Welk type massa vliegwiel zit er in een C4 bj 2007 met 1.6HDI 92pk (motortype DV6ATED4)?
:: C4 :: 2007 :: 5-DEURS SEDAN :: 1.6 HDi 92 (DV6ATED4) ::
Deze volgens service.citroen.com (onderdeel 0532N0) http://bartebben.nl/onderdelen/citroen/xsara-picasso/motor-en-motordelen/vliegwiel/hdi-1.6-16v-9hx-dv6ted4-geen-meermassa-dia.230-.html . Geen bimassa vliegwiel dus.
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
Servicebox had ik ook al gecheckt, en het is net daardoor dat ik begin te twijfelen.
Mijn garagist zegt dat ik WEL een dubbelmassavliegwiel heb, gezien de symptomen kan dit wel kloppen…
:: C4 :: 2007 :: 5-DEURS SEDAN :: 1.6 HDi 92 (DV6ATED4) ::
Over het algemeen klopt service.citroen.com toch wel is mijn ervaring en als je je VIN-nummer invoert bij service.citroen.com en daar staat dat je geen bimassa vliegwiel hebt dan heb je die ook niet Heeft je garagist de bak er al af liggen dan? Wellicht handig om hier de symptomen ook even te plaatsen dan kunnen andere mensen meedenken.
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
Via het VIN-nummer heb ik het opgezocht: 0532 N0 - VLIEGWIEL DIAM 230 - 133 DTS
Symptoom: het chassis van de wagen schokt/schudt vrij hevig bij het starten en stilleggen van de motor. Eerst werd gedacht aan de motorsteunen, maar bij nadere controle vertelde mijn garagist dat dit door het vliegwiel komt.
Ook voel je lichte trillingen in het stuurwiel bij stationair draaien.
:: C4 :: 2007 :: 5-DEURS SEDAN :: 1.6 HDi 92 (DV6ATED4) ::
Als ik wat google dan zie ik dat een DV6ATED4 wel een bimassa vliegwiel kan hebben maar dat de 0532N0 altijd als vervanger geplaatst wordt. Dus wellicht heb je er wel een ik had alleen verwacht dat Citroen dat dan ook zou vermelden. Het klinken wel als bimassa vliegwielproblemen.
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
Zo, dan begrijp je mijn twijfels. Ik had gelezen dat enkel de 110pk een dubbel massavliegwiel heeft, dit in tegenstelling tot de 90pk…
:: C4 :: 2007 :: 5-DEURS SEDAN :: 1.6 HDi 92 (DV6ATED4) ::
Hmm specifieker hier zeggen ze ook dat je geen DMF hebt met een DV6ATED4 http://c4owners.org/plugins/forum/forum_viewtopic.php?143900.0#post_155573 . Dus je zou er geen moeten hebben in ieder geval.
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
Lijkt te kloppen met mijn VIN-nummer:
9HX (9H02) = DV6ATED4 = 1.6HDi 16V 90/92 KM no DMF
Maar het zou eigenaardig zijn mocht dit niet kloppen, want dan zijn de specificaties in de documentatie van hun servicebox ook onjuist.
Alleszins, veel wijzer ben ik er nog niet op geworden. De symptomen geven mij meer het gevoel dat ik wel een DMF heb, zoals mijn garagist dus ook vermoedde
Toch al bedankt voor het meedenken.
Hier moeten toch meer leden op het forum zitten met dit motortype?
:: C4 :: 2007 :: 5-DEURS SEDAN :: 1.6 HDi 92 (DV6ATED4) ::
Het blijft koffiedik kijken totdat je je versnellingsbak eraf trekt. Afhankelijk van je kilometerstand (en je portemonnee) zou ik de koppeling gewoon laten vervangen en dan zien ze meteen wat voor vliegwiel je hebt.
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
En waarom raadt u me aan de versnellingsbak te vervangen?
De huidige km-stand is 130000km.
:: C4 :: 2007 :: 5-DEURS SEDAN :: 1.6 HDi 92 (DV6ATED4) ::
Excuses voor de onduidelijkheid. De koppeling is een slijtagedeel en bij hogere kilometerstanden (130000km is geen hoge kilometerstand) is het, als je toch de versnellingsbak eraf haalt om naar het vliegwiel te kijken, nooit een slecht idee om deze preventief te vervangen vandaar mijn opmerking.
Bij mijn C5 had ik dezelfde klachten bij 220000km en heb ik alles preventief laten vervangen maar ik wist dan ook dat ik een DMF had.
Maar totdat er iemand echt naar het vliegwiel kijkt, via het inspectiegat als de bak dat heeft of door de versnellingsbak van het blok te halen blijft het voor ons koffiedik kijken of je een DMF hebt of niet
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
Ik begrijp uw standpunt, maar 130000km is idd wel een vrij lage km-stand om de koppeling preventief te gaan vervangen.
Ik hoopte hier nog ervaringen te lezen van andere Citrofielen met hetzelfde motortype… Afwachten maar!
:: C4 :: 2007 :: 5-DEURS SEDAN :: 1.6 HDi 92 (DV6ATED4) ::
Totaal aantal Berichten: 43325
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Probleem is dat een koppelingsplaat inslijt op zowel het vliegwiel als op de drukgroep. Bij vervanging van enkel het vliegwiel zonder het vernieuwen van de plaat kan dit mogelijk tot ongewenst koppelingsgedrag leiden. Het zelfde geldt voor het alleen vervangen van de koppelingsplaat zonder de drukgroep. Vandaar het advies de hele zaak in één keer te vervangen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 30
Geregistreerd: 17-05-2012
- 2CV 2cv6 Spécial
- C4 (2004-heden) 2.0 Hdi Berline (Exclusive)
Ha, eindelijk iemand met dezelfde symptomen!
Ik heb een c4 2.0hdi, kmstand 230K en ook ik heb last van deze nare trillingen. (Al sinds 113K) Het is ook te merken bij het stationair rollen en het vervolgens heel voorzichtig intrappen van het gaspedaal. Het is gewoonweg niet mogelijk om op te trekken zonder schokken!
Bij mij was ook de eerste reactie: motorsteun.
Ik raak er zo onderhand aan gewend maar ben benieuwd wat volgens jullie de gevolgen kunnen zijn wanneer ik/we er niets aan doen.
Gr Martin
@waterman: Ik begrijp best dat je het hele zaakje moet vervangen, maar aangezien ik geen zekerheid heb over het massavliegwiel, ga ik voorlopig geen onnodige kosten doen. Het lijkt me beetje overbodig om de koppeling te laten vervangen om dan pas te kunnen concluderen dat ik al dan niet een DMF heb.
@abeltje21: De 2.0HDi heeft sowieso een DMF, dus je kan de oorzaak van uw probleem voor 99% op het vliegwiel steken. Zijn die trillingen erger geworden in de loop der kilometers?
Wat betreft dat schokkend optrekken , daar heb ik ook last van. Ook hernemen vanuit 2de gaat niet altijd even vlotjes.
:: C4 :: 2007 :: 5-DEURS SEDAN :: 1.6 HDi 92 (DV6ATED4) ::