Aangezien ik minder in mijn huidige auto moet gaan rijden, de nieuwe belastingwet voor oldtimers komt eraan. Ben ik me eens gaan oriënteren op een bij auto. En kwam per toeval op een ZX uit en kom er niet meer vanaf. Wat een top wagens, makkelijk in onderhoud, niet duur in wegenbelasting, groot, nu iedereen kent de voordelen wel denk ik.
Maar zijn er ook nadelen? Waar moet ik op letten als ik er een wil aanschaffen? Of beter wie heeft er een te koop die goed is, of weet er een te koop die goed is. Ik koop liever via via. Dan bij een handelaar. Ik hoop dat iemand me kan helpen.
Groet Bram
Geweldige keuze, zijn niet kapot te krijgen, rij er nu ook eentje als eerste auto sinds juni vorig jaar. Onverwoestbare auto’s.
Hier vind je in ieder geval al een heleboel handige tips waar je op moet letten en wat zo’n beetje de bekende probleempjes zijn van de ZX http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/161360/
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Aanvulling op mijn vorige post
- koppakking wil wel eens lek zijn ter hoogte van 1e en/of 4e cilinder, in mijn geval lekt deze alleen koelvloeistof naar buiten toe en hoef ik alleen maar af en toe wat koelvloeistof bij te vullen. Een lekke koppakking ja/nee is ook weer afhankelijk van hoeveel km’s de auto gelopen heeft, de mijne is vorige week maandag over de 270.000km gegaan. Dus dan mag ie her en der best wat lekken
- wat ik zelf momenteel heb is een lekke klepdekselpakking, waardoor kleine hoeveelheden olie op het hete uitlaatspruitstuk komen. Als je na een wat langere proefrit de motorkap open doet en er stoom van achter het blok komt wordt het veroorzaakt door dat. Je kunt het ook merken door met de auto even een tijdje stil te staan met warm gereden motor, dan ga je een rubber/olie achtige stank in de auto ruiken. Kan geen kwaad verder, maar de geur is wel vervelend
- Zoals in dat andere topic al vermeld wordt, de lekke kachelradiator is een bekend probleem. Heb ik ook een klein beetje last van, met de verwarming aan zul je als de motor eenmaal warm is een vreemde, hele droge geur in de auto ruiken. In hele ernstige gevallen zijn de matten rondom de middenconsole nat of beslaat de voorruit direct als je de verwarming op de hoogste stand op de voorruit zet. Het kost niet veel om een kachelradiator te vervangen, maar dit duurt erg lang, dus niet laten doen door een garage ivm het uurloon waar je dan een andere ZX van kunt kopen
- Als je de kans krijgt om de auto eens op de brug te zetten, het is niet zo’n ramp als de motor een beetje zweet, is normaal.
- En oja, kom je roest tegen, niet kopen. Dan is het namelijk een schadeauto geweest die slecht hersteld is. Je kreukelzone is dan niet betrouwbaar meer. ZX’en roesten namelijk NIET, roest ie wel, laten staan
Verder heb ik er weinig problemen mee met de auto. Dat ie wat slecht start bij warme motor, vermoedelijk een gasklephuis dat aan een schoonmaakbeurt toe is
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Wel even onder de accubak kijken, deze wil wel graag roesten bij een zx…..
Rechts van de foto maar dat had je vast al gezien
Daar zit bij mij toch echt de accu bak niet
Die zit daar links van bij mij
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
zo zag t eruit, en ik bedoel foto gezien, niet van in het echt
Super bedankt allemaal alvast! Hier heb ik wat aan.
Is dit wat? http://link.marktplaats.nl/633847556
Totaal aantal Berichten: 6145
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Die ziet er netjes uit. Ik zie dat je al geboden hebt - dat gaat niet werken bij een garagebedrijf, meestal. Gewoon langsgaan werkt het beste.
Beste Hilko, heb inderdaad geboden en van bedrijf een reactie gehad. Ga na het weekend kijken. Maar jij vindt het er dus goed uit zien. Km stand is niet heel hoog toch? Is zo n 1.4 niet heel sloom? En met twee kinderen wel plaats genoeg? Vast.
Ik ga de bovenstaande punten doornemen en ben benieuwd wat het is.
Wederom dank
Groet bram
Totaal aantal Berichten: 6145
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Die kilometerstand is goed. Let wel even op wanneer de distributieriem voor het laatst vervangen is, het interval is 80000 kilometer of 5 jaar. Sowieso even kijken of je iets van het onderhoud kunt achterhalen, hoewel het altijd aan te raden is om meteen een grote beurt uit te voeren, dus: olie, filters, bougies, koelvloeistof, remvloeistof (want standaard “vergeten”). De 1.4 TU met 75 PK is zeker niet sloom, vooral in de stad niet en bovenal behoorlijk zuinig en vrij probleemloos.
Veel plezier met kijken, proefrijden en eventueel aanschaffen!
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Let even goed op of er geen blauwe rook uit de uitlaat komt. In dat geval zijn meestal de klepseals gaar en dan moet de kop eraf.
Op zich kun je daar lang mee doorrijden, maar je moet dan wel steeds olie bijvullen plus het is geen porem natuurlijk, een walmende auto.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D