzichtsfoto’s wordt dat moeilijk, dus met een paar plaatjes erbij van de locatie waar ik gewezen werd op de GEVAREN van start/stop

Ik kom (zie Streetview foto) van waar de haaietanden staan en moet dan naar links (de streetview foto is dus in tegenovergestelde richting genomen.
Je ziet daar dus dat je rechtdoor kunt en een sorteervak naar links hebt om de weg waar ik vandaan kom (de Tractaatweg) op te rijden.
Omdat rechtdoorgaand verkeer tegenwoordig niet meer helemaal langs het kanaal kan rijden, gaan de meesten linksaf.
Echter werd door de linksafslaande auto mijn zicht geblokkeerd op een rechtdoorgaande auto en die had ik dus niet gezien.
Ik sta dus te wachten voor de haaietanden aan de T-splitsing waar N686 staat


Omdat de linksafslaande sowieso vaart verminderde en dat ook moest doen kon ik daar met gemak voorlangs.

Tot die auto (die ik niet kon zien/over het hoofd zag) die rechtdoor ging ineens opdoemde met NIET geminderde vaart.
BAM (trap op de rem voor de noodstop). Motor stil!!!! En dat wil je op zo’n moment echt niet.
Ik stond met mijn neus al voorbij de middellijn, maar er voorlangs schieten ging niet meer omdat ik daar geen gang genoeg voor had.
Dus ik wil hem in zijn achteruit gooien (daar heeft ie al een paar seconden voor nodig en dan moet de motor ook nog eens aanslaan (nog een seconde)

80 km/u = 22.22 m/sec. Als die auto dichterbij was geweest dan 66 meter was het dus gewoon BOEM geweest.

Een auto zonder start/stop gooi je in zijn achteruit, je geeft een prop gas (wel ff kijken of je wel achteruit kan) en weg ben je.

Hoewel ik best wil toegeven dat het gewoon een inschattingsfout van mij was, weet ik ongewenste situaties ook wel vlot ongedaan te maken. Maar met een actieve start/stop gaat dat dus niet snel genoeg.
Dus tegenwoordig laat ik direct na het starten de melding ECO NIET ACTIEF verschijnen.
Bij wijze van hoge uitzondering heb ik het vandaag niet uitgezet. En voor het verbruik maakt het ook niet uit. Ik heb het gemeten. maar goed dat wordt toch door de baas betaald Very Happy

Leg me ook eens uit waarom als je met start/stop geactiveerd rijdt, de motor terug aanslaat als je de (linker)deur open doet en/of je gordel los doet?
Daar zie ik helemaal het nut al niet van in.


Om niet te dubbelposten, herhaal ik de commentaren die ik in dat andere topic gegeven heb hier niet.
Helaas is er hier geen afdeling “auto’s algemeen”, want het zit op meer merken.
Maar omdat de auto waar ik van de baas mee mag spelen een Berlingo is, zet ik het hier maar neer.
Ook maar even de slashes uit de topictitel gehaald, ik weet uit ervaring dat sommige php scripts daar niet van houden, maar ik had blijkbaar geen duidelijke topictitel ingevoerd.
Terwijl hij bij mij toch echt zonder gekke dingen op het scherm kwam.

@Knarfield

En het start/stop systeem gevaarlijk, omdat een situatie verkeerd wordt ingeschat???? Vind ik een vreemde conclusie.

Tot je het zelf meemaakt en een auto (of nog beter een vrachtauto) op kruissnelheid op je af ziet komen en je zit in zijn “vaarwater” en als de wiedeweerga wil MAKEN DAT JE WEGKOMT!!!
Vergelijk het met jezelf vastrijden of stilvallen (zonder dat je door rood gereden bent, want dan ben je gewoon een ***)  op een spoorwegovergang en de Fyra (eh ik bedoel de Hondekop) komt in sneltreinvaart op je afgestormd
Snel uitstappen is dan ook nog een optie…Je hebt dan wel een smallere auto.

Profiel  
 
jakkerma
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 546
Geregistreerd: 23-01-2005

- Berlingo Berlingo 1.9D WJY DW8
Gepost: 09 februari 2013 12:03 PM
  [ # 1 ]

Ik weet niet hoe snel het start systeem reageert nadat ie gestopt is, in geval
van een nood situatie.
Mijn Berlingo en de japanner hebben het niet.
Maar kan het niet worden uitgeschakeld? Lexia?

