hoi mensen,
ik zal mee eerst even voorstellen ik ben julia bijna 24 jaar oud en rij al vanaf me 18e citroen zx eerst een 1.4 en nu een 1.6.
ik rij me veel plezier in me citroen maar heb nu het volgende probleem en weet niet hoe ik dit kan oplossen.
zodra ik me auto start en me pedaal intrap om weg te rijden lopen me toeren op en gaat me auto zelf bepalen hoeveel gas hij geeft.
de eerste keer dat dit me overkwam reed ik op de snelweg en vanaf 100 ging hij zelf naar de 120,
ideaal zou je zeggen maar helaas heb ik geen andere optie om af te remmen dan de vluchtstrook op en me motor uit te zetten.
weet iemand misschien hoe dit kan? of beter hoe ik kan zorgen dat dit niet meer gebeurd?
ik moet met me toeren onder de 30 blijven want vanaf daar stottert ie iets en gaat dan oplopen in toeren, ik merk ook dat als ik me motor in zijn vrij heb en hij doet het dat ik dan gegarandeerd de motor mol omdat hij blijft oplopen.
groetjes julia.
Klinkt wel een beetje als een automatische choke die een eigen leven is gaan leiden.
ja dat is een goed idee maar kan dat dan ook als ik al een half uur aan het rijden ben?
want me pedaal hangt dan ook onderin vast.
Wat bedoel je met vast? Dat het pedaal blijft hangen in een bepaalde stand?
Gaat het pedaal ook zwaar? Dat kan duiden op een geknikte of anderszins beschadigde gaskabel. Of wellicht schuurt de kabel ergens bij langs, waardoor hij niet mooi vrij loopt?
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Een automatische choke kan sowieso uitgesloten worden, want die heeft een ZX niet.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
nou het lijk idd net alsof me kabel ineens vast hangt me pedaal komt dan gewoon niet omhoog.
maar heb alles nagekeken en de kabel is niks mis mee en die klemt ook nergens dat is het vreemde.
hij gaat niet zwaarder, ik trap hem in en dan krijg ik hem gewoon niet meer terug ik kan hem nog wel een cm of 10 verder intrappen en dat gaat wel terug maar niet helemaa.
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Klinkt als een stappenmotor met kuren.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Wat Waterman zegt. Onlangs meegemaakt met onze Berlingo. Ontstond in de koude periode. Stationair toerental ging opeens naar circa 2000-3000 tpm. Schoonmaken gaf geen oplossing. Er zit nu een nieuwe in.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
ja dat klinkt idd als de stappenmotor,
helaas heb ik daar geen kennis van kan ik die ergens los verkrijgen en eventueel zelf vervangen?
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Wat ik begrijp uit de omschrijvingen is dat het pedaal soms niet terug omhoog komt. Kan dat wel door een stappenmotor komen?
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Lijkt me niet.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Totaal aantal Berichten: 1381
Geregistreerd: 31-10-2005
- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Bij een Xsara phase 1 zit de buitenmantel van de gaskabel met een ijzeren veertje ergens voor de gasklephuis geborgd. Mogelijk is dat bij de ZX ook zo al geweest, want die is technisch niet zoveel anders geweest.
Is dat wellicht los of weg of verkeerd vastgezet na wat gebeun? Dan kan de standhoogte van het gaspedaal ook wel eens raar zijn, of wegzakken.
Resultaat is een bij mij geweest indertijd, dat je geen ‘diepte’ meer heb om gas te geven..
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Midfriesland schreef:Wat ik begrijp uit de omschrijvingen is dat het pedaal soms niet terug omhoog komt. Kan dat wel door een stappenmotor komen?
zeker.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
kabel lijkt het mij niet te wezen vooral ook omdat het onder de 100 km niet voorkomt.
ik ga eens op zoek naar een stappen motor en die vervangen hopelijk lost dat het probleem op.
Van welk jaar is de ZX 1.6?
Als het de latere is (met BFZ motor, dus multipoint injectie), dan kan het de gaskleppositiesensor zijn die mechanisch blijft hangen. Daar heb ik zelf ervaring mee gehad.
Dan kan de stappenmotor in ieder geval niet de reden zijn dat het pedaal ook beneden blijft hangen, want deze heeft zo’n klein rond stappenmotortje die niet verbonden is met de gasklep.