Beste kenners,
Vanochtend wilde ik mijn BX Biarritz Diesel (gewone 1.9 diesel) starten, wat anders dan gewoonlijk iets langer duurde (meer omwentelingen) en toen de motor toch aansloeg, viel hij na enkele seconden stil, waarna hij niet meer aan de gang te krijgen was. Af en toe met het gaspedaal wat ingedrukt wilde hij twee seconden blijven draaien, maar dan was het weer gedaan.
Vreemd: ik legde gisteren met de BX nog 160 km af zonder problemen. Wel merkte ik dat hij bij het stationair draaien niet heel mooi stationair bleef, maar wisselde in toerental (niet spectaculair, maar toch). Sinds enkele dagen ruik ik ook een dieselgeur als ik de wagen na een rit heb stilgelegd en uitstap. Sinds enkele dagen ook merk ik dat de BX ‘inhoudt’ als ik wat meer gas geef of wil optrekken. Het duurt dan even voor hij de prestatie geeft die ik vraag.
Verder vind ik het heel vreemd: ik heb deze BX nu 14 maanden dagelijks in gebruik (heeft nu ongeveer 230.000 km, waarvan de laatste dikke 30.000 door mij op de teller gezet) en hij heeft nog niet één keer gehaperd of geaarzeld bij het starten. Hij staat (helaas) altijd buiten, maar zelfs dan gaf hij geen krimp.
Hebben jullie hier wat aan? Iemand een idee om me wat te helpen?
Hartelijke groet,
Jan
Totaal aantal Berichten: 6134
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Deksel op de pomp, filterhuis lek, lucht. Eén van die drie, denk ik.
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Als je met het handpompje van te voren goed pompt, en dan start, slaat hij dan wel meteen aan?
Inderdaad goeie kans dat er iets mis/lek is in het luchtaanzuig circuit. Die diesels hebben geen carborateur ofzo toch? Die gaf bij mijn vroegere volvo 340 ook dit probleem..
Als je wat hogere toeren rijdt (2000+) moet je dan, behalve het optrekken, wel een normale hoeveelheid gas je geven voor je snelheid?
Beste BX-liefhebbers,
Dank je voor jullie reacties en tips.
Handmatig pompen verandert niets aan het niet starten, helaas.
Verder had ik inderdaad wel de indruk dat ik soms meer gas moest geven om fatsoenlijke prestaties te krijgen. Als de motor koud was, haalde ik met momenten de 50 km/h niet. Heel langzaam geraakte de BX dan op snelheid.
Ik vrees dat ik mijn BX toch maar moet laten afslepen en door een garage moet laten bekijken…
Vriendelijke groeten,
Jan
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Klinkt als lucht probleem
Als je handmatig pompt, dan zou je zelfs gesis moet horen van ontspannende lucht.
Deksel op de pomp is een berucht iets, rondom de pomp zou het dan diesel vochtig moeten zijn.
Toevallig trouwens niet recent het brandstoffilter vervangen?
Overigens is de eerste remedie: doorzichtige slangen! Dan kun je ook daadwerkelijk zien hoe en wat met lucht.
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
Wat GoodOldDiesel zegt.
MAAR ... Ik heb als het (erg) koud is iets vergelijkbaars, maar minder extreem. Mijn oplossing: voet op het gaspedaal zodat wanneer het spul een beetje loopt, het ook meteen 1500-2000rpm draait en die voet ook een poosje zo houden tot de motor minder rommelig loopt en ook minder rookt. Bij mij lekt er (bij mijn beste weten) niets.
Overigens zeg ik niet dat dit een goede oplossing is, er is duidelijk iets mis, maar er komt toch een ander blok in en het wordt niet erger. Wellicht kan Zitrön iets vergelijkbaars doen als noodoplossing. Scheelt in elk geval weer sleepkosten
Schijt aan originaliteit.