waarom is het slecht om met een koude dieselmotor op te trekken en niet met een benzinemotor ?
Re: optrekken met koude motor
Sigmund schreef:waarom is het slecht om met een koude dieselmotor op te trekken en niet met een benzinemotor ?
met een benzine is het net zo erg
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Re: optrekken met koude motor
citroenc2 schreef:Sigmund schreef:waarom is het slecht om met een koude dieselmotor op te trekken en niet met een benzinemotor ?
met een benzine is het net zo erg
lijkt me duidelijk..
wat ik me soms wel afvraag wanneer een motor nu echt helemaal warm is, en klaar is om hoge prestaties te leveren
Re: optrekken met koude motor
arjan_verkade schreef:
wat ik me soms wel afvraag wanneer een motor nu echt helemaal warm is, en klaar is om hoge prestaties te leveren
als de olie op temp is d8 ik…
maar niet iedere auto heeft een olietempmeter, dus houden ze de watertemp aan.
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Re: optrekken met koude motor
Tom Duckpower schreef:arjan_verkade schreef:
wat ik me soms wel afvraag wanneer een motor nu echt helemaal warm is, en klaar is om hoge prestaties te leveren
als de olie op temp is d8 ik…
maar niet iedere auto heeft een olietempmeter, dus houden ze de watertemp aan.
das dus mijn probleem
en olie is later warm als het water
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
ik heb geen temp meters
dus rijd vaak (echt koude motor = benzine) 15 min warm en dan mag ik van mezelf best wel gas iets verder intrappen
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Watertemperatuur aanhouden is, heb ik begrepen, gevaarlijk. water is al binnen 10 km op temperatuur, olie duurt langer.
Heb van mensen met olietempmeter begrepen dat je zeker op 30 tot 50 km moet rekenen.
Zie het trouwens sinds de laatste thermostaatwissel ook aan mijn watermeter: eerste 40 km staat water op 70, na ongeveer 40 km loopt ie langzaam op naar 80. En aangezien ik een (lekke) oliekoeler heb, zou het weleens een indicatie kunnen zijn (meet eigenlijk ook olietemperatuur met mijn watertemperatuurmeter).
ga er maar van uit dat je min 30 min moet rijden voor dat je olie echt warm is maar de meeste trappen an 5 min de auto al op zijn staart
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
tja je moet er wat voor over hebben
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
ik ben wel blij met die temperatuurmeters. water is in no time op temperatuur (relatief dan), olie duurt een stukkie. 30 kilometer lijkt me bij een bx overdreven, ik gok meer op 15 kilometer, maar ik zal er eens op letten.
slecht is het natuurlijk bij allebei (benzine en diesel) om te snel flink te belasten.
optrekken kan echter met allebei wel hoor
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
hel1 schreef:
optrekken kan echter met allebei wel hoor
Zeker nooit in een Xantia 1.9D gereden???
Watertemperatuur: binnen 10 minuten op 90 graden.
olietemperatuur: bij constant 90-100 rijden komt het niet boven de 70 graden uit. En dat duurt ZEKER een kilometer of 30-40 voor je olie goed op temperatuur is.
Rij ik constant 120 en harder dan loopt de olietemperatuur pas goed op naar een graad of 90 a 100. (half uur of meer 120 + rijden dus!)
Hou voor het mooie dus aan: half uur beetje doorrijden voor je kan trappen
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
EW schreef:hel1 schreef:
optrekken kan echter met allebei wel hoor
Zeker nooit in een Xantia 1.9D gereden???
nee, maar je wilt toch niet zeggen dat je daar niet mee op kan trekken als ie koud is hoe komen jullie dan weg?
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
hel1 schreef:EW schreef:hel1 schreef:
optrekken kan echter met allebei wel hoor
Zeker nooit in een Xantia 1.9D gereden???
nee, maar je wilt toch niet zeggen dat je daar niet mee op kan trekken als ie koud is hoe komen jullie dan weg?
er wordt bedoeld dat die gewoon erg traag is
arjan_verkade schreef:hel1 schreef:EW schreef:hel1 schreef:
optrekken kan echter met allebei wel hoor
Zeker nooit in een Xantia 1.9D gereden???
nee, maar je wilt toch niet zeggen dat je daar niet mee op kan trekken als ie koud is hoe komen jullie dan weg?
er wordt bedoeld dat die gewoon erg traag is
snap ik ook wel hoor
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Het blokkie in mijn Digit heeft er al 244K KM op zitten. Bij zo’n KM stand zijn de spanningen er wel een beetje uit en is het blok al lekker los. Naar mijn idee mag je dan wat eerder flink gas geven. Voordat ik vol vermogen vraag, ben ik stapsgewijs de motor steeds iets zwaarder aan het belasten waardoor de boel steeds iets sneller opwarmt. De meeste motoronderdelen die zware stress krijgen van te snel opwarmen, zijn wel goed opgewarmd zodra het water 90 graden is, IMHO.
Wel ververs ik de olie wat vaker. Is zowiezo slim.
Ik heb nog een warmtewisselaar liggen voor montage tussen oliefilter en blok, op die manier warmt je olie sneller op en wordt minder snel te heet. Nadeel is als je thermostaat kapot is, je olie ook echt koud blijft.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY