Xm benzine (lpg) of diesel
JJRoadrunner
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 219
Geregistreerd: 11-06-2009

- XM 2.0 16v op LPG G3
Gepost: 03 februari 2013 07:35 PM

Ik rijd met een 2.0 16V 1997 op LPG met 63K die na een paar strubbelingen (en de nodige kosten) prima rijdt, als nieuw.
Nu heb ik weet van een heel mooie 2.1 td diesel, automaat, bouwjaar 2000 met 120K voor een meer dan schappelijke prijs, onderhoudsboekje aanwezig, distributieriem vervangen in 2011.

Een paar dingen zouden me eventueel overhalen om de 16V te vervangen door de diesel :

Kleur bevalt me een stuk beter dan hetgeen ik nu heb.
De auto is recenter.
Grotere kofferruimte (geen gastank)
Diesel vind ik leuk wegens koppel en grote actieradius
Daar ik veel in de stad rijd zou een automaat aangenamer rijden zijn dan de handgeschakelde Xm.

Als ik de diesel zou kopen is het natuurlijk de bedoeling hem ook in perfecte staat te krijgen. Ik weet echter niet hoe de beschikbaarheid van onderdelen is en waar de zwakke plekken zitten etc.
De twee auto’s houden is niet mogelijk wegens plaatsgebrek.

Kortom, is het verantwoord de benziner te vervangen door een diesel of is het gewoon een dwaas idee ?
Graag jullie advies.

Roadrunner… never been caught.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 04 februari 2013 10:38 AM
  [ # 1 ]

Als je minder dan 30k km per jaar rijdt is gas of diesel onvoordelig. Maar omdat je toch al op gas rijdt zal dat weinig verschil maken.
De 2.1 TD heeft enkele punten om op te letten.

De Lucas EPIC brandstofpomp gaat ergens rond de 250k km lekken. Revisie is zeer kostbaar, tweede hands moeilijk te vinden en dus ook duur. Het vervangen zelf is ook een stevige klus. Kan je tzt het best combineren met het vervangen van de D-Riem.

Een tweede punt is de spanner van de multiriem. dat is een verrubberde veer achter de brandstofpomp. De silentblocs van dat ding gaan vroeg of laat ook naar de gloria. Als de multiriem dientengevolge gaat trillen wordt het oppassen; stukjes daarvan willen nog wel eens tussen de D-Riem komen, die gaat dat één of twee tanden verder en dan kan je nieuwe tuimelaars gaan zoeken.

De HD leiding van pomp naar HD regelaar moet op alle punten goed vastzitten, anders trilt hij kapot bij de HD regelaar.

De TD is erg gevoelig voor lucht in het brandstofsysteem. Het handigst is de aanvoerslang naar de pomp vervangen door een doorzichtig type, dat scheelt zoeken.

Motorolie en filter tijdig vervangen, bij vervuilde olie is de kans groot op weigerende hydraulische klepstoters. Dus als je tikkende klepstoters hoort is de olie waarschijnlijk te laat of niet ververst.

En verder de gebruikelijke voorzorg om de turbo heel te houden: als je stopt vanaf hoge snelheid altijd een halve minuut door laten lopen voor je de motor uit zet.

Maar: het ding rijdt als de brandweer en als hij op temperatuur is niet eens erg luidruchtig.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
puffel
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008

- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Gepost: 04 februari 2013 07:41 PM
  [ # 2 ]

Ik ben in bezit nu van een beide typen die je noemt.

Persoonlijk vindt ik de benzine versie toch fijner en veel feller rijden, alleen ze verbruikt natuurlijk meer brandstof.
zoals ook al uit de vorige post valt op te maken, schat ik de onkosten aan een diesel hoger in, en de betrouwbaarheid van de 2 liter schat ik ook wat hoger in. ( En een handbak is dan weer betrouwbaarder dan een automaat)
De diesel heeft een heel andere maar ook heel aangename dynamiek, en ik heb begrepen dat een Bosch brandstof pomp de beste keus is.
Als je het verschil in onkosten even buiten beschouwing laat, gewoon de voor de mooiste gaan, het zijn allebei fijne auto’s.

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 04 februari 2013 11:31 PM
  [ # 3 ]

Ik rij nu dik 40K rond in een TD automaat uit 1999. Maar dat rijdt wel goed moet ik zeggen.
Heb ook 16 v gehad, laatste V6 en een TCT. Maar persoonlijk vind ik dit het beste rijden.
Zeker niet de snelste. Maar 1100 op een tank is ook wat waard!

Maar wat gezegd wordt klopt, zorg dat je zeker weet dat die goed is. De mijne had 134000 gereden.
Maar ik heb er toch bij aanvang een hoop aan vervangen.  Maar dat wist ik toen ik m kocht.
Neem iemand mee als het kan.

Ik had er afgelopen jaar nog een, met zon lekke pomp en die heb ik weer gemaakt. Beide autos hadden exact zelfde kwaaltjes, typisch TD dingen:
-Theromostaat vervangen.
-Carter pan zweete flink
-Multireiem met alle rollen.
-Alle diesel leiding vervangen, vanwege lucht.
-Bij een van de twee het brandstoffilterhuis
-Bij een de radiator.
-LHM systeem gereinigd
-Airco gevuld.

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
JJRoadrunner
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 219
Geregistreerd: 11-06-2009

- XM 2.0 16v op LPG G3
Gepost: 06 februari 2013 07:45 AM
  [ # 4 ]

Bedankt voor alle antwoorden. Jammer genoeg net een mailtje gehad dat de auto
net verkocht is. Vind ik wel jammer, hij zag er heel mooi uit.

Roadrunner… never been caught.

Profiel  
 
Snoet
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 118
Geregistreerd: 22-05-2011

Gepost: 11 februari 2013 01:13 AM
  [ # 5 ]

Jammer, maar er zijn er meer natuurlijk.

Uit de voorgaande reacties komt toch wel een beeld naar voren van een wat problematische uitvoering. Ik heb jaren in een 2.1 TD gereden, toch wel een paar ton, en met de motor hebben wij nooit problemen gehad. Ook door anderen wordt de 2.1 TD, vooral de latere versies, geroemd om zijn betrouwbaarheid.
Hét grote voordeel van deze diesel is natuurlijk het gunstige brandstofverbruik bij lange ritten. Ongeveer 1:16 bij 120 km/u. Daar kan geen andere XM tegenop. De combinatie van automaat en veel stadsverkeer zal echter waarschijnlijk wel een ander beeld te zien geven.
Er is ook wel een nadeel. In vergelijking met de XM Exclusive 2.9 V6 LPG 3G die we nu hebben was de auto wel veel minder stil. Wat dat koppel betreft is de 2.1 TD best aardig, maar verwacht er niet teveel van.
Tenslotte, vanwege de hoge compressie slijt een diesel bovenmatig bij korte ritten met koude motor. Je hoort dat aan het geluid en ook het brandstofverbruik ligt bij een koude motor bijna twee keer zo hoog als bij een motor die op temperatuur is. Als dat niet past bij je gebruiksprofiel, dan kun je beter op gas blijven rijden.

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 11 februari 2013 10:25 AM
  [ # 6 ]

Die 1:16 @120km/u is natuurlijk niet slecht. Zet je dat echter af tegen de dieselprijs in vergelijking met de lpg prijs en alle andere bijkomende vaste lasten dan is die 1:16 in de verste verte niet zuinig genoeg.  Puur op basis van de vaste lasten en de brandstof prijs is een lpg wagen gewoon goedkoper dan de diesel variant.  Ongeacht het aantal kilometers dat je rijd. Die kilometerage is enkel van belang bij het terugverdien punt van de installatie die je “terug” moet betalen. Overigens valt dat verschil zeker bij een nieuwe auto ook wel weer mee aangezien de dieselvarianten vaak al wat duurder zijn dan de benzine versie’s.

Bij achteraf inbouw kijkt men eigenlijk altijd naar het kilometrage per jaar, het zou echter beter zijn als er werd gekeken naar de kilometers die je in die auto wilt blijven rijden. De kilometerprijs die je dan krijgt is de echte prijs die je betaalt.

Verder is er ook nog een( niet te onderschatten)  psychologisch perspectief. De wegenbelasting die je per periode betaald laat men over het algemeen via een auto incasso doen. Daar zie je dus eigenlijk niks van. Wat je echter wel elke keer ziet is het bedrag dat op het kassa display verschijnt als je weer eens hebt afgetankt. Dat bedrag ligt sinds jaren zo ongeveer de factor 2. Dat doet toch elke keer weer pijn die confrontatie…

Profiel  
 
Snoet
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 118
Geregistreerd: 22-05-2011

Gepost: 11 februari 2013 11:30 AM
  [ # 7 ]

Gomp heeft helemaal gelijk: daarom rijden we ook al weer een tijdje op LPG.
In combinatie met een onderbouwtank gaat dat best hoor.

Ik geloof trouwens dat topicstarter in België woont. Het zou best kunnen dat het belastingregime daar wat anders in elkaar steekt ...

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 11 februari 2013 06:50 PM
  [ # 8 ]

Aan de hoeveelheid diesels met lage km standen te zien zit het daar een stuk anders in elkaar.

Een onderbouw of kofferbak tank hangt een beetje af van de afstanden die je rijd en welke motor erin zit. Ik had zelf nooit zin om elke dag te moeten tanken.

Profiel  
 
bxsport
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2474
Geregistreerd: 29-11-2005

- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Gepost: 11 februari 2013 07:55 PM
  [ # 9 ]

bedenkt dat een xm inschrijven veel kost in belgie omdat de regelgeving is veranderd. Op uitstoot is een xm echt niet hetgeen waar ze nu promo voor voeren ik geloof BIV kleine 700 euro…..

citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!

Profiel  
 
Snoet
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 118
Geregistreerd: 22-05-2011

Gepost: 12 februari 2013 12:10 AM
  [ # 10 ]

De grootste onderbouwtank die ik kon krijgen is 55L. Meestal gaat daar iets meer dan 43L LPG in. De ES4J9 motor met G3 kan daar ongeveer 400 km mee vooruit (vrijwel alleen snelweg). Dat is inderdaad een paar keer in de week tanken, maar wel voor vriendelijke bedragen.

By the way: ik ben wel benieuwd naar een korte uitleg over het Belgische autobelasting-systeem. Dan kunnen de Hollanders op het forum wat beter meedenken, bij vragen zoals die van TS.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook