Soms komt alles in 1 keer:
De ax had een kapotte uitlaat, dus door de garage vervangen. Onderhoudsbeurt en remschoenen had ik zelf al gedaan.
Plots brandde het remlampje en dacht ik versleten voorremblokken. Het werd echter verholpen door remolie bij te vullen. Lampje uit.
Maar dat zat me niet lekker en inderdaad aan de rechterachterband nattigheid. Vanochtend remtrommel opengemaakt en alles drijfnat van binnen.
Met deze kou geen zin om buiten te sleutelen. Remolie weer gecheckt, er zat nog de helft in. Maar gelijk even de olie gecheckt en ook de oliedop eraf gedraaid. Dat doe ik eens in de zoveel tijd om te kijken of er geen smurrie (mayonaise) te zien is. En vanochtend zat het er. Niet heel veel, maar wel overduidelijk. Een lekke of beginnend lekke koppakking. Ik schat de rem-reparatie op 150 euro incl arb. loon.
Waar kan ik mee rekening houden voor het vervangen van de koppakking? De specialist waar ik kom heeft een uurtarief van 60 euro.
De ax is oud, van 1994, maar het motortje heeft 129.000 gelopen. Nog niet heel veel dus.
Het zal een afweging worden tussen reparatie of misschien wel sloop…..
Dyna Z1: Tout alu.
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Rijd je veel korte stukjes met die ax soms?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ja. Mijn dochter rijdt er regelmatig mee. Zelfs zeer kleine stukjes.
Dyna Z1: Tout alu.
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dan is die mayo eerder daar het gevolg van dan van een lekke koppakking…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Daar kan die mayonaise ook door komen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Dat zou dan “goed nieuws” zijn. Maar even voor mijn beleving: Mayonaise komt toch door het samenkomen van water en olie?
Dyna Z1: Tout alu.
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Water kan ook condens zijn wat niet verdampt omdat de motor nooit goed warm wordt. Schoonmaken, verse olie en een lange rit en dan opnieuw aankijken of het weer terugkomt.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ga ik doen. Dank voor de tip.
Dyna Z1: Tout alu.
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 14-03-2007
- C5 2.0 16v Berline Difference 2 LPG G3
- Saxo 1.4i exclusive
Bij een AX motor komt een lekke koppakking helaas wel eens vaker voor, maar 9 van de 10 keer resulteert dit in een uitwenige olielekkage op de hoek boven de dynamo. Dus puur op sludgevorming zou ik niet uitgaan van een lekke koppakking. Mocht je toch twijfelen adviseer ik om de koelvloeistofdop en expansievat te controleren op smurrie.
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Hallo Ruud,
Heb zelf 3 AX-en en elk jaar hetzelfde `probleem`. Na de winter olievuldop schoonmaken, klepdeksel los en van binnen schoonmaken en de carterventilatieslangen doorspuiten met perslucht. 1 van deze auto´s rijdt eigenlijk alleen maar korte stukjes, de ´mayonaise` zit dan zelfs in een redelijk dikke laag onder het klepdeksel. En deze auto heeft absoluut geen lekke koppakking.
Groeten,
Dirk