Citroen Berlingo 1.9D bestel uit 2004 nieuw, nu 290k km, en eigenlijk probleemloos..
Citroen Berlingo 1.6i Een ouwe Subaru Forester is toch beter…

Profiel  
 
Safoci
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 51
Geregistreerd: 05-02-2013

Gepost: 09 februari 2013 12:28 PM
  [ # 2 ]

De auto is niet van mij, maar van de baas.
Ik denk dus dat ik weinig kans maak en blijkbaar (van een kennis gehoord die zelf een garage heeft) mag het ook niet permanent worden uitgeschakeld vanwege de fiscale voordelen (bijtelling en evt BPM) die je erop kunt krijgen.
Ik rijd er niet privé mee, dus voor mij doe dat niet ter zake.
Daarom werkt het systeem zo, dat het altijd opnieuw wordt geactiveerd als de motor met de sleutel afgezet is geweest.


Hoe snel het systeem reageert in geval van een noodsituatie? Te traag…
Hij moet namelijk 3 dingen doen:

1: Motor starten
2. Bak in juiste verzet (R) zetten (hij moet nog even nadenken nadat je de selectie gemaakt hebt)
3. Aandrijving op gang brengen en dat gaat ook nog met de nodige slip gepaard.

En dan gaat-ie eindelijk eens rijden.

Profiel  
 
hakoek
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 169
Geregistreerd: 18-06-2007

Gepost: 09 februari 2013 01:27 PM
  [ # 3 ]

Heb voor een jaar terug eens een BMW gehuurd met zo’n systeem. Geen mens die me vertelde dat het start/stop systeem erop zat en al helemaal geen uitleg. Daar staat uw auto met kenteken .. .. .. en de eerste de beste keer dat ik stop problemen. Of het uitgezet kan worden weet ik niet maar ik huur of koop nooit een auto met dat systeem. Dan maar een euro meer in de week aan brandstof.

Haal maar in, de brandweer knipt je er wel uit

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43309
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 09 februari 2013 03:06 PM
  [ # 4 ]

Over een paar jaar worden er geen auto’s meer zonder gemaakt. En dat is maar goed ook want een niet rijdende auto met een draaiende motor is complete verspilling. Wen er dus maar aan.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
puggie_205
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 161
Geregistreerd: 07-11-2005

Gepost: 09 februari 2013 03:30 PM
  [ # 5 ]

zo een systeem start ontzettend snel.
voordat ik mijn voet van de rem heb gehaald en aan het gaspedaal ben draait de motor alweer.
en de tijd die nodig is om een versnelling te kiezen ben je anders ook kwijt…

Profiel  
 
Safoci
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 51
Geregistreerd: 05-02-2013

Gepost: 09 februari 2013 03:48 PM
  [ # 6 ]

In normale situaties start hij snel genoeg, niet in het voorbeeld dat ik noemde.
Als je een handbak in zijn achteruit zet, staat hij ook direct in zijn achteruit, ook als de motor nog niet draait.
Bij de Berlingo moet eerst de motor draaien anders blijft hij gewoon staan in de “stand” waarin hij is stil gevallen.
Hoe weet ik dat? Bij vorst zet ik dat ding niet op de handrem maar in A of R.
Omdat ik het een keer vergat en hij in N stond, begon hij te rollen, dus ik draai aan het knopje, maar hij blijft vrolijk door rollen.
Gestart, teruggereden waar ie moet staan en stilgezet in A. En dan blijft hij wel “in zijn versnelling” staan als je de motor uitzet. Er zit geen P-stand op.

Als ik het knopje naar R draai en ik kijk in mijn spiegels (als het donker is), duurt het vrij lang voor de achteruitrijlichten gaan branden. daaruit concludeer ik ook dat het verrekte lang duurt eer hij zijn achteruit gevonden heeft.
ik vermoed ook dat de achteruitrijlichten aangestuurd worden via de CANBUS en niet via een ouderwetse schakelaar.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43309
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 09 februari 2013 03:58 PM
  [ # 7 ]

Ik zie het probleem nog steeds niet. Het is een prima systeem wat emissies behoorlijk kan beperken.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Safoci
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 51
Geregistreerd: 05-02-2013

Gepost: 09 februari 2013 04:07 PM
  [ # 8 ]

Ik ben geen bomenknuffelaaar. Wil niet zeggen dat ik al mijn rommel zoals velen uit het raam gooi.
Zoals die verstokte roker in zijn E-hdi die bij elk verkeerslicht zijn peuk uit het raam gooit.
Wat niet wil zeggen dat ik helemaal niet om het milieu geef.
Op de route die ik rijd (bedrijvenpost ophalen) is het systeem amper van toegevoegde waarde. Route is 52 km lang met 11 stops met 7 verkeerslichten en heb er behoorlijk lange stukken tussen zitten die overbrugd moeten worden naar het volgende adres.
Hij rijdt dus meer dan dat die stilstaat.
Files kennen we hier niet echt, behalve voor de twee bruggen die op mijn route liggen.
Cruise control wordt bijna altijd gebruikt.
Alleen niet in 30 km-zones, want dan werkt het niet. En de limiter is een onding, maar dat is off-topic

@Waterman, je ziet het probleem wel als je het zelf eens meemaakt….
En als dat probleem toevallig een vrachtauto is, zie je het zeker.
Maar die verstop je wat moeilijker achter een wat hogere personenauto zoals in mijn geval.
En ik wil echt wel toegeven dat het gewoon een stomme inschattingsfout was, maar ik wil een “potentieel probleem” wel zo snel mogelijk oplossen.
Ik had natuurlijk de neiging omdat ding te herstarten met de sleutel, maar dat gaat dus niet.
Allemaal tijdverlies op een moment dat je het echt niet kunt gebruiken.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43309
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 09 februari 2013 04:11 PM
  [ # 9 ]

Nog steeds heb je mij niet voldoende kunnen onderbouwen waarom het start/stop systeem onzin is. Ik lees alleen dat je een situatie hebt meegemaakt (door je eigen inschattingsfout) waarbij de bak te traag in z’n achteruit ging en de motor niet snel genoeg zou zijn aangeslagen.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Safoci
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 51
Geregistreerd: 05-02-2013

Gepost: 09 februari 2013 04:19 PM
  [ # 10 ]

Even cru:

Het verschil tussen leven en dood misschien?

Met een bekende slogan: Als elke seconde telt (verschil tussen wel en niet op tijd wegwezen)

Denk eens in meters per seconde in plaats van kms per uur Wink

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43309
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 09 februari 2013 04:21 PM
  [ # 11 ]

Tuurlijk, net als een elektrisch bedienbaar raam .. ja, je zal maar het water in rijden…

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Safoci
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 51
Geregistreerd: 05-02-2013

Gepost: 09 februari 2013 04:25 PM
  [ # 12 ]

Dat gaat gewoon open en met de snelheid waar die dingen tegenwoordig mee open gaan kan ik niet tegen slingeren.

Ik heb er wel vier in mijn auto…

Net een beetje gegoogled, bovenstaande bewering in dit bericht trek ik in.
Ik wil best wel eens mijn ongelijk toegeven :-p

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=22595.0

Verder rijd ik (nog) in dat andere eigenwijze merk. Ik ben net zo eigenwijs

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43309
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 09 februari 2013 04:32 PM
  [ # 13 ]

Als je er zo mee zit moet je je baas gewoon een andere wagen vragen. Want tja, het kan toch niet zo zijn dat jij tijdens werktijd geconfronteerd word met een leven/dood moment omdat je baas je een modern busje meegeeft… tijd voor een besteleend of een renault 4 bestel?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Safoci
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 51
Geregistreerd: 05-02-2013

Gepost: 09 februari 2013 04:38 PM
  [ # 14 ]

Nee, bakfiets.
Dan krijg ik een Jumper mee met handbak zonder start/stop.
Niet dat ik het erg vind om daarmee te rijden, maar die is een beetje oversized voor mijn route…
En ik vind die ouwe tomaat nou net zo lekker relaxed. In normale omstandigheden….

Profiel  
 
hogervp
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8162
Geregistreerd: 15-08-2004

- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
Gepost: 09 februari 2013 06:36 PM
  [ # 15 ]

Ik heb onlangs gereden met dit systeem en ik had eerst niet eens in de gaten dat de motor afsloeg en na loslaten pedaal weer aansloeg. Nog voordat je gas wil geven draait alles al.In een crisissituatie is dat anders natuurlijk, maar dan kan je hetzelfde overkomen met een auto zonder start-stop systeem. Als elke seconde telt kan er van alles gebeuren tenslotte. Als een start-stop systeem te traag is dan zou het niet worden ingebouwd volgens mij. Autoveiligheid is een groot issue tegenwoordig.

Patrick

Iemand nog doneren?

Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook