V6 12v versnellingsbak
schrijverke
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 22-06-2009

Gepost: 11 februari 2013 02:22 PM

Hallo Xm’ers,

Na geruime tijd meelezen ben ik nu ook aan de beurt voor een post helaas….

Afgelopen jaar na verschillende xm’s gereden te hebben toch maar een V6 12v break aangeschaft,we willen af en toe allemaal wel eens als de brandweer toch? Alleen kwam daar gisteravond een eind aan, geen tetuut meer.

Wat begon als naar ik dacht een homokineet rechts, beetje kraken en bonken bij belasting in een bocht naar links, werd het gister steeds erger. Tijdens het rijden gekraak, gebonk, leek wel of het wiel rechts hobbelde. Toen op gegeven moment niets meer, geen versnelling meer voorhanden. Motor draait onbelast als een zonnetje, inschakelen gaat prima maar bij wat gas geven is het net alsof alle tandwielen los liggen en door elkaar gehusselt worden. In beweging komen is er niet meer bij.

Heb me naar huis laten slepen, versnelling in vrij en 1 grote bonkende bak herrie.

Auto staat nu thuis, heb er nog niet naar gekeken.

Ik heb een beetje zitten zoeken op het forum maar nog geen zelfde ervaring gevonden,iemand enig idee wat er gebeurt is?

gr,

jeroen.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 11 februari 2013 03:30 PM
  [ # 1 ]

Tsja, opkrikken en kijken.
Mijn eerste reactie is de aandrijfas.
De tripodkoppeling aan de bakzijde maakt vreselijke geluiden als daar geen vet meer zit.
En uiteindelijk scheurt dan de binnenring en dan draait het aseind aan het differentieel wel, maar de rest van de as niet meer.
Van buiten is dat niet te zien, tenzij het rubber aan flarden is.

Als dat het is ben je klaar met een aandrijfas, tweedehands goed verkrijgbaar (nieuw ook, voor veel meer geld).
Aandrijfassen zorgen zelden voor gedonder, tenzij je doorrijdt met lekke afdichtingsrubbers.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10330
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 11 februari 2013 06:18 PM
  [ # 2 ]

Ik heb een keer aan iemand z’n audi mogen werken die in geen enkele versnelling nog iets deed. Toen maar in z’n 1 laten lopen en de kap opengedaan. As draaide keurig, maar wiel niet. Er zat nog 1 kogel in de homokineet. Ik heb maar niet aan de beste man gevraagd of hij niets hehoord/gevoeld had. Ik was nl al eens eerder bij die auto geroepen omdat de rem zo’n raar geluid maakte. Remschijf rondom afgescheurd, maar de man had behalve het geluid verder niets gemerkt! Dus homokineet zou ook heel goed kunnen en is verre te verkiezen boven een kapotte bak.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 11 februari 2013 06:45 PM
  [ # 3 ]

als je een as moet vervangen, doe je zelf dan een enorm plezier en laat de gereviseerde handel links liggen. Je kunt nog beter een sloper met een goede as kopen. Ik heb een paar keer een gereviseerde gehad in een v6-12 en het is een zooitje in revisie land. Als je al echt de juiste krijgt moet je maar afwachten wat de revisie norm is. Soms zijn assen te ver heen om nog te reviseren…

Profiel  
 
schrijverke
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 22-06-2009

Gepost: 11 februari 2013 06:47 PM
  [ # 4 ]

Mooi verhaal Smile

Ik hoop dat jullie het bij het rechte eind hebben, heb morgenmiddag tijd om op de aandrijfas te duiken. Zit niet te wachten op een bakwissel.

Tnx.

gr,

jeroen.

Profiel  
 
whermes
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 30
Geregistreerd: 07-09-2006

Gepost: 11 februari 2013 06:54 PM
  [ # 5 ]

Moet bijna de as zijn. Is het je bak kun je het wel schudden om hem in versnelling te gooien zonder dat hij begint te ratelen en kraken (althans, dat is tot nu toe mijn ervaring…correct me if I am wrong) whistle

William: Berijder van Franse slag(schepen)
1992 3.0 V6 Exclusive
1996 2.0 16v Prestige (“Valerie”)

Profiel  
 
schrijverke
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 22-06-2009

Gepost: 12 februari 2013 03:21 PM
  [ # 6 ]

Tis idd de aandrijfas en niet de bak, pfieuwww.  De homokineet is compleet aan gort, as draait vrolijk rond en dat binnen een aantal dagen al…

Nu dus een as scoren, en Gompy58 volgend dus geen revisie. Zullen wel weer tig varianten zijn…

Iemand per ongeluk nog een rechteraandrijfas voor een V6 12v liggen?

gr,

jeroen.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook