APK stelsel, ideaal of niet?
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 15438

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 09 januari 2006 11:57 PM

In het draadje “ Goedkope APK ” werd o.a. gesproken over het feit dat de garage die de APK uitvoert, de mogelijkheid heeft, handel te slaan uit een niet objectieve APK-keuring.

Zo zou het kunnen zijn dat een willekeurige fast-fitter bepaalde niet-noodzakelijke reparaties uitvoert, om zo toch nog geld te kunnen slaan uit een actie waarbij hij de prijs van een APK-keuring omlaag heeft gebracht naar €9,95

Maar goed, ondanks de prijs kan natuurlijk elke garagist zich hieraan schuldig kunnen maken. Het gros van de autorijders is immers niet zo technisch aangelegd als de aanwezigen hier.

Maar wat zijn alternatieven?
Moeten we het uit handen gevan aan de RDW? Volgens mij zijn die jongens duur genoeg.
Of moeten we het zo regelen dat de APK bedrijven de reparaties niet zelf meer mogen uit voeren. Het lijken mij geen practische oplossingen.
Of moet er meer/betere controle komen, die je uiteindelijk ook zelf moet betalen natuurlijk.

Profiel  

kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563

Gepost: 09 januari 2006 11:59 PM
  [ # 1 ]

waarom geen onafhankelijke keuring maar dan 1 keer per 2 jaar en dat ze dan de auto niet mogen maken Wink

Profiel  

hel1
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2256

Gepost: 10 januari 2006 12:02 AM
  [ # 2 ]

Re: APK stelsel, ideaal of niet?

patje74 schreef:

In het draadje “ Goedkope APK ” werd o.a. gesproken over het feit dat de garage die de APK uitvoert, de mogelijkheid heeft, handel te slaan uit een niet objectieve APK-keuring.

Zo zou het kunnen zijn dat een willekeurige fast-fitter bepaalde niet-noodzakelijke reparaties uitvoert, om zo toch nog geld te kunnen slaan uit een actie waarbij hij de prijs van een APK-keuring omlaag heeft gebracht naar €9,95

Maar goed, ondanks de prijs kan natuurlijk elke garagist zich hieraan schuldig kunnen maken. Het gros van de autorijders is immers niet zo technisch aangelegd als de aanwezigen hier.

Moeten we het uit handen gevan aan de RDW? Volgens mij zijn die jongens duur genoeg.
Of moeten we het zo regelen dat de APK bedrijven de reparaties niet zelf meer mogen uit voeren. Het lijken mij geen practische oplossingen.
Of moet er meer/betere controle komen, die je uiteindelijk ook zelf moet betalen natuurlijk.

het eerlijkst zou natuurlijk een onafhankelijke indtelling zijn, a la TÜV, maar dan gaat iedereen weer stuiteren omdat het geldklopperij is van de regering. en buiten dat leven veel kleine onafhankelijke garages van APK omdat ze gewoon nog te weinig aan die moderne auto’s kunnen doen.
het moet maar zo als het is.

zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar

Profiel  

toniclight
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4569

- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Gepost: 10 januari 2006 12:08 AM
  [ # 3 ]

Onafhankelijke mobiele APK keurders die een APK keuring verrichten in de huidige autobedrijven. De bedrijven krijgen een deel van de APK-kosten voor de inrichting van het APK gebeuren maar leveren dus niet de keurmeester.

Jeroen

Profiel  

patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 10 januari 2006 12:09 AM
  [ # 4 ]

Klinkt goed toniclight!

Profiel  

hel1
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2256

Gepost: 10 januari 2006 12:14 AM
  [ # 5 ]
toniclight schreef:

Onafhankelijke mobiele APK keurders die een APK keuring verrichten in de huidige autobedrijven. De bedrijven krijgen een deel van de APK-kosten voor de inrichting van het APK gebeuren maar leveren dus niet de keurmeester.

Jeroen

mooi, discussie klaar, slotje! Wink  Wink

zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar

Profiel  

EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5008

Gepost: 10 januari 2006 12:14 AM
  [ # 6 ]

Plan van Jeroen klinkt als het beste tot nog toe!

hoewel het natuurlijk bij mij ook al was opgekomen

Profiel  

oldenhage
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1724

- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Gepost: 10 januari 2006 12:19 AM
  [ # 7 ]

mobiele keurstations zijn er al.

Volgens mij is er maar 1 manier om echt objectief te keuren, een station wat keurt en er niet aan verdiend, door heel Nederland heen met overal dezelfde prijs.

Nu kost de APK ook geld, dus dat zal dan niet veranderen.

Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115

Profiel  

langevelsloo
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 783

- ID/DS DS20 Pallas hydraulique
- 2CV 6 Special (652)
Gepost: 10 januari 2006 12:24 AM
  [ # 8 ]

De niet assertive consument kan overal en met allerlei zaken ‘bij de poot genomen worden’.
Een voorbeeldje: Een schilder kan bijvoorbeeld de kozijnen vervangen en zeggen dat de oude ‘verrot’ waren.

Ik ben er geen voorstander van zulke praktijken met Haagse u-vraagt-wij-draaien regeltjes proberen te stoppen.

De consument wordt genoeg beschermd tegen échte wanpraktijken.

DS 20 Pallas Hydraulique ‘71, Dsuper5 ‘74, 2CV (652) ‘75 en Kawasaki W650 ‘03

Profiel  

Thijsvandebles
> 2000 berichten
Totaal aantal Berichten: 2963

Gepost: 11 januari 2006 01:07 AM
  [ # 9 ]

Ik ken iemand die zijn auto altijd bij de RDW laat keuren. Kost niets meer dan een gewone gagage, en je weet zeker dat je een eerlijk oordeel krijgt. Vervolgens gaat hij met dat briefje van de RDW (als er iets mankeerd) naar een garage, en laat alleen dat maken.

Voordeel van het keuren bij de RDW: Eerlijke keuring.
Nadeel van het keuren bij de RDW: Ze doen geen koplampen stellen, is gewoon afkeur, en simpele dingen als even een lampje vervangen zodat ie goedgekeurd kan worden doen ze ook niet. Kan dus zijn dat je voor 1 lampje de volgende dag moet terukomen, bij een garage annex APK station, doen ze dat terplaatse.

Test

Profiel  

patje74
> 15000 berichten

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 11 januari 2006 01:10 AM
  [ # 10 ]

Ik laat komende maandag mijn GS ook bij de RDW keuren, we zullen zien!

Profiel  

jebbers
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 572

Gepost: 11 januari 2006 12:16 PM
  [ # 11 ]

Wat kost dat keuren bij de RDW dan, ik ben ook wel benieuwd en het is niet eens zo ver van hier. Is eventuele herkeuring gratis?

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231

Gepost: 11 januari 2006 12:21 PM
  [ # 12 ]
jebbers schreef:

Wat kost dat keuren bij de RDW dan, ik ben ook wel benieuwd en het is niet eens zo ver van hier. Is eventuele herkeuring gratis?

Zie de website van de RDW http://www.rdw.nl

Ik zou gewoon naar een “alleen-keuren” APK station gaan. RDW heeft langere wachttijden en da’s ook lastig met herkeuren.

Profiel  

jebbers
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 572

Gepost: 11 januari 2006 12:27 PM
  [ # 13 ]

Heb het zojuist opgezocht, de RDW vraagt bijna 80 euro. Dat vind ik te duur hoor.

Profiel  

patje74
> 15000 berichten

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 16 januari 2006 11:11 PM
  [ # 14 ]
mpostma schreef:

Zie de website van de RDW http://www.rdw.nl

Ik zou gewoon naar een “alleen-keuren” APK station gaan. RDW heeft langere wachttijden en da’s ook lastig met herkeuren.

Ik ben vandaag bij de RDW geweest voor een APK-keuring, en er zijn momenteel totaal geen wachttijden. Als je je voor 8:30 meld, dan kan je zonder afspraak geholpen worden.
Ik heb de APK daar laten uitvoeren omdat ik ook mijn in eigen beheer ingebouwde LPG-installatie moest laten keuren (eindelijk toch maar eens Very Happy ...).

Het resultaat was helaas afkeur, maar het zijn slechts kleine puntjes. Niets duurs of zorgwekkends gelukkig.

Wat mij opviel was dat de APK helemaal niet streng was! Ik kan zo een aantal punten opnoemen die simpelweg niet getest zijn…
o.a. knipperlichten en grootlicht voorkant, blauwe lamp op dash bij grootlicht en de handrem. Hij wist niet eens waar hij zat! Ik heb hem er op geattendeerd dat hij in zijn 2e versnelling en op de handrem wegreed richting de remmentestbank!  Very Happy
De achterverlichting is wel gecontroleerd, daar heb ik bij geholpen. Het stelde eigenlijk niet veel voor.

Profiel  

GoodOldDiesel
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1656

- Xantia Ambulance, GiFa
Gepost: 17 januari 2006 02:29 AM
  [ # 15 ]

Ik meende dat men in belgie idd apparte keurstations heeft.
Nou ik amg wel over dat nederlandse systeem, ik heb nooit afkeur, want de wagen word eerst voorgekeurt.. Eventuele kleinigheidjes worden gelijk gemaakt dus ideaal zo..

En de garage mij de poot uit draaien?? Dat zou broodroof zijn, want op het platteland ken iedereen elkaar.. Dus nee dat doen ze niet, ze zijn eerder wat te lief soms…

Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook