Omdat het eerste deel van dit topic uit 2009 was besloot ik maar deze opnieuw aan te maken met “deel 2” achter de titel. Toch wel leerzaam om te zien wat een XM zoal kost, en waar iedereen gaat voor onderhoud.
Heb je in ieder geval een idee hoe citrofiel je af en toe moet wezen
William: Berijder van Franse slag(schepen)
1992 3.0 V6 Exclusive
1996 2.0 16v Prestige (“Valerie”)
Dan laat ik het ook maar aftrappen:
Donderdag gaat Valerie naar Kees Withagen in Zevenbergen. Zijn zoon heeft jaren bij Citroen gewerkt. Die is nu zelfstandig geworden. Ik wist dat hij daar zou gaan werken, maar toen ik een afspraak wilde maken..wat scherts mijn verbazing… Een paar C6-en, een C5 en een CX op het erf .
Dus het volgende met hem afgesproken:
Rondje bollen
Kleine beurt
Voorophanging nazien (dankzij vorige eigenaar die weddenschapjes won door over drempel te scheuren met 100)
En eventueel andere dingen die hij tegen gaat komen tijdens het sleutelen.
Gokje:
- Er zal waarschijnlijk een scheurtje zitten in het uitlaatspruitstuk. Hij zuigt iets te veel waardoor bij de eerste aanzet tot gasgeven hij een beetje vermogen lijkt te verliezen.
- De bakolie zal vervangen moeten worden (of bijgevuld, of beide)
- Koolstoffilter waarschijnlijk vervangen
Ik post het resultaat (en rekening) zodra ik haar terug heb
William: Berijder van Franse slag(schepen)
1992 3.0 V6 Exclusive
1996 2.0 16v Prestige (“Valerie”)
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Koolstoffilter?
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Sloeg een paar keer af tijdens het rijden…plots….koppeling in en weer starten en vroem, daar ging ze weer. Nu worden bij de beurt sowieso de bougies vervangen (en de verdeelkap kijkt hij na - en vervangen zo nodig). Dus dacht: koolstoffiltertje?
Vandaar
William: Berijder van Franse slag(schepen)
1992 3.0 V6 Exclusive
1996 2.0 16v Prestige (“Valerie”)
Voor ik het vergeet:
Onderhoudshistorie heb ik niet van Valerie. Weet dat een 70k geleden de distributieriem vervangen is, en in juni de APK afloopt. Verder is er niets bekent. Dus alles wat er gebeurt is eigenlijk herstellen als het zich voordoet. Erg vervelend. Maar als ik haar zo eens bekijk (binnen en buiten) denk ik dat haar vorige baas voordat ze gestald werd er veel liefde in gestoken heeft.
Op een paar kreukels in het linker voorscherm na is ze bijna puntgaaf.
Het enige waar ze nog last van heeft is vocht. Maar dat komt door wat rubbers die vervangen dienen te worden. En zoals elke grand dame betaamd heeft ze nog wat kleine zaken die kunnen wachten tot het weer wat warmer wordt.
William: Berijder van Franse slag(schepen)
1992 3.0 V6 Exclusive
1996 2.0 16v Prestige (“Valerie”)
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
whermes schreef:Nu worden bij de beurt sowieso de bougies vervangen (en de verdeelkap kijkt hij na - en vervangen zo nodig)
Verdeelkap? Op een Xm 2.0i 16v?????
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Laat ik het dan zo stellen:
Als non-monteur:
De bougies worden vervangen, en hij kijkt alles na wat voor de rest met de ontsteking te maken kan hebben
William: Berijder van Franse slag(schepen)
1992 3.0 V6 Exclusive
1996 2.0 16v Prestige (“Valerie”)
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Dat afslaan is mogelijk te wijten aan je stappenmotortje. Even schoon (laten) of vernieuwen. Een nieuwe kost een paar tientjes en zit slechts met 2 kleine boutjes vastgeschroefd. Super simpel. Hopelijk heb je hier wat aan.
Regulier onderhoud aan mijn XM 3.0 v6 24 bij 238K:
Dbriem wissel, spanrollen en waterpomp;
+ olie, filter en KVS vervangen.
Kosten 750 euro.
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Onderhoud bij mijn XM 2.0 16V break op LPG met 435.000 kilometer op de klok;
motor, versnellingsbak, schakelmechanisme, bdp-sensor, gasklephuis, koplampen, radiateur, zooi slangen, distributieriem, koppeling, katalysator en een nieuwe set winterbanden.
Kosten 800 euro. Prima te doen hoor, zo’n XM!
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Nou, de garage belde net. Dus met hart en beven de telefoon opnemen.
De uitslag:
De voorbollen zijn aan het verslijten, maar nog niets ernstigs wat per direct zou moeten worden aangepakt.
De auto is uitgelezen. Maar niets kwam naar voren.
Ze heeft een kleine beurt gehad (geen onderhoudshistorie…dus gokken wanneer, waar, hoe…).
Remmen, uitlaat, stappenmotor, pakkingen, rubbers etc etc etc nagekeken. Niets mis.
De reden waarom ik de voorophanging redelijk voel is gewoon vanwege de bollen! Maar als het zijn XM was zou hij die nu nog lekker laten zitten en bij de volgende grote beurt vervangen. Net als de distributieriem.
Verder heeft hij alles nagekeken wat later een probleem zou kunnen worden (roest etc). Maar dan moet er wel eerst roest zijn.
Kortom: een 100% gave XM. Hij had ze zelden zo op de brug gehad .
De kosten van de beurt krijg ik zo te horen (en post ik dus zo)
Groeten,
William
William: Berijder van Franse slag(schepen)
1992 3.0 V6 Exclusive
1996 2.0 16v Prestige (“Valerie”)
Ah! De kosten zijn bekend!
Voor:
Kleine beurt.
Compleet nazien van de auto (dus arbeidsuren voor schroeven etc etc)
90 euri.
Toppie!
William: Berijder van Franse slag(schepen)
1992 3.0 V6 Exclusive
1996 2.0 16v Prestige (“Valerie”)
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Dat is wel heel heel heel erg goedkoop! Deal! Leuk dat ie nog zo goed is!
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Ik zou overigens die bollen gewoon vervangen, dat geeft zoveel meer rijgenot en voor de kosten hoef je het niet te laten.
Heb je wel gelijk in. Heb haar gisteren opgehaald maar moet eerlijk bekennen dat ondanks dat de voorbollen nog redelijk zijn, ik het niet lekker vind sturen. Echt stuiteren doet ze niet, maar op de een of andere manier vind ik het toch niet geweldig.
Dus vandaag even bellen dat hij die bollen alsnog moet vervangen
William: Berijder van Franse slag(schepen)
1992 3.0 V6 Exclusive
1996 2.0 16v Prestige (“Valerie”)
Was overigens inderdaad 90 Euri voor die kleine beurt (en computer uitlezen, testritjes, alles nakijken). Dacht dat ik misschien wel een 1 vergeten was te horen of zo.
Maar neen! Echt 90 euri.
William: Berijder van Franse slag(schepen)
1992 3.0 V6 Exclusive
1996 2.0 16v Prestige (“Valerie”)