Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
In het draadje “ Goedkope APK ” werd o.a. gesproken over het feit dat de garage die de APK uitvoert, de mogelijkheid heeft, handel te slaan uit een niet objectieve APK-keuring.
Zo zou het kunnen zijn dat een willekeurige fast-fitter bepaalde niet-noodzakelijke reparaties uitvoert, om zo toch nog geld te kunnen slaan uit een actie waarbij hij de prijs van een APK-keuring omlaag heeft gebracht naar €9,95
Maar goed, ondanks de prijs kan natuurlijk elke garagist zich hieraan schuldig kunnen maken. Het gros van de autorijders is immers niet zo technisch aangelegd als de aanwezigen hier.
Maar wat zijn alternatieven?
Moeten we het uit handen gevan aan de RDW? Volgens mij zijn die jongens duur genoeg.
Of moeten we het zo regelen dat de APK bedrijven de reparaties niet zelf meer mogen uit voeren. Het lijken mij geen practische oplossingen.
Of moet er meer/betere controle komen, die je uiteindelijk ook zelf moet betalen natuurlijk.
waarom geen onafhankelijke keuring maar dan 1 keer per 2 jaar en dat ze dan de auto niet mogen maken
Re: APK stelsel, ideaal of niet?
patje74 schreef:In het draadje “ Goedkope APK ” werd o.a. gesproken over het feit dat de garage die de APK uitvoert, de mogelijkheid heeft, handel te slaan uit een niet objectieve APK-keuring.
Zo zou het kunnen zijn dat een willekeurige fast-fitter bepaalde niet-noodzakelijke reparaties uitvoert, om zo toch nog geld te kunnen slaan uit een actie waarbij hij de prijs van een APK-keuring omlaag heeft gebracht naar €9,95
Maar goed, ondanks de prijs kan natuurlijk elke garagist zich hieraan schuldig kunnen maken. Het gros van de autorijders is immers niet zo technisch aangelegd als de aanwezigen hier.
Moeten we het uit handen gevan aan de RDW? Volgens mij zijn die jongens duur genoeg.
Of moeten we het zo regelen dat de APK bedrijven de reparaties niet zelf meer mogen uit voeren. Het lijken mij geen practische oplossingen.
Of moet er meer/betere controle komen, die je uiteindelijk ook zelf moet betalen natuurlijk.
het eerlijkst zou natuurlijk een onafhankelijke indtelling zijn, a la TÜV, maar dan gaat iedereen weer stuiteren omdat het geldklopperij is van de regering. en buiten dat leven veel kleine onafhankelijke garages van APK omdat ze gewoon nog te weinig aan die moderne auto’s kunnen doen.
het moet maar zo als het is.
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Onafhankelijke mobiele APK keurders die een APK keuring verrichten in de huidige autobedrijven. De bedrijven krijgen een deel van de APK-kosten voor de inrichting van het APK gebeuren maar leveren dus niet de keurmeester.
Jeroen
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Klinkt goed toniclight!
toniclight schreef:Onafhankelijke mobiele APK keurders die een APK keuring verrichten in de huidige autobedrijven. De bedrijven krijgen een deel van de APK-kosten voor de inrichting van het APK gebeuren maar leveren dus niet de keurmeester.
Jeroen
mooi, discussie klaar, slotje!
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
Plan van Jeroen klinkt als het beste tot nog toe!
hoewel het natuurlijk bij mij ook al was opgekomen
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
mobiele keurstations zijn er al.
Volgens mij is er maar 1 manier om echt objectief te keuren, een station wat keurt en er niet aan verdiend, door heel Nederland heen met overal dezelfde prijs.
Nu kost de APK ook geld, dus dat zal dan niet veranderen.
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
Totaal aantal Berichten: 783
Geregistreerd: 16-06-2005
- ID/DS DS20 Pallas hydraulique
- 2CV 6 Special (652)
De niet assertive consument kan overal en met allerlei zaken ‘bij de poot genomen worden’.
Een voorbeeldje: Een schilder kan bijvoorbeeld de kozijnen vervangen en zeggen dat de oude ‘verrot’ waren.
Ik ben er geen voorstander van zulke praktijken met Haagse u-vraagt-wij-draaien regeltjes proberen te stoppen.
De consument wordt genoeg beschermd tegen échte wanpraktijken.
DS 20 Pallas Hydraulique ‘71, Dsuper5 ‘74, 2CV (652) ‘75 en Kawasaki W650 ‘03
Ik ken iemand die zijn auto altijd bij de RDW laat keuren. Kost niets meer dan een gewone gagage, en je weet zeker dat je een eerlijk oordeel krijgt. Vervolgens gaat hij met dat briefje van de RDW (als er iets mankeerd) naar een garage, en laat alleen dat maken.
Voordeel van het keuren bij de RDW: Eerlijke keuring.
Nadeel van het keuren bij de RDW: Ze doen geen koplampen stellen, is gewoon afkeur, en simpele dingen als even een lampje vervangen zodat ie goedgekeurd kan worden doen ze ook niet. Kan dus zijn dat je voor 1 lampje de volgende dag moet terukomen, bij een garage annex APK station, doen ze dat terplaatse.
Test
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Ik laat komende maandag mijn GS ook bij de RDW keuren, we zullen zien!
Wat kost dat keuren bij de RDW dan, ik ben ook wel benieuwd en het is niet eens zo ver van hier. Is eventuele herkeuring gratis?
jebbers schreef:Wat kost dat keuren bij de RDW dan, ik ben ook wel benieuwd en het is niet eens zo ver van hier. Is eventuele herkeuring gratis?
Zie de website van de RDW http://www.rdw.nl
Ik zou gewoon naar een “alleen-keuren” APK station gaan. RDW heeft langere wachttijden en da’s ook lastig met herkeuren.
Heb het zojuist opgezocht, de RDW vraagt bijna 80 euro. Dat vind ik te duur hoor.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
mpostma schreef:
Zie de website van de RDW http://www.rdw.nl
Ik zou gewoon naar een “alleen-keuren” APK station gaan. RDW heeft langere wachttijden en da’s ook lastig met herkeuren.
Ik ben vandaag bij de RDW geweest voor een APK-keuring, en er zijn momenteel totaal geen wachttijden. Als je je voor 8:30 meld, dan kan je zonder afspraak geholpen worden.
Ik heb de APK daar laten uitvoeren omdat ik ook mijn in eigen beheer ingebouwde LPG-installatie moest laten keuren (eindelijk toch maar eens ...).
Het resultaat was helaas afkeur, maar het zijn slechts kleine puntjes. Niets duurs of zorgwekkends gelukkig.
Wat mij opviel was dat de APK helemaal niet streng was! Ik kan zo een aantal punten opnoemen die simpelweg niet getest zijn…
o.a. knipperlichten en grootlicht voorkant, blauwe lamp op dash bij grootlicht en de handrem. Hij wist niet eens waar hij zat! Ik heb hem er op geattendeerd dat hij in zijn 2e versnelling en op de handrem wegreed richting de remmentestbank!
De achterverlichting is wel gecontroleerd, daar heb ik bij geholpen. Het stelde eigenlijk niet veel voor.
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Ik meende dat men in belgie idd apparte keurstations heeft.
Nou ik amg wel over dat nederlandse systeem, ik heb nooit afkeur, want de wagen word eerst voorgekeurt.. Eventuele kleinigheidjes worden gelijk gemaakt dus ideaal zo..
En de garage mij de poot uit draaien?? Dat zou broodroof zijn, want op het platteland ken iedereen elkaar.. Dus nee dat doen ze niet, ze zijn eerder wat te lief soms…
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard