Mijn met liefde bereden 1986 [model 1987] 1400 cc BX RE [5 versnelling in het blok. Prachtige simpele techniek met ketting als distributie] met nu ongeveer 95.000 km op de teller heeft wellicht nu een groot probleem .
Na afgelopen zomer een nieuwe snaar gemonteerd te hebben voor de hydrauliek aandrijving [de pomp] wilde ik de snaar deze week even naspannen [begon weer af en toe te piepen]
Tot mijn verbazing zat echter deze hydrauliek pomp nogal los, waarschijnlijk een bout losgetrild dacht ik . Na bijna 27 jaar kan dit ook wel, maar….........
Na inspectie bleek de hydrauliek pomp geheel van het motorblok [met bevestigings-ogen en bouten en al] gescheurd te zijn [de pomp hing nog op de snaar, de retourleiding en de hoofdleiding]
Ik heb toch een aantal bx én gehad in de loop van jaren maar dit heb ik nog nooit meegemaakt.
Zoveel heeft mijn trouwe makker nu toch niet gelopen [gekocht van de eerste eigenaar die de auto in zijn garage had staan] Ik rij er nooit met sneeuw en pekel mee en ik rijd de auto [ook al is het mijn enige auto] alleen puur voor mijn plezier
Wat nu ??
De auto is zonder vering en ik kan er niet mee wegkomen [wat lastig hij staat voor de deur in de grote stad]
Zit al te denken aan een noodvoorziening met wat ijzeren stangetjes de pomp tijdelijk vastmaken enzo.. om in ieder geval weg te kunnen komen.
Ik heb al lopen zoeken hier op het forum over dit onderwerp maar kan niets vinden hierover.
ik zou graag een aantal dingen willen weten
-zijn er mensen op dit forum bekend met dit toch wel bijzondere fenomeen of een verwijzing naar een site
-ik kan niet goed zien of de motorplaat aan de zijkant [distributiezijde] uit een stuk gegoten is . ik bedoel een geheel gegoten met de bevestigingogen waar dan weer de bouten doorheen gaan van de hydrauliek pomp er aan [ik hoop dit niet]
Of dat de bevestingsplaat voor de hydrauliek pomp los gemonteerd is op de motorplaat waar dan weer de hydrauliek pomp aan bevestigd is [dit hoop ik zeer]
-zijn er mensen die mij evt kunnen en willen helpen [fysiek of door meedenken] deze bx te behouden
Graag reacties
BX 1.4 serie 2 RE 1986
Totaal aantal Berichten: 1141
Geregistreerd: 24-10-2012
- XM 2.0i Turbo CT VSX Automaat
- Xantia 1.8i 16V Cituning
- GS/GSA X1
Wat vervelend!!!
Misschien makkelijk om te vermelden in welke stad je woont, misschien woont er een kenner in de buurt, die is wil komen kijken!
Veel succes, en op naar de snelle reparatie!
Life’s too short to drive without comfort!!!
Kan je misschien een foto maken om je verhaal te verduidelijken? Wel enorm vervelend!!
1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk
Dank voor het meeleven
rotterdam
foto maken is bijna niet mogelijk zal het proberen
groet
BX 1.4 serie 2 RE 1986
Die pomp zit met een losse beugel aan het blok gemonteerd:
En die zit gemonteerd op de 2 meest rechte ogen op het blok: (net linksboven de fotodatum)
Ik moet nog ergens zo’n losse beugel hebben liggen denk ik.
Als die bij jouw kapot blijkt te zien kun je mijn beugel op komen halen, in Capelle.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
basis bx
geweldig bedankt wat een opluchting dan is het door mij te repareren
mocht je de beugel hebben kan je mij een pm sturen om af te spreken
BX 1.4 serie 2 RE 1986